/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvem betaler, når man bor til leje?
Fra : Troldepige
Vist : 2666 gange
200 point
Dato : 19-08-12 21:57

Et af mine andre spørgsmål her på Kandu har nu ledt mig videre til et andet spørgsmål.

Jeg bor til leje og er for nylig flyttet til en anden lejlighed, i den forbindelse har man jo forskellige ting, der skal hænges op på væggene.
Nogle ting har ikke nok i et søm, så må man igang med boremaskinen, og nogle ting kræver større/længere skrue end andet.

Hvis man så ved et uheld kommer til, at bore ind i en el-ledning, som ligger skjult i væggen, hvem skal så betale for, at få dette ordnet igen, lejer eller udlejer?

Mine egne tanker er, at man har jo lov, at bore sine ting op, og man får jo ikke udleveret tegninger af de enkelte vægge i boligen, med indtegnet kabel-føring, ergo har man jo ikke gjort noget forkert.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-08-12 22:40

Hvis du bore i væggen og ødelægger noget er det dig der betaler...

når det er sagt findes der jo maskiner der kan måle om der er metal i væggen, eks. vandrør eller elledninger, og de er faktisk ikke så dyre igen, og kan købes i de fleste byggemarkeder, og så er man jo fri for at bore ind i ting man ikke skulle bore i...

Melander

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-08-12 23:26

Jeg bor også til leje og hver gang jeg skal bore noget op så spørger jeg viceværten om der går ledninger eller rør i væggen. Så er det ikke mit ansvar hvis jeg borer ind i noget.

Bor du i et privat ejet hus eller i et boligselskabs ejendom?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-08-12 06:54

Jeg bor i en lejlighed hos et af de store boligselskaber.

Jeg er ganske sikker på, at viceværterne her ikke aner hvor ledningerne befinder sig i væggene.
Nutildags, i hvertfald i vores selskab, må viceværterne ikke lave andet end lige præcis det de er ansat til, ingen særlig service der.

En kammerat fortalte mig igår, at han for flere år siden har set hvordan der fræses riller ind i beton til at føre ledninger i, og disse riller kunne både gå vandret, lodret eller på skrå, det var meget tilfældigt.

Det er mit indtryk, at der af de fleste lejekontrakter fremgår at, kun autoriserede må installere opvaskemaskiner og vaskemaskiner, men der står intet om, at bore huller.

For nogle år siden havde jeg, i min gamle lejlighed, jævnligt problemer med afløbet under vasken i badeværelset, de første gange fik jeg noget afløbsrens af viceværten, som jeg kunne hælde i, nogle gange virkede det.
Viceværten kom flere gange med sådan en spiral-dims til at føre igennem afløbet, men da der var nogle "sving" på dette afløb var det ikke helt nemt.

Til sidst blev der sendt bud efter smeden (VVS), som lavede hul i væggen for at komme til det stykke afløb, som var skjult.
Det viste sig, at være 2-3 sten, der lå i afløbet og lavede problemerne, og det er jo sandsynligvis min datter, der har proppet stenene derned.

Bagefter kom mureren for at reparere hullet i væggen.

Dette kom jeg ikke til, at betale for.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-08-12 09:29

Da jeg skulle renovere badeværelset ringede jeg til boligselskabet og bad om rørføringen i væggene. Jeg fik at vide at det var de ikke helt sikre på, altså hvor rør og ledninger gik.

Vi borede alle hullerne og var heldig, vi ramte ikke noget.

Og kloarken har også været stoppet, man fandt først ud af at under tidligere renovering havde mureren fejet mørtelrester ned i kloarken og det var forstenet. Kloarkmand kom og rensede, men der var problemer stadig væk. Så blev kloarken fotograferet og det viste sig at den var faldet sammen.

Enden blev helt ny kloark. Og det kostede mig ikke en krone.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-12 09:46

Citat
Jeg bor også til leje og hver gang jeg skal bore noget op så spørger jeg viceværten om der går ledninger eller rør i væggen. Så er det ikke mit ansvar hvis jeg borer ind i noget.

Et mundtligt tilsagn fra den lokale vicevært, fritager dig ikke for ansvar når du borer huller i væggen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-08-12 10:10

Alt hvad man selv (kommer til at) ødelægger, skal man selv betale - om man er lejer eller ejer, kommer ud på et!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-08-12 10:40

Her hos os er de ikke så strenge. Da vi flyttede ind så var der et termostatblandingsbateri på badeværelset. Det er ikke standard. Og det gik i stykker.

Vi købte et nyt blandingsbatteri og jeg gik til viceværten. Han tilbød at sende en blikkenskager så det kunne blive sat op.

Ventilatoren på badeværelset gik også i stykker, jeg købte ny og viceværten sendte en elektriker så den kunne blive monteret.

Jeg betalte for blandingsbatteri og ventilator, men boligselskabet betalte for håndværkeren.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-08-12 14:02

Citat
Her hos os er de ikke så strenge. Da vi flyttede ind så var der et termostatblandingsbateri på badeværelset. Det er ikke standard. Og det gik i stykker.

Vi købte et nyt blandingsbatteri og jeg gik til viceværten. Han tilbød at sende en blikkenskager så det kunne blive sat op.

Ventilatoren på badeværelset gik også i stykker, jeg købte ny og viceværten sendte en elektriker så den kunne blive monteret.

Jeg betalte for blandingsbatteri og ventilator, men boligselskabet betalte for håndværkeren.

Jeg har aldrig oplevet andet end, at boligselskabet har sørget for både blandingsbatteri og ventilator samt opsætning af disse.

Citat
Alt hvad man selv (kommer til at) ødelægger, skal man selv betale - om man er lejer eller ejer, kommer ud på et!

Den holder ikke vand. Se mit tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-08-12 15:49

Jeg købte selv blandingsbatteriet fordi jeg ville have kvalitet, og ikke et billigere et.

Og det samme gælder for ventilatoren, jeg kunne få en jeg selv skulle starte, men jeg købte selv en fuldautomatisk.

Og det gælder ikke at man altid selv skal betale for skader. Et utæt vandrør, udskiftning af toilet, ødelagt kloark. Men heller ikke hvis man borer ind i skjulte rør eller ledninger. Og slet ikke hvis man først spørger viceværten om der er noget i den væg.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 20-08-12 20:31

Med en livlig lille tøs har vi nogen gange været uheldige selvom vi passer på og det skal man ikke betale for - kun hvis det er hærværk eller direkte misvedlige holdt.

Jeg har seriøst aldrig før hørt nogen spørger om der erledninger i væggen inden de borer men det kunne da godt være en god idé, umiddelbart ville jeg sige at det er boligforeningen som skal betale - nu er jeg sq nød til at spørger min vicevært om hvem der skal betale.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-08-12 20:44

Vores huse er med betonvægge, så det er kun på badeværelset at der er rørføring i 1 væg. Men har man gipsvægge i sit hus eller lejlighed, så kan der være ledninger i væggen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-08-12 21:00

Citat
Og det gælder ikke at man altid selv skal betale for skader. Et utæt vandrør, udskiftning af toilet, ødelagt kloark. Men heller ikke hvis man borer ind i skjulte rør eller ledninger. Og slet ikke hvis man først spørger viceværten om der er noget i den væg. [Glad]

Er du helt sikker på det?
Altså, at det er boligselskabet, der betaler hvis man uforvarende får boret ind i en ledning?

Citat
Men har man gipsvægge i sit hus eller lejlighed, så kan der være ledninger i væggen.

Jeg bor i noget gammelt byggeri, 1955-1959, murstensbyggeri.
Som hovedregel ligger ledningerne i dørkarmene, men eftersom der nogle steder sidder en stikkontakt på væggen, ca. en halv meter over gulvet, så må der jo gå ledning hen til disse.

Når jeg skal bore noget op plejer jeg lige at tage bestik af situationen, jeg borer ikke huller ovenover eller nedenunder en stikkontakt, ej heller vandret ved siden af stikkontakten, men jeg kan jo ikke tage højde for, om en eller anden håndværker har gået og kvajet sig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-08-12 23:13

Jeg mener helt bestemt at lejeloven siger at fast inventar skal udlejer dække. Og det gør boligselskaber, men en del private udlejere lever ikke op til bestemmelserne for udlejning.

Komfur, køleskab, vaskemaskine er ikke fast inventar, men håndvask, toilet, køkkenvask, blandingsbatterier, bruser og kloark, det er fast inventar.

Jeg mener endda at det er bestemt at der ved fraflytning skal det være muligt at tænde lys på badeværelset.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 21-08-12 00:37

Granner

Jeg mener endda at det er bestemt at der ved fraflytning skal det være muligt at tænde lys på badeværelset.

Der er nogen sjove bestemmelser i diverse kontrakter som man ikke lige kan se logikken i.
Den der er en af dem. Der er nok en logisk forklaring jeg kan bare ikke se hvad det skulle være. ;)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-08-12 07:03

Citat
Jeg mener helt bestemt at lejeloven siger at fast inventar skal udlejer dække. Og det gør boligselskaber, men en del private udlejere lever ikke op til bestemmelserne for udlejning.

Komfur, køleskab, vaskemaskine er ikke fast inventar, men håndvask, toilet, køkkenvask, blandingsbatterier, bruser og kloark, det er fast inventar.

I "mit" boligselskab er det selskabet, der står for komfur og køleskab, og selvfølgelig håndvask, toilet m.m.

Jeg har kendskab til et lille boligselskab hvor komfur og vaskemaskine hører til i lejemålene, men køleskab skal man selv sørge for.
Iflg. min mor stammer det fra "gamle dage" hvor der skulle være mulighed for, at lave mad og vaske tøj.

For år tilbage kendte jeg næsten lejeloven udenad, jeg må vist hellere se, om jeg kan finde tid til, at kigge på den. Jeg tror bare ikke, at der står noget om det med, at bore ind i en el-ledning.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 21-08-12 10:35

Der er stor forskel på hvad der følger med med, men har lært at der altid skal være konfur

Flyttet fra et selvskab til et andet i denne sommer, I den første skulle vi selv købe køleskab og nu stod jeg pluselig med et for meget, da der var køleskab i denne

Der må findes en fælles nedre nævner og så er der nogen som vælger at være bedre

Hvis man kunne vælge frit er det faktisk vigtigst at der er en god vicevært

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-12 11:22

Hos os får vi komfur og køle/fryseskab. Og det bliver udskiftet efter 10 år. Men andre huse i et andet boligselskab får ikke komfur og Køl/frys. Det skal de selv anskaffe. Men så er deres indskud lavede end hos os og huslejen lidt mindre. Husene er helt ens, bare forskellige boligselskaber (som bestyrer halvdelen af husene).

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 21-08-12 14:23

hmm var ellers 100% sikker på at der skulle være komfur

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-08-12 18:36

Citat
Hos os får vi komfur og køle/fryseskab. Og det bliver udskiftet efter 10 år.

Her bliver tingene skiftet efter behov.

Citat
Hvis man kunne vælge frit er det faktisk vigtigst at der er en god vicevært [Glad]

Ja. men jeg tror desværre, at de er en uddøende race, ihvertfald i de større boligselskaber.

Den afd. jeg bor i nu hører til i samme selskab som den afd. jeg for nylig er flyttet fra, og det er ca. 4 år siden, at vi (et mindre boligselskab, men stort nok til, at vi skulle sende det i EU-udbud når vi skulle have ny forretningsfører) fusionerede med et af de store boligselskaber, og jeg må indrømme, at der er kommet andre boller på suppen.

Der er nogle fordele, men der er sandelig også ulemper.

F.eks. er der nu problemer med efterladte møbler o.l. på lofterne (udenfor beboernes loftsrum), så der jævnligt må ofres ekstra på oprydning og vognmand til at køre det væk.

Problemet er, at nogle fraflyttere har nogle ting de ikke ønsker at tage med, men eftersom der kun er storskraldsordning hver 2. eller 3. måned, så kan de ikke komme af med tingene og så efterlader de dem enten på loftet eller ved siden af affaldscontainerne.

Tidligere kunne man altid lave en aftale med viceværterne om, at stille tingene i et rum, som viceværterne rådede over, og så smed viceværterne det til storskrald næste gang den store container kom.

Det er heller ikke længere viceværterne (de grønne mænd), som ordner et stoppet afløb o.l., det har man en servicetekniker (en blå mand) til.
Serviceteknikeren kører så rundt til alle (eller ihvertfald mange af) afdelingerne og ordner de ting viceværterne ordnede tidligere.

Det som jeg tror er den største ulempe ved dette nye system er, at tidligere havde viceværterne et vist kendskab til beboerne, det har de ikke længere, og derfor kan der være mange sociale problemer o.l., som ikke bliver fanget i tide.

Der hvor jeg boede tidligere havde vi for nogle år siden en ældre dame, som var blevet dement, flere beboere har oplevet, at hun lige pludselig stod i deres lejlighed og troede, at hun boede dér.
Nogle vidste hvem hun var og fulgte hende hjem, dem som ikke kendte hende ringede til viceværten og fik at vide hvor hun boede.
Viceværten havde fået oplyst af damens datter, at hun ventede på en plejehjemsplads, så det var kun et spørgsmål om tid før damen kunne flytte.

Det giver en stor tryghed i området, at have den slags viceværter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-12 19:04

Ja det er synd at al ting skal være så stort. Men vi har stadig vores lokale grønne mænd. Det er stadig dem som kommer når ting går i stykker. Der kom en blikkenslager da mit revnede wc skulle skiftes, men først vær en af de faste og kigge på det. Så vi har stadig trygheden ved at de faste medarbejdere er ansat i mange år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-08-12 21:12

Citat
Ja det er synd at al ting skal være så stort. Men vi har stadig vores lokale grønne mænd. Det er stadig dem som kommer når ting går i stykker. Der kom en blikkenslager da mit revnede wc skulle skiftes, men først vær en af de faste og kigge på det. Så vi har stadig trygheden ved at de faste medarbejdere er ansat i mange år. [Glad]

Nyd det, så længe det varer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-12 21:23

Det vil fortsætte, selv om vores boligselskab har fusioneret med 3 andre, så fungerer det stadig med vores "grønne mænd". Og heldigvis for det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-08-12 21:32

Citat
Det vil fortsætte, selv om vores boligselskab har fusioneret med 3 andre, så fungerer det stadig med vores "grønne mænd". Og heldigvis for det.

Det gjorde det også hos os. I starten.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 21-08-12 22:04

Tror det nye sted at der er et meget tæt samarbejde mellem de blå og grønne, selvom de her har andet tøj, tror jeg er kommet et godt sted hen og virkelig lært at sætte pris på viceværten.

Større er bare ikke altid bedre - stordrift fordele kan være godt, men hvis kvalitiet ryger er det jo ikke en fordel, man få ofte hvad man betaler for.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-08-12 22:13

Citat
man få ofte hvad man betaler for.

Hmmm, jeg plejer at sige, at nogle gange hænger pris og kvalitet sammen.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 21-08-12 22:20

Den bruger jeg også det afhænger af situationen....heldigvis er det ikke sådan med alle ting, Tag bare testen med bleer hvor den billigeste vandt og nogen af de dyreste cykelhjekme er lige dumpet i tænk test.

Men har du fundet ud af hvem der betaler, for jeg nået ikke viceværten i morges og han havde den frækhed ret faktisk at arbejde, så han var ikke på kontoret

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-08-12 22:34

Citat
Den bruger jeg også det afhænger af situationen....heldigvis er det ikke sådan med alle ting, Tag bare testen med bleer hvor den billigeste vandt og nogen af de dyreste cykelhjekme er lige dumpet i tænk test.

Det er jo lige præcis derfor jeg skrev, at "nogle gange hænger pris og kvalitet sammen".
Nogle gange hænger pris og kvalitet ikke sammen, for nogle gange er den billigste også den bedste.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-12 23:09

Citat
Granner

Jeg mener endda at det er bestemt at der ved fraflytning skal det være muligt at tænde lys på badeværelset.

Der er nogen sjove bestemmelser i diverse kontrakter som man ikke lige kan se logikken i.
Den der er en af dem. Der er nok en logisk forklaring jeg kan bare ikke se hvad det skulle være. ;)

Lyset på badeværelset er til de håndværkere der skal klargøre lejemålet til en ny lejer. De har lov til at bruge et wc mens de gør i stand.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-08-12 06:46

Citat
Men har du fundet ud af hvem der betaler, for jeg nået ikke viceværten i morges og han havde den frækhed ret faktisk at arbejde, så han var ikke på kontoret [Glad]

Nej, jeg er ikke nået længere.