/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jacob Smed i Sejerslev
Fra : svendgiversen
Vist : 849 gange
160 point
Dato : 23-08-12 18:50

Vi hjælper nu min kones svigerinde med at finde hendes aner på Nord Mors,
oplysningerne på far siden er sparsomme, men dog karakteristiske, en smede familie.

Hendes farfar Aksel Smed Jacobsen, gift med Kirstine, finder jeg ikke,
han er nok født ca 1900 og måske for ung til at vi kan finde ham på nettet,

Hans far derimod, Ullas oldefar, må være gammel nok,
hvem finder Jacob eller Jacobsen, der var smed i Sejerslev for godt 100 år siden?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-08-12 19:24

Hej Svend,

Jeg har lige været FT 1930 for Sejerslev igennem, UDEN at finde en Aksel Jacobsen (eller lignende).

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-12 19:28

Jeg finder ham heller ikke, og må bede Ulla om flere oplysninger?

Men der kan da ikke være mange Jacobsen smedefamilier i den lille by Sejerslev??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-08-12 19:47

Jeg fandt ingen :(

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 160 point
Dato : 23-08-12 22:51

Der er en Aksel Rikard Jacobsen der bliver gift med Kirstine Andersen Smed i Sejerslev KB 1918-1934 opslag 150 nr. 5.

Samme Aksel ses født KB 1892-1905 opslag 32 i Sejerslev.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-12 10:09

Jamen så er det jo slet ikke Jacob der er smed!

Jeg tror ikke Ulla ved dette? Vil kontakte hende...

Aksel og Kirstines børn hedder Smed Jacobsen, måske derfor hun tror det??
(Flere af dem lever endnu, derfor spurgte jeg ikke efter dem).

Godt fundet vith, nu kan vi komme videre...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-08-12 12:15

Undervejs i min søgen stødte jeg også på en bror til Aksel i samme kirkebog opslag 42 samt muligvis en fætter på opslag 39.

Fortsat god anejagt til dig og Ulla.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-12 15:16

>en bror til Aksel ...

Henry Marinus Jacobsen født 10 okt 1904

er helt sikkert en bror til Aksel, mere tvivlsomt med fætteren?

Det må være Aksel og Henrys far som 6 årig med Ullas oldeforældre:

Thisted, Morsø Nørre, Ejerslev, Eierslev Sogn, Et Hus, 13, FT-1880,
Thomas Jakobsen 56 Gift Husfader Dagleier i Agerbruget Seierslev Sogn Thisted Amt
Grethe Gravesdatter?? 46 Gift hans Kone Her i Sognet
Jakob Thomsen Jakobsen 6 Ugift deres Børn Her i Sognet
Karl Marius Jakobsen 3 Ugift deres Børn Her i Sognet

Men skal vi ikke først finde smede familien:

Kirstine Andersen Smed i Sejerslev KB 1918-1934 opslag 150 nr. 5.

Hun er så Født 8 april 1901 Nørredraaby med forældre:

Niels Andersen Smed og Sidsel Nygaard Falksen 27/31 år i Nørredraaby

Mon ikke det er Sidsel:

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, Skjærbæk By Sejerslev Sogn, , 3. Gaard, FT-1880,
Anders Falksen 47 aar Gift Husfader Gaardejer her i Sognet
Maren Kirstine Nielsen 42 aar Gift hans Hustru her i Sognet
Maren Falksen 16 aar Ugift deres Barn her i Sognet
Falk Christian Falksen 13 aar Ugift deres Barn her i Sognet
Niels Falksen 9 aar Ugift deres Barn her i Sognet
Jens Christian Falksen 7 aar Ugift deres Barn her i Sognet
Sidsel Nygaard Falksen 6 aar Ugift deres Barn her i Sognet

Men så mangler vi stadig smeden???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-12 16:16

Det kniber med at finde smeden,

kan Anders her være ægtemanden?

>Hun er så Født 8 april 1901 Nørredraaby med forældre:
>Niels Andersen Smed og Sidsel Nygaard Falksen 27/31 år i Nørredraaby

"
Thisted, Hillerslev, Nors, Nors, 13k, 6, FT-1901, D5900
Niels Andersen 18390522 G Husfader Husmand Nors
Amalie Johansen 18430909 G Husmoder Husgjerning Hinding [Nors Sogn]
Anna Nielsen 18781020 U Datter Husgjerning Nors
Anders Nielsen 18750602 U - Smedesvend Nors
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-12 16:30

Glem det sidste, kom til at ombytte Anders og Niels...

