/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hestetrailer/kreatur transport.
Fra : Holst-Hansen
Vist : 1295 gange
500 point
Dato : 26-08-12 09:11

Hejsa..

Er der nogle der kender reglerne for hvad man må transportere i en heste trailer, her tænker jeg på om man må køre med kalve i en sådan, og om den skal godkendes til det, og om jeg skal have et kursus i dyretransport for det. Det er ikke erhvervs messigt kørsel der er tale om, kun for mig selv. Det hele er under 3500 kg total kørekort mm. er iorden.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 510 point
Dato : 26-08-12 09:40

Du kan godt køre med dyr, her er er en link, der giver svaret: http://www.variant.dk/fileadmin/templates/Variant/PDF-filer/Godkendelse_til_dyretransport.pdf

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-08-12 20:06

Citat
hvad man må transportere i en heste trailer, her tænker jeg på om man må køre med kalve i en sådan

nej,.. selvfølgelig må du ikke det,... tænk dig om,..

en hestetrailer til heste,..
en kalvetrailer til kalve,..
en grisetrailer til grise,
en hønsetrailer til høns og til nød kyllinger,... det er vel logik for burhøns,.. ikk'

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-08-12 20:11

Citat
Reglerne i transportforordningen gælder for alle, der transporterer levende hvirveldyr i forbindelse med økonomisk virksomhed.

Ved ”hvirveldyr” forstås alle dyr, der har en rygsøjle, herunder heste, kvæg, får, geder, svin eller fjerkræ.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-08-12 09:06

Jeg er sikker på at man som privat kan bruge det køretøj man vil, naturligvis under forudsætning at der ikke foregår dyremishandling - luft, vand, foder m.m.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyrevelfaerd/Transport_af_dyr/Sider/Dyretransporter.aspx
For private, ingen godkendelse: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyrevelfaerd/Transport_af_dyr/Autorisation_af_transportvirksomheder/Sider/Godkendelse_af_koeretoejer.aspx

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-08-12 10:51

EA_HS Nu er det måske lige i overkandten at leje eller bestille en lastvogn der normalt bruges til kavle for at man kan få en hjem selv.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 27-08-12 10:59

Så længe det er privat gælder følgene at du skal tage vare på dyret så det ikke lider overlast - du kan i princippet stoppe den ind på bagsædet af en Fait hvis kavlen har det godt der - det kan du så ikke overbevise mig om.

Du kan tilgengæld godt overbevise mig om at den vil have det godt bag i trailer og især hvis du alt efter dens aldre tager højde for suttebehov undervejs at den få nok at drikke og der ikke bliver for varmt osv - tror faktisk slet ikke at der findes en lille vogn til kavle.

Og ud fra det EA_HS skriver gad jeg se ham holde høns i baghaven og hver gang han køber en ny kyling skal der en lastvogn med hjem for at kylling er blevet tranporteret rigtigt

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-08-12 11:51

Citat
EA_HS Nu er det måske lige i overkandten at leje eller bestille en lastvogn der normalt bruges til kavle for at man kan få en hjem selv.

.. ........... jeg har absolut intet skrevet om at leje lastbil,.. tværtimod,
mit første svar var en smule ironisk,.. fordi svaret forekommer temmelig logisk,
men sig endelig til hvis du skal have det 'klippet ud i pap',...

der bliver spurgt om en kalv må transporteres i en hestetrailer,...
i min verden forekommer det mærkeligt at spørge om noget så selvfølgelig,

en kalv er (normalt) mindre end en hest,... forudsat vi taler om almindelige danske dyr / racer,
og jeg kan med min bedste vilje ikke se noget til hindre for at et mindre dyr,
transporteres i en dertil indrettet trailer, (hestetrailer)

om traileren så kaldes heste- kalve- eller grise- hunde- katte-tariler,
kan i den forbindelse være fløjtende ligegyldigt
sålænge dyret transporteres på forsvarligvis,

og derfor mit næste svar :
Citat
Reglerne i transportforordningen gælder for alle, der transporterer levende hvirveldyr i forbindelse med økonomisk virksomhed.

Ved ”hvirveldyr” forstås alle dyr, der har en rygsøjle, herunder heste, kvæg, får, geder, svin eller fjerkræ.

som kan læses i sin fulde længde her :
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyrevelfaerd/Transport_af_dyr/Sider/forside.aspx

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-08-12 11:56

Citat
Og ud fra det EA_HS skriver gad jeg se ham holde høns i baghaven og hver gang han køber en ny kyling skal der en lastvogn med hjem for at kylling er blevet tranporteret rigtigt

HVIS,.......... jeg havde høns,.. eller andre dyr i baghaven ville jeg ikke et sekund være i tvivl om hvordan dyret skulle transporteres,.. ! ..

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 27-08-12 12:37

Tak for svaret Thyregod8.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 16-10-12 00:14

[CITAT]nej,.. selvfølgelig må du ikke det,... tænk dig om,..

en hestetrailer til heste,..
en kalvetrailer til kalve,..
en grisetrailer til grise,
en hønsetrailer til høns og til nød kyllinger,... det er vel logik for burhøns,.. ikk'
/CITAT]
Den var nok lige i overkanten. Du må gerne køre med en kalv i en hestetrailer, hvis du ellers overholder de andre love, med kørekort, og at traileren er lovlig, og i en sådan stand, at dyrene ikke kan komme til skade. Der står i dyrværnsloven, at dyr skal beskyttes mod unødig angst, smerte og stress.
[CITAT]http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=602/sprog=1/grp=2/menu=21//CITAT]