/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lavenergiglas i træ/aluramme
Fra : jarl246
Vist : 607 gange
100 point
Dato : 26-08-12 18:00

Vi har købt et nyere hus i januar, og jeg bemærkede i vinter at det føltes som om det "trak" kold luft fra specielt det ene vinduesparti, som er velfac 200 i træ/alu. Det er et gulv til loft vindue. Jeg har set en del omkring at træ/alu er en uheldig konstruktion, men jeg undrer mig også over at glasset i de forskellige vinduer tilsyneladende ikke sidder "samme vej". I nogle vinduer vender datomærkning mm. i glasset ind mod huset, i andre væk fra huset.

Skal glasset ikke vende samme vej, eller er det lige meget ??

Jan

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 26-08-12 18:43

datomærkningen er ligegyldig, med mindre der er tale om special fremstillet vindue, med varme side og kold side...

hvor kommer trækket fra, er det fra mellem rammen og karmen eller er det fra mellem karmen og væggen...

Melander

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-12 18:49

Citat
træ/alu er en uheldig konstruktion
vrøvl træ/alu er mere holdbar end trævinduer og vedligeholdelsesfri, træ med en alu skal har nøjagtig samme isolering som et vindue af træ, eller bedre fordi der ikke bliver udviklet på trævinduer som der gør på træ/alu, angående den kulde du kan mærke, er der tæt omkring karmen? En lille sprække i fugen kan give et helt stormvejr i stuen, du kan let kontrollere med et tændt stearinlys, se om flammen blafrer.
Normal vender mærket på glasset samme vej, men jeg ved ikke om der er glasfabrikker som mærker glas vilkårlig, der sidder et papirmærke på glasset når det leveres fra fabrikken med tydelig mærkning: Denne side ud - og det lyder ganske utrolig om ikke den vejledning er blevet fulgt da dine vinduer blev fremstillet
Citat
Skal glasset ikke vende samme vej, eller er det lige meget ??
al termoglas har en yderside og en inderside, så det er absolut ikke lige meget om der er vendt om på glasset

Kommentar
Fra : jarl246

Dato : 26-08-12 20:30

Ovn - vil prøve starinlystesten ved lejlighed.

Omkring glas har jeg nemlig for nylig sat en dør i, og der var glas tydeligt mærket hvilken side skulle vende ud.
Producent på glas i vinduer hedder Interpane, og det er varmglas iplusneutal 1,1 Iv. Det undrer mig som sagt bare at tekst i glas vender helt vilkårligt.

Jeg overvejer noget termografi til vinter hvis jeg ikke bliver klogere. Tænkte bare at håndværkerne kunne ha haft lidt for travlt i 2007 da huset blev bygget

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 26-08-12 20:44

datomærkningen i aluen mellem glasset sidder random, det vil sige tilfældigt, men der er altid en mærkat, som viser hvilken side der skal ud.

Træ/alu vinduer er ikke vedligeholdelsesfrie, de har nemlig den uheldige egenskab at der kan sampes blad og døde små dyr imellem aluen og træet, hvilket giver en højere risiko for råddannelse. derfor er det en god ide en gang om året at lige tjekke efter om der skulle sidde noget imellem.
Der ud over er det ellers en god konstruktion, da aluen blot kan tørres af en gang imellem, eks. ved vindues vask. og så spare det jo også på træet..

men når det så er sagt, vil jeg faktisk godt vædde på at godt vedligeholdte trævinduer, lavet med en kernedel på 95% holder længere end hvilke som helst træ/alu vinduer, men jeg er her nok ikke længere når det engang bliver afgjort..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-08-12 23:54

Nej med da min søn flyttede ind i en ældre ejendom så var der vinduer der trængte til et eller andet. Maleren blev helt salig, det var gamle gamle vinduer af egetræ, og under malingen så de helt nye ud. Og de var over 50 år gamle.

Så træ holder bår man passer på det.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-08-12 15:14

Hvis glasset er lavenergi, så sæt en flamme/lighter op foran glasset når det er mørkt, du skal så se to flammer - rød/blå i glasset. Kan du ikke det i lavenergi, vender indersiden udaf!