/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Regeringen sparer intet
Fra : PeterTheisen
Vist : 507 gange
10 point
Dato : 18-08-12 10:33

Regeringen sparer intet ved at tage dagpengene fra folk, som de ellers påstår.

På dagpenge modtager man ca. 16.000 kr. før skat pr. måned. Efter to år, hvor dagpengeretten udløber, kommer man på kontanthjælp, som giver ca. 10.000 kr. før skat pr. måned.

Nu tror de fleste, at staten sparer 6.000 kr. før skat pr. måned på, at en person går fra dagpenge til kontanthjælp. Dette er imidlertid ikke tilfældet. Reglerne er nemlig så komplekse og aktiveringen så dyr, at statens besparelse kun er 900 kr. før skat pr. måned.

Den enkelt overførselsindkomstmodtager mister således 6.000 kr. før skat pr. måned på reglerne, men de 5.100 kr. før skat pr. måned går direkte til aktivering og sagsbehandling.

Kilde: http://avisen.dk/naesten-intet-at-spare-paa-dagpenge-forringelse_180899.aspx

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 10 point
Dato : 18-08-12 13:11

Citat
Regeringen sparer intet ved at tage dagpengene fra folk, som de ellers påstår.

Jo de gør....

De påstande kommer fra enhedslistens "hjælpere"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-08-12 13:37

Det er meningen at presse dagpenge modtagere i job så de kan forsørge sig selv, ikke besparelsen i sig selv, om der så er et job til alle, det kan du stille dit næste 10 point spørgsmål om.
Du glemmer helt at man får dagpenge som en erstatning for løn sådan at man kan opretholde tilværelsen nogenlunde som dengang der kom en løn ind på kontoen hver måned, altså kan man have bil og hus og penge i banken og modtage dagpenge.
Du kan ikke modtage kontant hjælp før bilen og huset er solgt og pengene er brugt, altså vil der være en besparelsen indtil den forhenværende dagpenge modtager bruger formuen og overgår til kontant hjælp.
Men hvorfor vil du altid debattere hvad der kan spares eller ikke spares, du forstår jo ikke (vil ikke forstå) hvad samfunds økonomi er for en størrelse

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 18-08-12 13:53

Tak for svaret refi.