/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
besøge borger.
Fra : mmh133
Vist : 289 gange
40 point
Dato : 20-08-12 21:53

Hej, jeg har et spørgsmål ang det og besøge en borger man en gang har haft til hjælp i kommunen.

Det handler om at jeg arbejder hos vejle kommune i praktisk bistand/rengøring hvor jeg på et tidspunkt kom til en borger som havde det rigtig godt med vi snakkede godt sammen osv. ( hun har også 3 dejlige hunde som jeg var meget glad for )

Nu har vi hende ikke mere til rengøring, da kommunen ikke mente at hun havde brug for hjælp mere.

Da jeg snart har ferie, tænke jeg faktisk på og tage ud og besøge hende, men da hun har hemmeligt nr, så spurgte en kollega om hun kunne finde et telefon nummer på hende, så kunne ringe og høre om hun havde lyst til at få besøg her engang i min ferie.

Men så fandt min leder ud af at jeg havde tænkt mig og besøge hende, og sagde at det måtte jeg ikke fordi man må ikke have noget med vores borger at gøre ud over arbejde.

Det bliv jeg godt nok noget sur over også fordi vi som sagt ikke har hende mere til hjælp, mener ikke at hun skal blande sig i hvem jeg vil besøge i min fritid/ferie.

Er der nogen her inde som kender regler for det, eller som bare har en mening om det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-08-12 22:07

Mig bekendt må du gøre i din fritid, hvad der passer dig, du må bare ikke blande
fritid med arbejde.
Det kan dog undre mig, mig at du spørger om et hemmeligt tlf nummer,
der ryger tavshedspligten og vedkommende (eller dig) kan fyres øjeblikkeligt.

Samt der har vist været lignende sager, hvor vedkommende er blevet fyret eller retsforfulgt,
for at senere at have hjulpet personer på offentlig pension, eller bistand.
Hvorfor kan jeg ikke huske, men det har været i tv, og tror at nogle af de sager stadig kører
i rets systemet og altså ikke er afgjort endnu.

Personligt tror jeg det har noget at gøre med den mulige ,,penge gave,, eller arv de muligvis kunne får af personen de hjælper.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-08-12 22:10

Kør dog forbi, og ring på :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-08-12 22:16

En anden grund kan være at personen bor alene eller bare langt ude på landet
og/ eller ikke selv har mulighed for at ringe, trods vedkommende har telefon?
den kan også bruges som alarm, i tilfælde af overfald eller indbrud, eller bare uønskede personer
ved døren.
Og i de tilfælde at en offentlig personn oplyser det telefon nummer, så må det jo gå galt.
Ikke kun for den der. . gerne, vil snakke med personen men så sandelig også den der videregiver nummeret eller bare adressen til samme.
Har du været ved personen, så bank på døren og spørg om vedkommende giver kaffe og intet andet.
Lad være med at spørge om oplysninger, der ikke kommer andre ved.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-08-12 22:17

Kør dog forbi, og ring på :)

Sad lige og skrev det samme.
2 sjæle 1 tanke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-08-12 22:18

Jeg ville køre forbi, og lægge et brev i postkassen, fortæl hvem du er og oplys dit tlf.nr, så er det op til hende, om hun har lyst til at kontakte dig - det kan jeg bestemt ikke se noget ulovligt i, når hun ikke er en patient længere

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 20-08-12 22:29

Send et brev med posten, så kommer du ikke over den grænse som mange vil synes er forkert.

På denne måde er det hele op til borgeren at reagere

good luck

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-08-12 22:29

når hun ikke er en patient længere

) man må stadig ikke bare opsøge tidligere?
Nu har vi hende ikke mere til rengøring, da kommunen ikke mente at hun havde brug for hjælp mere.
Slet ikke oplyse adresser eller telefon numre.
Men kør forbi og få en gang The eller kaffe, og tag en hundkiks med
det hele kan jo kvikke op på noget, det Offentlige har lagt på køl eller bare venter på andet
Jeg kan godt følge DIN mening med det hele, det er bare ikke i Lovens forstand tilladt.

Men gør det alligevel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-08-12 22:34

Jeg synes ikke man skal opsøge nogen som helst, uden at vide de vil opsøges... derfor læg et brev i hendes postkasse... nå ja du kan da også ofte et frimærke og sende det

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 20-08-12 22:36

du skal simpelthen læse din ansættelseskontrakt med kommunen.

Kommentar
Fra : mmh133

Dato : 20-08-12 22:57

Tak til jer alle sammen for jeres kommentar, jeg køre ud til hende og ringer på hendes dør og vil hun have besøg ja så er det jo bare super, vil hun ikke så er der jo ikke noget og gøre ved det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-08-12 23:02

Du risikerer bare at hvis du kører derud, og hun ikke har lyst til at se dig, hun henvender sig til kommunen og klager over dig

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 20-08-12 23:13

Den klient, du har gjort rent hos, kan jo igen få brug for hjælp - og så bliver det bøvlet, at du har opsøgt hende.

Hvis du er glad for dit job, og ikke vil risikere at få en fyreseddel, synes jeg, at du skal tale med dine overordnede før du foretager dig noget
- nåh ja, det har du vist gjort, men synes åbenbart alligevel, at du kan gøre som det passer dig???

At du kontakter en tidligere klient uopfordret, synes jeg ikke om.

En hjælper må ikke komme privat hos sine klienter - altså ikke besøge dem i sin fritid, det ved du vel?

Det kan udvikle sig til et afhængighedsforhold og til forskelsbehandling.

Et for tæt forhold mellem hjælper og klient vil altid kunne misbruges.

Der er jo grunde til, at disse regler er kommet, de var der ikke før i tiden.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 21-08-12 14:40

Jaja ved godt du få noget ud af det selv, men det jeg læser er at du har fattet sympati for et andet menneske og derfor gerne vil bringe lidt glæde ind i hendes liv, det synes jeg er stort uanset at du også kommer for at klappe en hund eller to som du godt kan lide

Da jeres "arbejdsforhold" er slut ser jeg ingen grund til at du ikke kan se hende, der kan være en særlig paragraf der gør at du ikke må - vil så ikke kunn forstå den, men det kunne være sjovt lige at læse sin ansættelses kontrak eller gå ind på jeres kommune og læse personalehåndbogen et af stederne må der da stå noget.

Vi er forskellige med grænser, jeg har svært ved at sige nej hvis der står en ved døren og vil hygge sludre eller noget i den stil, så der vil jeg bakke op om de råd du har fået med at sende et brev.

Held og lykke med venskabet

Må du virkelig ikke besøg hende pga af en underlig paragraf er der den mulighed at hun ønsker en besøgsven hos Røde Kors og du melder dig frivilligt til at være hendes beaøg ven - nok at omgås reglerne, som lige i dette tilfælde er ok i følge min mening