/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tykkelse på PEX-rør
Fra : mikk0077
Vist : 503 gange
40 point
Dato : 20-08-12 15:07

Hej
Hvis man lægger PEX-rør i varmefordelingsplader, med trægulv ovenpå, hvor tykt et PEX-rør anbefales der så? 20mm ? 17mm? Mere eller mindre?

Håber at få svar fra nogle kloge hoveder...

På forhånd tak:)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-08-12 09:47

Det er vel ikke tykkelsen du mener , men huldiameteren.

Det afhænger helt af dimensioneringen af dit varmeanlæg.

Generelt er en lille cirkulerende vandmængde at foretrække- det vil sige lille rørdiameter.
Men med lange rør kan modstanden blive af betydning, og det taler for den store diameter.

Kommentar
Fra : HR_LARSEN

Dato : 26-08-12 10:08

Varmepladerne er vel indkøbt til den ønskede størrelse..20mm eller 17mm. Jeg ville bruge 20mm overalt i et hus.

Kommentar
Fra : mikk0077

Dato : 26-08-12 11:39

De er ikke købt endnu. Hvorfor ville du bruge 20?

Kommentar
Fra : mikk0077

Dato : 28-08-12 12:51

transor: Der hvor jeg kigger har alle rør en 2 mm diameter indvendig. Selve røret er mellem 16 og 22 mm. Hvad skulle fordelen så være ved at vælge 20 mm?

Kommentar
Fra : acorn

Dato : 04-10-12 22:38

20 mm rør klart at foretrække. billigere og lettere at få dele til. kan skaffe det hele for dig