/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
boot problemer efter recovery
Fra : hojriiskim
Vist : 1407 gange
25 point
Dato : 18-08-12 23:57

Hej.

Min søsters computer fik virus for nogen tid siden. Da det ikke lykkedes at slippe af med den formaterede hun computeren. Dog virkede hendes recovery cder ikke. Nu er det så lykkedes at købe nye cder fra acer. Vi har kørt recovery igennem som den siger, helt ny ren installation. Men når vi starter op skriver den: check cable connection. Pxe e63: error while initializing the nic. Pxe mof: exiting intel pxe rom. No bootable device -- inser boot disk and press any key. Jeg har været i bio setup og sætte hdd som første boot prioritet og den viser også fint at der er en hdd der hedder xxxxxxxxx og har serienummer xxxxxxxxxx (xxxxxxxxxxxxx = blanding af tal og bogstaver).

Nogen der ved hvad der kan være galt? Det skal siges at maskinen har stået stille nogle måneder fra format til idag.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-12 00:44

Hvad er det for CDer i har købt? Normalt er der en recovery partion på harddisken og recovery CDen starter computeren og installerer fra den omtalte recovery partion, hvis der ikke er en recovery partion så er det en almindelig Windows CD/DVD i skal bruge.
Fejlen tyder på at computeren ikke kan se harddisken.
Kan du se harddisken inde fra BIOS?
Prøv at resette BIOS til Default

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 19-08-12 06:57

Hvis hun kun har formateret C:\ drevet, så er der mulighed for at der stadig ligger en Recovery på D:\ drevet - Prøv at følge den vejledning jeg linker til!
(den er fra min egen webside!!)

http://www.dogvillestar.dk/2009/02/10/recovery-af-en-acer-pc/

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-08-12 08:40

At have formateret C: drevet har ikke fjernet Recovery partionen på D:
Hvis i har brugt værktøjer som sletter partioner er den nok væk.
Der er nogle af disse værktøjer der kan laves på en cd og køre derfra uden brug ad windows.
Disse vil kunne fortælle jer om der er et D: tilbage.
Men hvis maskinen under opstart foreslår at trykke på som regel f11, er det jo bare at prøve.
Ellers brug en windows install disk, Her skal i bare ud på nettet og finde drivere til bundkortet bagefter.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-08-12 11:09

At computeren prøver og boot fra PXE, Preboot Execution Enviroment, betyder at computeren prøver og boot på netværket på et deployment share, altså fra en computer med en .iso, .wim eller .vhd fil til at installere windows.

Det er rigtigt det du har gjort med at gå ind i BIOS og rette boot rækkefølgen til HDD først, men hvad er der efter HDD? Kommer den samme fejl efter du rettede BIOS?

Prøv evt. og fjern alle andre muligheder så der kun kan bootes fra HDD, vil den stadig ikke starte så køre processen igennem igen med recovery skiverne med de nye BIOS indstillinger.

Hvilket OS prøver du og installere?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 20-08-12 21:56

Jeg har nu prøvet igen. Der er tale om 4 CD/DVD fra Acer som deres kundeservice har sendt ud til os. Jeg har taget HDD ud af computeren og koblet den til en anden computer og jeg kunne sagtens se indholdet på HDD. Derefter har jeg formateret drevet helt og så startet forfra med recovery DVDerne. Den spørger mig om jeg vil indstallere på drev WD......(et eller andet).. og så gør jeg det. Den køre fint og brokker sig ikke over at der ikke er en HDD eller noget. Den gennemføre indstallationen og skriver at det var succesfuldt. Men når jeg genstarter skriver den stadig at der ikke er nogen boot disk.

Hvis jeg går ind i BIOS står der også den HDD der hedder WD......(et eller andet).... og den står øverst på listen af boot-devices..

Nogen gode ideer?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-08-12 09:07

på en eller anden måde er din disk ikke boot aktiv. selv om alt ser fint ud
se på disken igen i den anden maskine og lad en partions editor se på den. pråv om du kan rette den bit der bestemmer om den er boot aktiv.
Ellers fjern partionerne igen. Herefter installer windows igen og den vil selv oprette en partion med de rigtige bit sat.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-08-12 11:45

Du skal på en eller anden måde ind i et windows værktøj der hedder bcdedit, det er et værktøj der fanges fra en kommando prompt. Hvis du har mulighed for at trykke F8 lige efter POST processen, så du kan komme ind i Windows Advanced Startup Options og vælge reparer computer så har du der mulighed for at fange kommando prompten og bcdedit. Hvis du ikke kan det så skal du have fat i en installations cd og på den måde reparere din computer.

