/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kælderrenovering - rækkefølge
Fra : p-nielsen
Vist : 1126 gange
300 point
Dato : 23-08-12 15:16

Kære alle,

Jeg er for nylig flyttet ind i et gammelt hus (1890), med en kælder der trænger til kraftig renovering. Mit budget tillader mig desværre ikke, at kontakte den lokale murer mhp en totalentreprise og jeg vil derfor renovere kælderen løbende, som økonomien og tiden tillader. Mit spørgsmål er følgende:

I hvilken rækkefølge bør jeg gribe renoveringsprojektet an?

Der skal laves en del ting, herunder:

- Renovering af kældergulv, der er revnet og til tider udsat for opstigende grundvand (huset har omfangsdræn –godt nok fra 1945)
- Renovering af kældervæg, hvor puds og murværk skaller af
- Renovering og isolering af kælderloft
- Nye elinstallationer
- Reparation af udvendig sokkel
- Udskiftning af døre og vinduer

Huset er på ca. 100m2 og mit budget er på 60.000 til at begynde med.

Jeg ser frem til jeres svar.

Mvh,
Peter

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-08-12 15:55

Jeg vil tro at du skal gribe sagen an udefra ,med et nyt dræn....
Et dræn fra 1945 er ikke up to date lengere desværre.Det vil være dumt at bruge en masse penge inde i din kælder og så stadig have grundvand som kommer ind.
Trin 2 ville så efter min mening være at få startet med gulvet,i kælderen.det gamle gulv væk ,isolering og evt varme i gulvet.
Jeg ved at det lyder dyrt ( det er det også) men det ville være sådan jeg ville gå frem......
Men vi får se om der kommer andre forslag

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-12 16:15

Det kommer i høj grad an på, hvor meget du selv kan gøre, men jeg vil foreslå oprensning af omfangsdræn, pudsreparation udvendig på sokkel, opsætning af elefanthud efter asfaltbestrygning og afslutning med krave i terrænhøjde. Og så er der tid til en lille slapper!
Indvendig: Lapning af gulv med ophugning/udkradsning og vanding af fuger efterfulgt af stærk mørtel med stort cementindhold (1 volumendel cement til tre volumendele sand, vand til passende konsistens. Og det er det sidste cement, du skal bruge i den omgang! Alt skalleriet skyldes sandsynligvis, at der er brugt cementholdig mørtel til pudsreparationer, og det ser fint ud de første få år - og så kan det falde ned i store flager og trække den gamle originalmørtel med. Gæt hvor jeg ved det fra!
Køb ret tidligt nogle (8) spande stampekalk, så de kan stå og modne et år eller mere, så slipper du for at købe den dobbelt så dyre kulekalk. Når du til den tid skal røre mørtel, tager du en del sand i spanden, hælder en del kalkpasta på og rører med piskeris på din svære boremaskine i lavt gear. Så hælder du to dele sand i og rører et godt stykke tid (adskillige minutter) til det er blandet. Som regel er det ikke nødvendigt at blande vand i, men en anelse skader ikke.
Nå, jeg foregriber tingene: Hvis du vil gøre noget ved loftet, så gør det når gulvet kan bære. Isolering som du ønsker, men pas på med dampspærre, medmindre du er helt sikker på hvilken vej vanddampe vil vandre på enhver årstid. Det er jo et gammelt hus med gamle vaner, og man skal passe meget på med at spærre fugt inde. Så kan du gå i krig med væggene, krads det løse ned og bank med murskeens håndtag på det, som ser fast ud. Siger det klak-klak, så ned med det! Nu kan du vurdere fugerne og kradse i dem med træliste. De, der kan kradses ud med en gran- eller fyrreliste skal skrabes ud, vandes og fuges ud. Så skal du vælge om det skal ligne kældervægge eller stuevægge. Vælger du det sidste, kan du lige så godt sætte gipsplader op, gerne af den vandfaste slags. Hvis du gør som jeg gjorde, lægger du mørtel på den forvandede mur med ske og glatter ud med et fugtet pudsebræt efter en times tid eller så. Når du har gjort en flade færdig, kan du koste den over med kalkvand, så den ikke ser alt for kedelig ud indtil den får den endelige gang hvidtekalk. Kalkvandet er den væske der står i spanden over over stampekalken. Efter en måned kan du give en egentlig kalkning.
El-installationer laves til sidst - udenpåliggende. Gamle huse er ikke beregnet på indfræsede kabler.
Alt det her er ikke noget jeg selv har fundet på, har læst meget hos Søren Vasegård (Bogen om huset) og hos Søren Vadstrup (Huse med sjæl), og har gjort det meste af det selv og fundet ud af, at kælderen har "aldrig" været så tør og fin som den er nu - sagt af min kone, som har boet her i 35 år.
Døre og vinduer: Tjah jeg mangler at skifte det nederste af kælderdørens karmstolper. Der er forsatsrammer på alle vinduer, og i mit værksted hvor også den ny fjernvarmeenhed står har jeg lagt billigt laminatgulv på, isoleret ydervæggen med 8 mm luftspalte, 25 mm isolationsplade og 16 mm spånplade, 15 mm luft til gulv og loft, og jeg kan arbejde i skjorteærmer når det fryser 20 grader udenfor.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-08-12 18:26

