/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er Breivik tilregnelig?
Fra : PeterTheisen
Vist : 361 gange
10 point
Dato : 25-08-12 19:56

Anders Behring Breivik blev den anden dag erklæret tilregnelig af retten i Oslo.

Men i sagsforløbet har der været to bud på hans diagnose og verdensopfattelse, hvilket er nedenstående:

Husby & Sørheim: Breivik var både psykotisk under angrebet og under observationerne, og han lider af paranoid skizofreni. Breiviks virkelighedsforståelse og rabiate holdninger er et resultat af paranoide vrangforestillinger.

Tørrissen & Aspaas: Breivik er ikke skizofren eller psykotisk, men lider af en narcissistisk og dyssocial personlighedsforstyrrelse. Breiviks holdninger og ideer er ikke vrangforestillinger, men ekstreme politiske opfattelser.

Hvad synes I? Er manden tilregnelig eller utilregnelig?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-08-12 20:27

Samtlige psykiatere, psykologer, fanden og hans pumpestok skændes om emnet - hvorfor pokker tror du så, at vi på Kandu kan svare dig. Jeg kan ikke.

Menææææh, mon dog ikke fun2 ka' ? Det sku' være underligt andet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-08-12 22:01

jeg ville ikke bryde mig om at være i stue med ham,
især ikke hvis han bar skydevåben,..

Kommentar
Fra : poten

Dato : 25-08-12 22:07

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-08-12 23:05

Citat
Er Breivik tilregnelig?

Tjaeh... omtrent som Claus Hjort Frederiksen:

1.) http://www.dr.dk/info/politik/Politiker/Claus%20Hjort%20Frederiksen/1146
2.) http://claushjort.venstre.dk/
Kode
Authorization Required
This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 26-08-12 07:15

Efter to retspsykiatriske rapporter med hver sit resultat, den første at han er utilregnelig, den anden, som retten fulgte, mente han var tilregnelig, så det har vi vist ingen forudsætninger for at bedømme.

En dansk retspsykiater, Mette Brandt Christensen, mener jeg hun hed, der (i modsætning til os andre, gætter jeg på), mente den første, der blev lavet kort efter var den rigtige!

Min fornemmelse er, at retten(og anklagemyndigheden, hvis påstand jo ikke blev fulgt) har valgt den anden af sikkerhedshensyn, og af hensyn til nordmændenes retsfølelse (og måske lidt pga. økonomi, fordi de slipper for en ankesag), men ikke nødvendigvis fordi de tror han er "normal".

Havde han været dømt utilregnelig, ville han i princippet kunne slippe fri, så snart han fik overbevist psykiatere og retten om, at han nu var blevet helbredt for sine psykiske skavanker, og dermed ufarlig, selv om der kun var gået få år.

Som tilregnelig er man nok sikker på, at han er buret inde i de 21 år, dommens maksimum er på, OG at han, hvis han stadig vurderes farlig (det gør han nok), kan få forvaringen forlænget med 5 år af gangen, til han dør i fængslet.

Ulempen ved dommen er måske, at hans "budskab" derved ikke pr. definition er en gal mands værk, og derved vinder lidt større tilslutning end ellers?

Hele hans "set-up" vriker som taget fra science fiction, hvor man laver en rejse tilbage i tiden for at forhindre at noget sker i fremtiden! Ideen med at myrde en masse unge politikere in-spe for at forhindre dem i at "ødelægge" Norge ved at være for etnervenlige, når de engang kommer til magten, virker helt forrykt.

Hvis det skulle være, havde det vel været mere "formålstjenligt", set med ABBs øjne, at myrde løs på utilpassede, kriminelle etnere, efterhånden som de kommer ud af fængslet!

Alt i alt er jeg ganske godt tilfreds med dommen, som måske ikke er rigtig, men alligevel retfærdig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-08-12 08:04

Jeg vil mene at en mand med Breivik's holdninger er utilregnelig, men ikke sindsyg. Præcis som man kan stille spørgsmålstegn ved visse politikeres holdninger ..og handlinger gennem tiden ..i såvel Danmark som udland. Det er ikke forbudt at være utilregnelig, så længe man IKKE fører sine ideer ud i livet for, så er man hjemfalden til straf ...måske liiiiige politikere undtaget.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-08-12 08:14

Et eller andet sted finder jeg det lige så afskyeligt, at man sender unge mennesker til Afganistan med våben i hånd som, at en galning myrder løs på tilfældige unge mennesker på en norsk ø og spænger bomber i hovedstaden. Utilregnelig vil jeg også kalde de som mener, at man kan få unge mennesker i arbejde ved at fratage dem deres eksistensgrundlag ...ikke også hr. Hjort?
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-08-12 08:56

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-12 10:21

Selv tak, PeterTheisen.