Når du er kommet ind i kommando prompten og har startet bcdedit, så skal du gerne se følgende:
http://peecee.dk/upload/view/379365 altså du skulle gerne have en Windows Boot Manager og Windows Boot Loader. Hvis du kun har windows Boot Manager så kan vi stadig godt få liv i computeren, hvis du slet ikke har noget, så du installere windows igen og evt. prøve med en anden computer.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 23-08-12 08:10

Webnoob:

Jeg har prøvet at trykke F8 ved opstart - uden held. Og har prøvet at sætte recovery CDen i igen, men der er ikke nogen muligheder for at reparere. Hvad gør jeg så?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-08-12 09:10

Hvis du ikke har en windows installations cd/dvd og heller ikke kan låne en, så bliver du nød til og installere windows igen.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-08-12 08:14

Så fik jeg startet op med en Windows RE CD og kørte en startup-repair uden held. Når jeg går i kommando prompten og skriver bcdedit får jeg en oversigt der ligner den du linker til, dog med nogle forskelle(linier som ikke er der og nogle som er på min men ikke på dit billede).
Jeg har ligeledes prøvet at tage batteriet ud og holde tænd-knappen nede nogen tid, prøvet at holde ctrl-alt-delete nede lidt når den skriver no bootable device, begge på baggrund af løsninger som foreslåes på nettet. Og at tage CMOS batteriet ud skulle virker, men jeg kunne dog ikke umiddelbart lige skille den ad så jeg kunne finde batteriet.

Jeg bemærkede at når jeg kørte windows RE cden sagde den at der lå en Windows 7 64-bit på computeren (altså den jeg netop har installeret med recovery cderne), men på computeren sidder der et klistermærke hvor der står Vista. Kan fejlen simpelthen være at Acer har sendt nogle recovery cder der indeholder det forkerte OS?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-12 08:57

Jeg vil meget gerne se et billede af din bcdedit, så kan du evt. tage et billede med mobilen/digitalkamera og uploade det til fx. www.peecee.dk og linke til det herinde.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-08-12 15:27

http://peecee.dk/upload/view/380874

Skærmen er noget blank, så det er lidt svært at se

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-08-12 15:38

Den er lige i skabet, der er ikke noget galt med den.

Det er svært og sige hvad der kan være galt. Prøv og gå ind i den prompt igen og så skriv bootrec.exe /FixBoot

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 25-08-12 23:16

det er nu også prøvet, og når jeg skriver det og trykker enter skriver den "operation succesfully completed" eller sådan noget i den stil.. men stadig "no bootable device" når jeg starter op igen..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-08-12 14:23

Det kunne tyde på at der er et problem med harddisken.
Prøv og gå ind på denne her side
http://helpdesk.acer.com.au/usbtool/2/
Når du har indtastet dine oplysninger, får du mulighed for at downloade acers diagnostic tool, det skal installeres på en USBnøgle og på den computer du vil teste skal du boot fra USBnøglen.

Test computeren, hvis der ikke kommer nogen fejl så er det installationen der laver noget forkert.

Du kan faktisk også lige prøve og gå ind i den commando prompt igen og se om du kan komme ind i værktøjet diskpart. Det kan være partitionen, som windows er installeret på, ikke er blevet sat som aktiv. Det gør du på følgende måde.

http://peecee.dk/upload/view/381147

Som du kan se på billedet har jeg kørt forløbet igennem på min egen computer. Det der er en rød ring om skal du skrive i din kommando prompt, altså: diskpart, list disk, select disk 0, list partition, select partition 1(Det skal være den største hvis der er flere), list partition, så vil der være en * ud for den partition du har valgt, active.

Når alt det er gjort så skal du prøve og genstarte computeren. Virker det ikke så kør acer diagnostic tool fra din USBnøgle.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 26-08-12 21:02

Den fandt en fejl med CMOS information (noget i den stil) og ellers skrev den "passed" ved alle. Den siger jeg skal uploade en log til Acer supporten der hvor du også linkede til. Men det er jo i Australien...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-08-12 21:06

Har du mulighed for at maile loggen til mig på support (A) hilsoe . dk?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 26-08-12 21:42

Jeg kan kun finde en fil der hedder log og der står følgende:
Test Passed Failed Skipped
CPU Tests
CPU quick test 2 0 0
RTC functionality test 2 0 0
CMOS information test 0 2 0
CMOS RAM test 2 0 0
Registers test 2 0 0
Math operations test 2 0 0
Logical operations test 2 0 0
FPU operations test 2 0 0
MMX registers test 2 0 0
String ops test 2 0 0

Memory Tests
Memory quick test 2 0 0
Walking 1s test 2 0 0
Parity test 2 0 0
Address test 2 0 0
Bit stuck test 2 0 0
Inverted checkerboard test 2 0 0
Flood 0s test 2 0 0
Fuzzy 0s test 2 0 0
Random block test 2 0 0