Det er rigtig svært at vurdere, hvad du skal lave først, for ingen af os kan f.eks. se, hvordan døre og vinduer ser ud, og måske er det dét, der skal skiftes først?

Nå, men rækkefølgen med at begynde med drænet, er jeg helt enig i. Du skal ikke pudse vægge, lave gulv og isolere loft, før du er sikker på, at du har en tør kælder.

Det er en rigtig "dødsyg" og "kedelig" ting at få lavet dræn, for det er jo ikke så synligt som f.eks. døre og vinduer eller vægge og gulv, men tro mig, på den lange bane, så bliver du glad for, at huset er drænet.

Hvis el-installationerne er ulovlige, så skal de jo også laves som noget af det første.

Skift ikke døren ud, før gulvet er lavet. Det kunne jo være, at du endte med at hæve gulvet et par cm og så er det surt at have en dør, der ikke passer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-12 19:01

Jeg er slet ikke sikker på, at det er nok at renovere omfangsdrænet, når grundvandet trænger op i gulvet, så skal der sikkert også en pumpe og hvad der ellers hører til med den.

Men under alle omstændigheder, ville jeg foreslå dig, at få ordnet dræn e.lign først

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-12 19:15

Før tagnedløb og drænafløb til faskine godt væk fra huset før du begynder på resten, check lige på et højdekort over området, om det overhovedet kan svare sig. Er huset forresten i by eller på land?

Kommentar
Fra : p-nielsen

Dato : 24-08-12 09:22

Mange tak for de mange svar. Her er lidt mere info om huset:

Huset ligger i byen ikke så langt fra havet. Jeg har bemærket at der ofte er en sammenhæng mellem vandstanden i havet og i min kælder. Når vandet i havet stiger (årstidsbestemt) kommer det ligeledes op i kælder.

Huset er et halvt dobbelthus. I huset ved siden af, er kælderen ikke udgravet og de har ikke problemer med fugtig kælder.

Det er endvidere kun i halvdelen af huset (mit) at kælderen er gravet ud, og det er kun her der er problemer med vand. Hvis der ikke er nogen vej uden om omfangsdræn, kunne jeg da nøjes med at lægge det halvejs rundt om huset?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-12 11:20

Du kan godt starte med at lave et halvt omfangsdræn, og se om ikke det skulle være nok.
Belært af vores erfaring med oversvømmelse i kælder, vil jeg foreslå dig at sikre, at brøndene er tømt for slam. Få evt sat en brøndpumpe i også.

Vi fik vand i kælderen d. 2. juli 2011, og efterfølgende kunne vi se, at det nok havde gjort en stor forskel for os, hvis vi havde haft tømt brønden for blade, slam og lign. Det koster ikke meget at få slamsuget en brønd i forhold til, hvor meget skade det kan gøre at få vand i kælderen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-08-12 11:26

Det var da et mærkværdigt hav! Der hvor jeg kommer fra, har vandstanden meget at gøre med tidevand (+-3/4 meter) og med vindstuvning men ikke med årstiden. Det hele hænger på, om du kan få afløb lavere end kældergulvet og over havniveau. Det er overvejende sandsynligt, at det opstigende vand kommer fra landsiden medmindre der er et stort havdige mellem dig og havet, så drænet skal først og fremmest være effektivt der hvor grundvandet kommer løbende fra, og hvis du ikke vil grave uden om hele huset, må du forsøge at skyde en drænslange ind under skel uden at vælte noget og uden at knække elkabler, kloak-, gas- og vandrør. Alternativet, som er set mange steder, er at grave en sump i det vådeste hjørne af kældergulvet, et betonforet hul med skærvebund med en automatisk virkende dykpumpe nede i. Den skal så have afløb til en faskine et lavere sted, kræver en udgravning i frostfri dybde til slangen. Prøv at google kældersump og grundvandspumpe, så du får fine billeder af, hvad jeg mener.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-08-12 11:55

