/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Klatre reb er udløbet :-(
Fra : Tak_for_hjælpen
Vist : 1563 gange
70 point
Dato : 26-08-12 15:08

Æv her havde jeg pakke madpakke og klapvogn og sat alt i system mangler bare lidt kassen med klatreudstyr og øv, så er rebet blevet for gamelt for et par uger siden.....

En dejlig tur ud i det blå blev det men ingen klatning.

Så nu skal jeg finde nogen billige reb, da jeg er på barselpenge.

Det skal være helreb og det må ikke være statisk da det er vægge der skal klatres og sikres på.

Er der en der kan finde det billigt i en butik i Storkøbenhavn eller en net butik.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-08-12 16:52

En mulighed her: http://www.spejdersport.dk/Klatreudstyr.aspx?gclid=CNKSifnEhbICFUEMfAodJy4A2w

og her: http://www.friluftsland.dk/dk/shop/catalog/category/view/klatrereb-4/0/ og så fremdeles finder du masser af forretninger der sælger klatrereb ved at Google "Klatrereb"

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 26-08-12 19:12

Spejder sport er en af Danmarks dyreste butikker og jeg kan finde mange som du siger ved at google men så skal jeg ind på hver eneste for at tjekke hvor prisen er billigst og det gider jeg ikke

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-08-12 23:09

Citat
det gider jeg ikke

Det gør jeg sku heller ikke!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-08-12 23:14

MEN Hvis du gad og finde ud af præcis hvad det er for et reb du skal bruge, findes der jo også steder der kan finde ud af at sammenligne priserne!

f.eks. http://www.pricerunner.dk/ eller http://www.kelkoo.dk/ss-prissammenligninger.html

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-08-12 10:45

Det skal være hel reb og det skal bruges til væg klatning og det må derfor ikke være statisk, mere præcis kan det ikke skrives. Det er det samme som at skrive det skal være 42 tommer fjernsyn og det skal være fladskam ikke billedrør - så kan jeg give dig at du måske spørg ind til mærke men det er jeg ligeglad med, for det sælges ikke i Danmark reb der ikke er godkendte til klatning som klarete reb

hel reb er en betangelse lige som tommer på TV - ellers ved jeg ikke hvad du ellers ønsker at vide.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 27-08-12 17:34

Citat
ellers ved jeg ikke hvad du ellers ønsker at vide

Nu har du da vist fået det hele vendt på hovedet - jeg mangler ikke noget reb - det er vist dig der mangler er det ikke?

Hvis du ikke ved hvad der skal bruges - hvem pokker skal så vide det? :-B

Kommentar
Fra : poten

Dato : 27-08-12 18:32

Citat
En dejlig tur ud i det blå blev det men ingen klatning.

Så nu skal jeg finde nogen billige reb, da jeg er på barselpenge.

Jo sandelig det er Tak_for_hjælpen der mangler reb
Undskyld jeg prøvede at hjælpe!

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-08-12 20:26

Jeg ved præcis hvad jeg skal bruge, et reb til at klatre med og det skal være et hel reb, disse fåes som almindelig og statisk, da det er væg jeg vil klatre på må det ikke være statisk.

Det er helt i orden du prøver at hjælpe. ja dejligt men jeg vil have er et biligt klatrereb og ikke opskriften påat google

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-12 12:25

Prøv her, ved ikke om prisen passer dig, syntes det er dyrt men det skal jo også kunne holde til en hel del.
Det du søger er vist et gynamisk klatrereb.

http://www.bjergkaeden.dk/beal-edlinger.aspx
http://www.gubbies.com/shop/klatreudstyr/klatrereb.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-08-12 12:27

Og der skulle vist stå DYNAMISK reb

Kommentar
Fra : poten

Dato : 28-08-12 12:39

NU KOKSER DET DA VIST HELT OG ALDELES FOR DIG -
ER DU NU BEGYNDT AT SVARE PÅ DINE EGNE SPØRGSMÅL

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 28-08-12 20:38

Nej - det kokser vist for dig, jeg har ikke svaret på mit eget spørgsmål, jeg mangler stadigvæk at finde en god pris.

@mig-selv, det er dynamisk reb, der i min lille lukket verden er det rigtige, men ofte vil der bare stå helreb -

Men det er meget dyre reb du har fundet der, den lokale pusser har det til ca kr. 1.200,- men det synes jeg er for dyrt - og så er det sjælent at man til normal klatning går ned under 10mm i diameter - de er for dyre i forhold til hvad de vejer - de bruges kun til ekstrem klatning.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-08-12 10:27

Citat
Undskyld jeg prøvede at hjælpe!

ja, og blev blacklistet for din venlighed poten........

Jeg holder mig normalt fra den slags bruger som Tak_for_hjælpen er, utaknemmelig som ikke anerkender den tid andre brugere bruger på hans/hendes spørgsmål.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-08-12 12:04

- her er vist en der skvattet ned og slået hovedet! Tak_for_kaffe en idiot...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 30-08-12 15:18

Der er jo nok som et gammelt ord siger: UTAK ER VERDENS LØN!