Sorry Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-08-12 17:20

Jeg spoler lige tilbage:

Aksel Rikard Jakobsens mor:

Maren Christine Pedersen, født 4/1 1871 KB 1852-78 Sønder Dråby opslag 52 nr.1

Marens forældre: Anders Pedersen Mark og Mette Marie Mortensen - ses her:

Thisted, Morsø Nørre, Sønder Draaby, Sønder Draaby By og Sogn, Et Huus, 87 (11), FT-1880, C5274
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Anders Pedersen Mark 48    Gift   Huusfader Murer      Tæbring Sogn Thisted Amt
Mette Marie Mortensen 40    Gift   Hans Hustru   Tødsø Sogn Thisted Amt
Karen Marie Pedersen   13    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Kirsten Marie Pedersen 11    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Maren Kirstine Pedersen 9    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Kristen Pedersen    7    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet
Maarten Pedersen   3    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-08-12 17:27

Anders Pedersen Mark er far til Peder Kristian Pedersen Mark, som bliver viet 24/11 1903 KB 1892-1905 Sejerslev opslag 144 nr 5. Bliver gift med Sidsel Jensen Nybye.

Peder og Sidsel får en søn, Aksel Pedersen Mark født 22/12-03 KB 1892-05 Sejerslev opslag 39 - og det er ham, der er fætter til Aksel Rikard Jakobsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-08-12 23:33

Og så spoler jeg hen til smeden igen:

Niels Andersen Smed og Sidsel Nygaard Falksen bliver viet 22/4 1998 i Sejerslev - KB 1892-1905 opslag 132.

Hans forældre er Peder Smed Andersen og Sidsel Marie Nielsdatter.

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, Sejerslev Distrikt 2 Nørre Draaby, Hus, 5, FT-1870, D4916
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Andersen   43    Gift   Husfader   Smed   Seierslev Sogn Thisted Amt
Sidsel Marie Nielsen   39    Gift   Husmoder      Seierslev Sogn Thisted Amt
Anders Andersen   10    Ugift   Søn      Seierslev Sogn Thisted Amt
Niels Andersen   7    Ugift   Søn      Seierslev Sogn Thisted Amt
Thomas Andersen   3    Ugift   Søn      Seierslev Sogn Thisted Amt

og

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, Nørredraabye, Huus, 96, FT-1860, D4965
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Andersen   33    Gift   Smed      Her i Sognet
Zidsel Nielsdatter   30    Gift   Hans Kone      Her i Sognet
Anders Andersen   1    Ugift   Deres Søn      Her i Sognet

og her er han i krigstjeneste inden han bliver gift:

Navn: Peder Smed Andersen Køn: M Alder: 23 Civilstand: Ugift
Erhverv: Deres børn Fødested: Her i sognet
Kilde: FT-1850 Amt: Thisted Herred: Morsø Nørre Sogn: Sejerslev Stednavn: Hesselbjerg Bye
Matr.nr/adresse: En gård Husstands-/familienr: 60 Indtastningsnr: B2404 Løbenr.: 334
Kommentarer: "Fraværende, indkaldt til krigstjeneste"

og her er han med sine forældre og søskende:

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, Hesselbjerg Bye, En gård, 60, FT-1850, B2404
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Anders Pedersen   60    Gift      Gårdmand, husfader   Her i sognet
Anne Nielsdatter   58    Gift      Hans kone   Her i sognet
Peder Andersen   28    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Maren Andersdatter 27 Ugift      Deres børn   Her i sognet
Niels Andersen   26    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Thoams Andersen   20    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Jens Peter Andersen   18    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Peder Smed Andersen   23    Ugift      Deres børn   Her i sognet
Zidsel Pedersdatter   56    Ugift      Aftægtspige   Her i sognet
Maren Andersdatter   25    Ugift      Tjenestepige   Sønder Dråby sogn, Thisted amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-12 10:03

overvældende vith,
vi ringer til Ulla i aften...

tusind tak

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-08-12 11:33

Selv tak - det er så dejlig nemt, når familier bliver boende i samme område i generationer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-12 17:08

Er nu kommet til tip oldeforældrene...

