/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Glutenfri brød
Fra : o.v.n.
Vist : 1076 gange
200 point
Dato : 18-08-12 23:17

Hej jeg får snart besøg af min søde veninde og jeg har tænkt mig at overraske damen med hjemmebagt glutenfri boller eller kager, hun har nemlig fået konstanteret gluten intolerance, jeg har selvfølgelig søgt nettet tyndt i forsøget på at finde noget som ser lækkert ud, desværre har jeg ikke fundet noget som ser bedre ud end de her:
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/6358/Bagvaerk-opskrifter/Glutenfri-grovboller
hvad er Skallin pulver og kan det undværes?
Har i forslag til noget andet? Helst noget i selv har smagt eller i det mindste set det færdige produkt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-12 23:56

Jeg aner ikke hvad "skallin pulver" er, men i den opskrift du linker til kan se, at det kan erstattes af Husk: "1 spsk. Husk eller Skallin pulver".
Ergo må det være noget der "fylder", og så er det måske ikke så smart at udelade det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-12 23:57
Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 19-08-12 00:19

Skallin og Husk er, ligesom klid, en ingrediens som forbedrer fordøjelsen.
Da det ikke lige er det din veninde har problemer med, kan du sagtens erstatte det med den glutenfri type mel, som du i øvrigt anvender.

Vælger du det alligevel, kan du jo selv anvende resten til dit brød, eller bruge det som drys på fx ymer eller yoghurt. Det er smags-neutralt, man mærker næsten ikke at det er drysset på, hvis man lader youghurten "trække" et minuts tid.

God appetit

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-12 00:37

Tak for oplysningen om fibrene, gluten intolerance er når tyndtarmens slimhinder generes og reagerer på gluten så måske er et lille tilskud af fibre helt på sin plads.
Er her nogen som selv har smagt glutenfri brød? Eller måske har bagt den slags?

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 200 point
Dato : 19-08-12 07:24

Jeg har bagt og bager stadig ind imellem glutenfri brød - jeg synes, det er lidt vanskeligere at bage (eller det er jo ikke fordi det er vanskeligere at bage, det er bare ikke helt det samme resultat som ved almindelige brød), fordi dejen er anderledes end "normal" brøddej.

Du skal normalt bruge maskine til at røre dejen i, og det kan betale sig at få den rørt godt, så der kommer luft i dejen.

Jeg kender ikke den opskrift, du har fundet, men har selv bagt forskellige brød fra denne site:

http://glutenfriefristelser.blogspot.dk

Du kan købe mange slags glutenfri mel (prøv nærmeste helsekost-butik eller køb på nettet)
Jeg køber glutenfrimel i Sverige, men kig på det link, jeg har sendt dig, der står sikkert meget andet, du kan have glæde af at vide.

HUSK tilsættes ikke kun for at hjælpe på fordøjelsen, men er med til at sikre at dejen bliver lidt mere "elastisk" - det er de glutenfribrød nemlig ikke helt, men du vil sikkert forstå, hvad jeg mener, når du smager det. Det bliver faktisk gele-agtigt, når det røres med vand - præcis som der står i din opskrift.
Du skal ikke udelade HUSK'en

Her kan du i øvrigt også købe mel:
http://www.falslevgaard.dk/#!grdbutik/c22ad

Held og lykke med bagværket - hvor er din veninde heldig at have en ven som dig, som bager specielt brød for hendes skyld. Jeg håber, det bliver rigtig godt.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-12 11:33

Tak for svaret pifo. Tak for god info godt jeg spurgte i god tid så jeg har tid til at få købt ingredienserne, jeg er ikke sikker på at den lokale Superbest har alt, men en del af det har jeg set på hylderne, hvis jeg skal i helsekost butikker så bliver det sikkert netkøb og så er det godt at vide lidt om hvad man skal købe og hvorfor

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 19-08-12 12:18

Du kan få Husk på apoteket, og nogen gange kan Netto have det på "spot"-hylderne.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-08-12 12:26

Husk kan man købe i flere supermarkeder, men Matas har det sikkert også - det er lidt sværere med de glutenfri melsorter, men jeg mener, at jeg en gang har købt noget i Superbest også.

Google er din ven:

http://www.superbest.dk/produkt/melmix-glutenfri-finax

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-08-12 12:28
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-08-12 16:13

Citat
hvis jeg skal i helsekost butikker så bliver det sikkert netkøb

I nogle helsekostbutikker har de ellers en masse gode råd at øse ud af.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-08-12 18:12
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-12 11:48

Lige en opfølgning: Brødet blev vellykket Med damens egne ord det bedste hun havde fået siden hun begyndte at spise glutenfri, så nu kan jeg gætte på om det var begynderheld eller om loppefrøskallerne gjorde forskellen, dem plejer hun nemlig ikke at bruge når hun selv bager

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-08-12 12:02

Superbest havde Husk og alle 4 Finax glutenfri melblandinger:
http://dk.finax.com/product_category/glutenfrit-glutenfrit/
jeg valgte den grove og omskrev den opskrift som er på pakningen til min egen variant med mælk og Husk tilsat og honning i stedet for sirup jeg havde ikke mere sirup, rørte helt vildt med piskeris i Husk/vand/mælk/gær blandingen, da mel blev tilsat skiftede jeg til dejkrog og tilsatte vædske indtil den lignede en blød kagedej, så kom den i formen og stod en halv time før den kom i ovnen en halv time, vil i se mit første forsøg med glutenfri brød:
http://peecee.dk/upload/view/381262

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-08-12 12:38

Hvor ser det lækkert ud o.v.n.

Og hvor dejligt at det blev så vellykket i første forsøg