Tak for hjælpen Tak_for_hjælpen kunne man så sige

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-08-12 23:30

mig-selv bekendt, skrev jeg også at prisen sikkert ikke var til dig, men hvordan kan et reb 'udløbe'?
står der sidste salgs dato eller efter hvor mange gange du har brugt det.
Selv bruger jeg et såkaldt tov fra HNyborg eller andre steder fra, med stålwirer indeni.
De kan holde til noget med 1 tons eller mere.

Hvis du vil have noget ? pucher reb, tror jeg du skulle henvende dig i den lokale klatre klub,
der findes sikker masser af billigt og livsfarligt reb, enten med nye eller andre mærkater på,
der garanterer for både det ene og andet.

Det kan så bare undre mig-selv, at du har købt det før, uden at kunne skaffe det til dig selv igen,
og så ville jeg personligt mene, om barsels penge ikke har noget med dit heldbred at gøre.
Du skal trods alt hjem igen.

Hvis du søger på siden, mener jeg at der findes reb på over 10mm/d (eller hvad det kaldes)

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 31-08-12 13:22

@mig-selv mener du seriøst at du bare bruger et almindelig reb til klatning? Det ville jeg godt nok ikke ture - nej det står ikke nogen dato på rebet ligesom der gør på mælk, men et reb holder i 5 år fra købs dato - uanset og du klartre eller det ligger urørt i kældren og jeg skriver så dato for køb på deres pladser og i det store billede kan man sige et par uger fra eller til måske ikke gør så meget, men lige pluselig er man ude på en glide bane og falder ned af væggen med reb der ikke holder dig.
Med stålwire indei - hvordan kan det være flexsibel så du kan klatre? er det ikke et meget stift reb, hvilken slags klatning laver du - det må være noget nyt eller bare noget jeg ikke kender til, er lidt nysgerig, da jeg gerne vil prøve at klatre på nye måder.

Jeg skriver netop ofte at jeg selv er for doven til at google og bliver rigtig glad når andre gør det for mig, så utaknemlig er nok det sidste jeg er når andre bruger finder tilbud til mig - derfor vil jeg også blive glad hvis andre fandt et godt tilbud på reb til mig og med rigtige reb er det som med cykle hjelme det skal være godtkendt ellers er det ikke sikkert og pris og kvalitit hænger i denne samhæng her ikke sammen - og med klatning glæder det, enten er rebet lovlig og sikket eller også er det ikke - der er ingen mellem ting

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-12 22:08

Citat
Med stålwire indei - hvordan kan det være flexsibel så du kan klatre? er det ikke et meget stift reb,

NEJ, du skriver NETOP at du ikke vil have et? STATISK, som netop er elestisk
mens et DYNAMISK bare er som at hænge sig selv, altså ikke noget med afjedring i,
og så kan du bruge et tov fra HNyborg til 50.- det holder til knap et tons, er det giver sig ikke.
Og det har jeg afprøvet på mange genstande der skal rykkes, mere end du skal op eller ned af en væg, som der skal gynges i et reb fra.
Men find lige ud af, hvad du egentlig ønsker, det er trods alt DIG der vil købe det,
og ellers bare gå ned i den lokale Sportsmaster, og du får hvad du ønsker.

Bortset fra det, en bestiger? der ikke ved hvad et reb kaldes eller kan købes, ville jeg nødig med på
en lille fjeldvadring med, der er masser af klatre ulykker i forvejen, samt de steder jeg har gået?
bemærk gået med reb, har der været over 100 meter ned.
Og jeg har altid troet, på dem der tog mig med på sådan en tur - fandes langt op igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-12 22:16

Glem det, enten blander jeg DYNAMISK sammen med noget DU kalder STATISK
som vel egentlig også kunne bruges som dette

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-12 22:18

Altså det øverste af tovet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-09-12 22:29

På dem der hænger og ser på, altså, det bruges sikker også i forbindelse med selve elastikket,
noget skal det hænge sammen med, og i det tilfælde, sikker bare dårligt GUMMI, dato mærkning.

Mener at der var en lignende ulykke i Danmark, bare omvendt , med start fra jorden og op i luften
og ned kom vedkommende altså - igen, mener vedkommende landede i vand, så begrænset skade.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 02-09-12 11:20

Igen ved jeg præcis hvad jeg ønsker at købe; et klatrereb, går i daglige tale under betegelsen "reb" ligesom man f.esk ikke siger til en gæst i hjemmet med en sofa, du kan bare sætte dig i den store lædersofa som er en 3. personer.

Den meget fine betangelse er så et dynamisk reb og jeg ønsker så et helreb.

Forskellen på dynamisk og statisk er at det statiske aldrig giver sig, det kan man f.esk bruge til at brygge broer med. Du kan i princippet godt klarte i det lige som i det fra Harlad Nyborg, men jeg vil gætte på at et reb fra Harald Nyborg 1- er statisk og 2 meget lidt flexsibel når du bevære dig. I begge tilfælde med de 2 reb vil det gøre mega nas og der vil evt opstå skade hvis du falder da det giver et meget stort ryg i selen.

Et dynamaik reb giver sig, så man "hopper" lidt, faldet føles meget mere behageligt og det er sikkert.

Et dynamisk klatrereb må så aldrig forveksle med et buggindump reb.

Puha glad for der ikke skete den pige noget.

Annuller spørgsmålet
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 02-09-12 11:20

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål