/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Tonganeseren 70 år
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 703 gange
300 point
Dato : 20-08-12 11:07

Kære Tonganeser.

Du ønskes hjerteligt tillykke med de 70 i morgen, den 21.08.2012 - Men da jeg ikke er hjemme i morgen, tillader jeg mig at sende en lille hilsen allerede i dag !!
Tak for utroligt mange gode og særdeles morsomme udtryk og kommentarer til mangt og meget - du mestrer det danske sprog som få - bliv endelig ved med dét !! Jeg kender mindst én der kunne lære af det !! Ingen navne, vel Bendt Balledoof !!

Nu vil jeg håbe du får rigtig mange hilsner på dagen, måske en lille sang ?? Skal vi ikke give Tongaen en velfortjent tale/sang ? - Jeg vil gerne lægge ud med et særdeles aktuelt emne, frit efter Holger Drachmanns Den Spillemand snapped Fiolen:

Den Jæger han snapped geværet fra væg
:og gik i den grønne skov:
Hej dåer så små
et skud skal I få
hvis blot jeg kunne få lov
Men ak og så ve
mit blottede knæ
sig viser da strømpen den slipper
sit tag i buksernes linnedkant
og så er det hele forkludret

Bind din sok med strømpebånd
og lad så LODEN fare
de stakkels dyr de bliver ej skudt
men dør af grin i den bare

Rigtig god dag til dig og din familie

Mvh
Øjenvidnet4
Multi-x

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-08-12 13:17

Også herfra skal der lyde et rungende TILLYKKE med de tre snese + lidt til !!

Med den viden du er i besiddelse af inden for jagt, våben m.m., har mange skribenter fået gode råd og vink i en positiv ånd.
At du også kan være særdeles skarp over for folk der ikke vil forstå alm. sund fornuft, er også en side af dig, men som regel sagt med et smil om munden efterfulgt af en smiley.
Men den del skal der også være plads til !
Vejrmæssigt kan du bestemt ikke klage i disse dage, så mon ikke du har været "sød" ? I hvert tilfælde vil jeg ønske dig en rigtig god og positiv dag og inuengang tillykke.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-08-12 22:20

Kære Tonga.

Også herfra skal lyde et højt HURRA og tillykke med de 70 år.

Dagens navn er som bekendt Salomon - og Salomon er den person der beskrives i mellemøstlige skrifter, som en klog hersker over et imperium centreret omkring Israel. Legenderne siger, at han fødtes i Jerusalem omkring 1000 f.Kr. og regerede Israel fra omkring 970 f.Kr. til 928 f.Kr. Ifølge den bibelske kronologi var hans regeringstid fra 1037 f.Kr. - 998 f.Kr. Hans navn betyder fred. Mens vi er ved mærkedagene, det er lige nøjagtig 70 år siden, at slaget om Stalingrad begyndte - nemlig den 21.08.1942. Det gider vi ikke at beskæftige os med nu.
HOV!!! For Søren da, det er også Tycho Brahes dag i dag.......hmmmm....Ka' det nu også passe?

Kære Tonga, med ordene fra en jægersang ønskes du en rigtig god fødselsdag.
Hvem der har forfattet sangen.....Tja.......??

Mel: Danmark nu blunder
Jæger, vi synger om jagtens lyst,
den, der os lokker og dårer,
den, der opfylder hver jægers bryst,
giver os alle en herlig dyst,
skaffer os dejlige dage,
minder, vi har tilbage.

Intet er skøn som en buk i spring,
haren der lunter på sporet,
sneppen flakser så frit omkring,
ræven lader som ingenting,
skyd kun, hvis du er sikker,
byttet på stedet ligger.

Dugvåde strå en morgen i maj,
hanegal i det fjerne,
bukkepürsch på en ensom vej
er for en jæger en herlig leg,
ædel er sporten kaldet,
når dyret ej hører knaldet.

Og når på klapjagt på post du står,
spændt af hver muskel og nerve,
kommer det derhen, hvor du nu står?
så du en ”Mikkel” på tasken får,
chancen må ej du spilde,
her gælder det: stå stille!

Jæger, vor fauna vi dig betror,
skyd ikke blindt, hvad du møder,
jagtens fremtid på dig beror,
husk! kun af liv der liv fremgror,
hvis du vil stadig jage,
levn da en del tilbage.

Og mon dog ikke, "din gamle ven bb1" sender en lykønskning gennem tråden....

Med herlig hilsen
Tommy.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 300 point
Dato : 27-08-12 21:40

Du er jo en lyrikkens mester - kære ØV4. Tak for indsatsen, digtet vil blive gemt blandt "personligt".

Også en dybfølt tak til Provsten og Kpt. Tommy. Jægersangen er fin - og belærende.

Bare svært at forstå, at man nu er 70 år. Ganske vist siger sekretærerne, at jeg ligner en højst 60-årig, og det er da en trøst. Egentligt føler jeg mig langt yngre, noget som nok skal sættes i forbindelse med min 12 år yngre hustru - som holder liv i kludene. Selv i høje bølger ved Tornby Strand, hvorfra vi lige er hjemkommet, voldte mig ingen problemer overhovedet. Det var så smukt deroppe - med høj blå himmel og en lun vind. Hustruen er ikke helt tryg ved havet, men denne gang var det helt anderledes. Hun var i vandet hver dag - og skreg henrykt, når bølgerne legede kispus med hende. En helt igennem vidunderlig tur. Vi startede i Ålbæk, hvor vi første gang var på ferie sammen, og ikke et øje var tørt. For Fanden da, hvor hun ydede en enorm indsats i forbindelse med min fødselsdag og festen. Nu skal hun squda have den lampe, hun har sukket efter.
Fejringen af min fødselsfag - den 18. oktober, forløb lige efter bogen. Jeg havde forlangt masser af børn - og alle var med. Den slags giver liv i kludene.
Jeg er derfor en glad mand - også pga. af de mange søde hilsener fra deltagerne her på siden. Endnu engang tak.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-08-12 08:07

Tak for svaret Tonganeseren.
Hvad kan man ønske mere, end ens drømme går i opfyldelse ? Og det ser det ud til, at din dag med familie og gode venner gjorde, ligesom en tur til Vesterhavet altid er en lease for sjæl og legeme !

De venligste hilsner
Øjenvidnet4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-08-12 12:40

Mange tak for POINGERNE ØV4.

På et tidspunkt gik der inflation i feriestederne, idet vi rettede interessen mod Italien, Sicilien og Frankrig, men efter otte dage i det nordjyske, så får piben nok en anden lyd fremover. Nøj, hvor var det dejligt. En tur i bølgerne ved 14-tiden, og man går rundt i en salig rus af sanseindtryk. På vej hjem så vi en måge (Åge), som havde fundet en fin fidus. Den sad på bagsmækken af en lastvogn - vistnok med døde dyr, og på en længere strækning ( rundt regnet 15 km) hakkede den løs på lastvognens indhold. Skæg fætter.

Mvh.
Tonganeseren

Multi-X

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-08-12 12:50

Ja - man skulle sgu' være en måge og hedde Åge - det erinubedre end at hedde Bent !!

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-08-12 13:12

Nu skal vi ikke give Ballehoff nye ideer. Han bespiser jo deltagerne på "sit" gods. Kan levende forestille mig Ballehoff og Robert forsøge at hente råvarer fra køretøjer på vej til Løsning. Ballehoff kører, mens Robert klatrer op på lastbilernes bagsmæk.

Mvh.
Tonganeseren