/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Slutte USB sammen mellem to computere
Fra : henrikkrebs
Vist : 682 gange
100 point
Dato : 19-08-12 12:21

Jeg har to identiske stationære Compaq'er der strømforsynes med 12V via adapter. Jeg kunne godt tænke mig at slutte en USB-strømskinne til fælles ekstraudstyr som netværksprinter m.v. sådan at det får 230V-strøm bare een af PC'erne er tændt.

Går det at 'splitte' USB-strømskinnen og slutte den til begge PC'er samtidig?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-08-12 12:49

Du sætter en USB strømskinne til den ene Compaq og i en USB og en anden USB strømskinne sluttes til den første USN strømskinne så den først får power når der bliver tændt for den første Compaq Nu får alt power i et og samme udtag.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-08-12 13:45

Du skal "bare" bruge et kable af denne type
http://www.cdw.com/shop/products/Addonics-Dual-Inputs-USB-Power-Cable-power-cable-3-ft/1733216.aspx
http://de.shopping.com/addonics-aa2usbpc-dual/y2niNvPRvj8LKCZV316Xng==/info?sb=1

Desværre har jeg ikke lige et link i Danmark, men Tyskland er da stadig indenfor EU

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-12 14:08

Addonics Dual Inputs USB Power Cable power cable - 3 ft

Er hos mig beregnet til at forsyne een USB dims.
Det ene af de 2 stik er kun til forøgelse af strømforbruget, og sættet bruges til min 2,5" harddisk.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-08-12 14:09

Fijala - så kræves den første PC altid tændt.

Næh, kablet er ikke et problem (faktisk købte jeg for 30 kr i en kineserbutik en USB hub med to indgange - den ene kun med strøm, den anden også med signalet).

Spørgsmålet var mest om det gik an at parallel-forbinde to Maskiner.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-08-12 14:12

Er med, det smuttede lige for mig. Jeg læste det som om den ene skulle tænde for den anden

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-12 17:03

Du smider din skinne ud og køber istedet for en skinne til tv. http://www.av-cables.dk/elspareskinne/tv-pc-elspareskinne-med-masterstik-1-m.html
I master hullet (det der styrer) sætter du begge computere til og så tilslutter du ellers alt dit udstyr i slave-hullerne.

Hvis bare en af computerne tændes vil skinnen aktivere alt dit udstyr

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-08-12 21:39

Tak for svaret - både fra EXTERMINATOR og jer andre. Ikke fordi EXTERMINATOR eller nogen anden løftede sløret for om det gik at parallelforbinde strøm fra to PC'ers USB-udgange, men EXTERMINATOR's svar var da oplagt.

Desværre kunne jeg ikke bruge det ellers udemærkede forslag.

PC'erne strømfødes som nævnt fra eksterne 230V -> 12V omformere der hver bruger 7-8W i tomgang. Jeg har en TV-spareskinne som er påstemplet 'Min 20W', men der er åbenbart en vis tolerence i sådan en, så de ca 15 W jeg kommer ned på ved at slukke begge PC'er er åbenbart ikke nok til at slukke skinnen. D.v.s. er normalt ikke nok. Somme tider har jeg set at den efter en time eller fem pludselig slukker, og så virker det som forventet - den tænder for skærme, netværksprintere m.v. når bare een af PC'erne tændes.

Nå - indtil videre har jeg sat en alm. afbryder på.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-08-12 22:40

Citat
7-8W i tomgang

Der er da noget galt, er du sikker på at du slukker og ikke bare sætter den i dvale?
Min den store pc bruger ca. 6 W i standby MED skærm, mus og tastatur tilsluttet KVM switch.
Hvis jeg piller KVM switch og skærm fra (du kører vel skærmen i et slavestik og du har nok heller ikke nogen KVM switch der bruger strøm) kommer jeg vel ned på ca. det halve (kun et gæt da det ikke er testet uden)

Hvis jeg var dig ville jeg nok lige lave et lille forføg, test hvor meget omformeren sluger hvis den ikke er sat i computeren.

Check også manualen og se om ikke det re muligt at spare lidt mere i standby.
F.eks har mange bundkort mulighed for at tænde for strøm til mus/tastatur enten via BIOS eller også via jumper på bundkortet og på nogle af dem er det aktiveret som standard.
Der er også nogle usb stik der har permanent strøm og så er det jo ikke så smart at have noget der kan bruge strøm monteret i sådan et stik. Dette kan dog for det meste deaktiveres via jumper på bundkortet.