Hard Disk Drive Tests
Hard disk 1:
Quick test 2 0 0
Sequential read test 2 0 0
Sequential write test 2 0 0

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-08-12 00:24

Det kan godt se ud som om du skal prøve og opdatere BIOSen. Hvilken acer model er det du har? Jeg vil også gerne vide hvilken BIOS du har.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 27-08-12 08:23

Hvordan finder jeg ud af hvilken BIOS det er?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-08-12 10:47

Det kan du se når computeren starter, ellers så skal du bare ind i biosen.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 27-08-12 18:22

Det er en emachines e725 og BIOS hedder insydeH2O.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-08-12 19:11

Hedder den aspire, travelmate, extensa eller ferrari?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 27-08-12 19:35

Ingen af delene tror jeg.. Kan kun se eMachines E725

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-08-12 22:08

Okay, jeg kan godt finde den bios version du skal opdatere til. Inden vi kaster os ud i og prøve på at opdatere din bios fra enten dos eller en linux version, så vil jeg lige høre om det kunne være der er garanti på din computer?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-08-12 11:59

der er ikke garanti på computeren. Den er ca. 4år gammel så det er vist udløbet for længst..

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 03-09-12 16:03

Er det dette jeg skal bruge til at opdatere BIOS? http://support.emachines.com/em/driver/nb/e725.html

Og at se ud af den side der, samt hvad min søsters hukommelse efterhånden siger hende, så var der Vista på computeren inden den blev formateret. Det ser umiddelbart ud til at det er Win7 recovery skiverne installere - Jeg har vist spurgt før, men kan det være et problem?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-09-12 16:09

Ja det er derfra du skal downloade BIOS'en. Nej det er ikke et problem der bliver installeret 7 fra for vista, tvært imod

Problemet med at opdatere BIOS'en på din computer er at det normalt gøres inde fra windows, så det du skal finde ud af er hvordan det kan gøres fra en USB. Jeg har googlet det lidt men det er lidt svært når jeg ikke med sikkerhed ved hvem der har lavet din BIOS.

Prøv og se om der er noget du kan bruge her.
https://www.google.com/search?q=acer+update+BIOS+from+usb&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:da:IE-Address&ie=&oe=

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 04-09-12 08:38

Ok, jeg prøver vist denne udgave, som ser relativt simpel ud: http://www.biosflash.com/e/bios-boot-usb-stick.htm

Kan du fortælle mig hvilken af de to mulige BIOS versioner fra acer (som jeg linkede til) jeg skal bruge? Med eller uden "K"? :)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-09-12 19:17

Hvis du kan komme ind i din BIOS vil du kunne se hvilken version du bruger, altså om der er k ikke ej.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 05-09-12 19:49

Så er det også forsøgt. Opdateret fra bios v. 1.03 til 3.10 (på http://support.gateway.com/us/en/emac/product/default.aspx?modelId=1258 viser de at der ved 3.06 blev rettet en fejl omkring opstart og brugen af Win7). Men desværre stadig uden at problemet er løst. Den skriver stadig "no bootable device - insert......"
Jeg har prøve at køre recovery cderne igennem igen efter BIOS flash.

Flere gode forslag? :)

Jeg er meget taknemmelig over den store hjælp du allerede har udvist Webnoob!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-09-12 20:39

Det virker meget underligt, man vil sikkert godt kunne installere windows med Windows PE, men det er en besværlig process så den vil jeg ikke begynde og guide dig med her. Jeg vil gerne gøre det for dig hvis du på et tidspunkt er omkring nordfyn.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 05-09-12 20:57

Vil der være nogen idé i at prøve at installere Windows Vista direkte fra en installations cd? Altså ikke via recovery cder.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-09-12 21:00

Ja det er en mulighed, men "no bootable device - insert......" som du skriver du får, kan betyde at harddisken er død, det er bare underligt at acer diag. ikke reportere det.

Ved ikke om jeg allerede har spurgt om det, men kan harddisken ses i BIOS?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-09-12 08:15

Jep den kan den godt. Med seriel nummer og det hele. Synes heller ikke det virker som om HDD er død. Har haft den ude og koblet til en anden PC via USB-sata kabel og kunne sagtens læse filerne på HDD. Den havde dog lige en kort overgang hvor den begyndte at klikke lidt - ved ikke om det kan betyde noget for HDDs helbred?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 06-09-12 08:49

Du må have undersøgt den Harddisk.
Jeg skrev det tidligere, sæt den i den anden maskine og brug et disk tool.
er den bit sat der betyder at disken er boot bar.
undersøg disken for fejl eventuel læg en ny master boot record på den.
Det er vel ikke bare noget med strappene der siger det er en slave??
Men clean den og start den helt forfra.
hilsen Steen