Hvor højt over havet bor du, og hvad er undergrunden, siden det trækker sådan op? Her er jeg mest på teoretisk og gyngende grund, da mine fundamentserfaringer er 169 meter over havet, 4½ meter over grundvandet og det pureste grus.
På min officielle helårsadresse har vi haft kælderoversvømmelse én gang, 2. juli sidste år. Det var brønden, der samler tagnedløb og gråt spildevand (køkken+bad), der gylpede op i et gulvafløb, fordi kommunens ledninger var for små til "tusindårsskybruddet".
Det har dels givet mig erfaring til at skrive som jeg gjorde i går, dels givet baggrund for mit forslag om at føre tagnedløb til faskine.
Jeg tror ikke, du skal bekymre dig så voldsomt om den kalk, du blander mørtel af, er kule- eller stampekalk. Kulekalk-leverandørerne har en masse forkromede argumenter om krystalfacon og krystalstørrelse og næsten dobbelt så høje priser. Jeg indtørrede en dråbe kalkvand fra hver af bøtterne på samme objektglas og checkede i mikroskop, og hverken fruen eller jeg kunne se forskel i slående grad. En ting, jeg vil stå fast på er kalkmørtel! Silvan, Bauhaus, Jem og fusk og hvad de allesammen hedder vil allesammen sælge dig færdigblandet kalk-cement-mørtel i fine plasticsække, lige til at hælde vand på. Det giver en mørtel, der er alt for stiv og alt for tæt til dit murværk i kælderen. Den kan ikke transportere fugt/vanddamp effektivt nok til at lade kælderen ånde. Kælderen her i huset har fået kalkmørtel glattet med bræt (trukket op efter lister ved vinduesvægge og døråbninger), strøget to gange med kalkvand og to gange med kalkmælk og står nu knastør og flottere end Fruen ellers har set den nogensinde. Hun havde selv prøvet at klatreparere med både KC-mørtel og cementmørtel (fordi det skulle være vandtæt), men meget af det faldt ned af sig selv efter udpumpning og affugtning sidste eftersommer.
vh
pbp

Kommentar
Fra : p-nielsen

Dato : 24-08-12 14:49

Hej pbp,

Jeg bor kun et par meter over havoverfladen og undergrunden består af meget sandholdig jord (landbrugsjord tæt ved vandet, som blev udstykket efter opfyldning og inddæmning i 1890). Huset ligger vel ca. 150-200 meter fra vandet.

Vh,
Peter

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 300 point
Dato : 24-08-12 15:20

Hvis terrænet ligger et par meter over nul, og du har kælder, så har du også tydeligvis et problem! Så er det tæt på, at jeg foreslår spunsvægge hele vejen udenom, vandtæt krave fra husmur ud over spunsvæggen og kældersump med lænsepumpe. At havet tilsyneladende er højere om vinteren - er det mon ikke fordi da er jorden vådere og synker dybere. Jeg mener, der er noget, der hedder "Dansk Normal-nul" for terrænhøjder, og der er vist ikke kalenderkorrektion på. Moserne nær ved mit svenske sted opfører sig sådan, også når der er aflejret eller påfyldt noget ovenpå.
Tør jeg foreslå, at du spørger kommunens tekniske forvaltning om de har forslag til eller kendskab til løsninger på dit problem udover at lægge en flok stålbjælker under og løfte hele hytten en meters penge.
Er det på Lolland, man tør bo så tæt på DNN? I Esbjerg hvor jeg kommer fra, er det bare tosser og tilflyttere, der tør sådan noget.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 25-08-12 13:08

Jeg ville lave dræn udvendig , men samtidig lave ny kloak inde i kælderen så man ikke skal grave mere end nødvendig, så når det så er iorden vil jeg støbe ny gulv i Kældren med gulvvarme .
Først da vil jeg tænke på ny el i væge og lofter, det næste vil så være væge og lofter og døre/vinduer til sidst maling og så evt. Gulv belægning hvis det ikke er fliser ......
Det vil nok være den rækkefølge jeg vil lave det fordi den første del er den dyreste og når det er lavet kan man stor set selv lave resten ....

Mvh Bassebo.....

Godkendelse af svar
Fra : p-nielsen

Dato : 30-08-12 09:50

Tak for svaret pbp_et. Til oplysning kan jeg informere at jeg bor på sjælland.

Jeg starter med huset udefra og tager derefter gulvet.