Thisted, Morsø Nørre, Ejerslev, Eierslev Sogn, Et Hus, 13, FT-1880,
Thomas Jakobsen 56 Gift Husfader Dagleier i Agerbruget Seierslev Sogn Thisted Amt
Grethe Gravesdatter?? 46 Gift hans Kone Her i Sognet
Jakob Thomsen Jakobsen 6 Ugift deres Børn Her i Sognet

Han, Ullas oldefar, er så født 19 okt. 1873 ifølge AO Ejerslev 1856-82 opslag 16 nummer 5
Her står hans far Ullas tip født ca. 1824 som Tomas Peter Jakobsen, men ham kan jeg ikke finde?

Han kone Gravers familien har jeg fundet…

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-12 19:15

>men ham kan jeg ikke finde?

Der er fejl i folketællingen

>Thomas Jakobsen 56 Gift Husfader Dagleier i Agerbruget Seierslev Sogn Thisted Amt

han hedder Thomas Peter Jakobsen født 21 dec 1843, altså ikke 56 men kun 36 år i 1880.
Opslag 45 1813-46 Sejerslev

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-08-12 20:30

Og her er Thomas med forældre

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, Sejerslev by, et Huus, 32, FT-1845, B2211
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jacob Thomasen   39    Gift      lever af sin Jordlod   her i Sognet
Zidsel Pedersdatter   39    Gift      hans Kone   her i Sognet
Thomas Jacobsen   2    -      deres Søn   her i Sognet
Søren Pedersen   16    Ugift      Tjenestedreng   her i Sognet
Marianne Sørensdatter   27    Ugift      Ernærer sig af Haandarbeide   Lild sogn Thisted amt

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-08-12 20:37

Og Jacob Thomasen (Thomesen) med sin mor, der er enke, og en masse søskende:

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, Seierslev Bye, En gård, 22, FT-1834, B7407
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Sidsel Jacobsdatter   57    Enke      Gårdmandsenke, lever af sin jordlod
Jacob Thomesen   28    Ugift      Hendes børn
Jens Thomesen   25    Ugift      Hendes børn
Maren Thomasdatter   37    Ugift      Hendes børn
Ane Kirstine Thomasdatter   22    Ugift      Hendes børn
Poul Thomesen   35    Gift      Hendes børn
Bodild Chathrine Jensdatter   27    Gift      Hans kone
Sidsel Chathrine Poulsdatter   1    Ugift      Deres datter
Chresten Chrestensen   15    Ugift      Tjenestefolk
Mariane Andersdatter   16    Ugift      Tjenestefolk

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-08-12 20:40

Og her ser vi hjem Sidsel Jacobsdatter var gift med - formentlig Jacob Thomasens far:

Thisted, Morsø Nørre, Sejerslev, Skrannerup, , 1, FT-1801, B5079
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Thomas Poulsen   38    Gift   Husbonde   Bonde og gårdbeboer
Sissel Jacobsdatter   23    Gift   Hans kone [Thomas Poulsen]
Maren Thomasdatter   4    Ugift   Deres børn [Thomas Poulsen, Sissel Jacobsdatter]
Poul Thomasen   2    Ugift   Deres børn [Thomas Poulsen, Sissel Jacobsdatter]
Jens Jensen   76    Gift   Mandens morbroder [Thomas Poulsen]   Nyder ophold i gården
Johanne Jensdatter   66    Gift   Konens moster [Sissel Jacobsdatter]   Nyder ophold i gården
Peder Nielsen   20    Ugift   Tienestefolk   Landsoldat
Christen Pedersen   16    Ugift   Tienestefolk   Dreng
Anna Jensdatter   15    Ugift   Tienestefolk
Else Christensdatter   16    Ugift   Tienestefolk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-12 20:46

sjovt nok har jeg lige fundet Jacob født 1805 eller 6,
efternavnet læste jeg først som Tamsen,

nu har vi også hans mor, 3 gange tip...

Ulla svarer ikke, men tak igen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-08-12 10:02

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith