/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Boligkøb og udlejning
Fra : DanP1992ny
Vist : 315 gange
20 point
Dato : 19-08-12 22:58

Godaften, min bror og jeg kunne godt tænke os at låne penge i banken eller lave et kraditforeningslån, for at købe hus sammen, men kan ikke finde noget om hvordan reglerne for om familiemedlemmer må købe hus sammen og kan få lov at låne penge til det?

Ogmit andet spørgsmål er at vi gerne vil leje det mste af boligen ud, men vi ved ikk had vi kan forlange i leje, der er kælder som vi selv skal bo i og så er der stue og første. sal.
Både stue og først sal er med eget køkken og bad, dog med fælles vaskerum.
og stue og første sal er på ca 100 kvadratmeter, hver for sig.
Men hvor kan jeg finde noget om hvad man må for lange i leje, som et max, hvs ikke der er nogle her der eventuelt kender svart 100 procent?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-08-12 05:00

Til det første, snak med kreditforeningen/banken, det er til syvende og sidst dem der skal låne jer pengene.

Man kan brænde sig noget så eftertrykkeligt ved at leje ud, det gælder hvor stor lejen skal være, og at lejeloven beskytter lejere mod opsigelse mv.

Lejens størrelse afhænger af, hvor i landet ejendommen ligger, huslejen er meget større i Hellerup end på Lolland. De fleste kommuner har et huslejenævn el. lign, de må ikke fortælle jer præcist hvor meget i må tage i leje, men jeg har fået kommunen til at fortælle hvad den normale m2-lejei området var, inden jeg lejede ud.

Men har I fastsat en for høj leje, og lejeren klager til husljenævnet, skal I ikke bare nedsætte lejen, men tilbagebetale det I har fået for meget, og I kan IKKE opsige lejeren.

Så der er mange faldgruber i jeres projekt, I skal have fat i andet end Kandu som rådgiver, en adviókat med speciale i boliger, evt en ejendomsmægler vil være klogt at tage på råd, efter I har talt med bank/kreditforening.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-08-12 07:13

Er kælderen godkendt til beboelse?

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 20-08-12 08:06

Der findes ikke nogen regler om hvem man kan låne sammen med - kun den regl at man skal kunne tilbage betale, så længe økonomien er i orden kan du låne med hvem du har lyst til.

Én ting er at tage en for hæl leje og tilbage betale det er noget møj, men der findes også regler for hvor meget du må tjene for du skal betale skat af beløbet - den snak ville jeg tage med SKAT eller søge oplysningerne på deres hjemmeside.

Mit råd er at tage fotos og mange og have alt på skrift, der findes lorte udlejer som kender loven og smuthuller eller bare er lige glad og grove men der findes bestemt lige så store lorte lejer.

Husk når du fast sætter husleje at tage højde for forbrug af varme vand og el og sikkert lidt mere jeg ikke lige kan komme i tanke om.

Kommentar
Fra : DanP1992ny

Dato : 20-08-12 17:00

Tak for de gode råd, men alle disse er jeg skam klar over, og ja kælderen er godkendt til beboglse.
Har allerede diverse husleje kontragter og forbindelser/orginisasioner til hjælp, det der kunne have været rat var bare at finde nogle, der eventuelt i en for for debat, eksempelvis her, nu da jeg er her, kunne rådgive mig en smule. Men desværre kan jeg ikke som sådan godkende nogle af kommentarene som svar.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-08-12 17:24

When you ask a silly question, you get a silly answer!

Annuller spørgsmålet
Fra : DanP1992ny

Dato : 20-08-12 19:53

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål