/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvor meget af hver?
Fra : Nordsted1
Vist : 1040 gange
300 point
Dato : 17-08-12 13:34

Jeg har tilbudt at lave mad til 30 (meget sultne) personer i morgen, men jeg vil høre om der er en/nogle der kan komme med et bud på mængderne.

Jeg har tænkt mig at lave sammenkogt.

Hvor meget

Kød
ærter
majs
bønnespier
cocktailpølser
flåede/hakkede tomater
champignon
fløde (det må ikke blive for flydende, det skal spises stående)
ris

Skal der mere i og evt. hvad?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-08-12 15:09

15 kilo, det er nok.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-08-12 15:29
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-08-12 15:30

Jeg ville nok gå op omkring 3 kg kød.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 17-08-12 15:43

Tro også jeg ville bruge løg og evt bacon i tern hvis det skal være lidt luksus tilgengælg men det er bare min mening er børnespire rigtige gode i workretter og salater men hold dem langt væk fra den slags sammenkogte retter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-12 16:18

Med mindre man har helt specielt professionelt grej er det meget svært at lave så store portioner ad gangen .
Intet privat komfur kan brune 3 kg kød på en gang. Det ender i nogt blæver kogesaft.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-12 16:19

Med mindre man har helt specielt professionelt grej er det meget svært at lave så store portioner ad gangen .
Intet privat komfur kan brune 3 kg kød på en gang. Det ender i nogt blæver kogesaft.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-12 17:48

Ha ha Teil, ja så tror jeg godt nok de kan få stillet den værste sult.

Smuller54... 3 kg kød er det ikke for lidt?? 100 g til hver

Tak_for_hjælpen, du har ret vedr. bønnespirer, jeg plejer at komme dem i til sidst, så de kan være sprøde, men denne gang skal menu'en ud at køre, så jeg undlader dem.

Transor, vi bruger et alm. komfur og en ekstra kogeplade, så det skal nok gå

Nogen bud på hvor meget af det øvrige der skal bruges?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-12 19:19

Lige en tilføjelse... jeg bruger ikke fars, men svinekød i tern

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-08-12 19:47

aj aj svinekød, så kommer jeg ikke.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-08-12 20:49

nårh det er ikke hakket kød altså, det havde jeg ikke grejet.

Ok Arla skriver omkring 175 g. kød til hver, så skal du jo op i omkring 5 kg.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 300 point
Dato : 17-08-12 20:59

så ville jeg skyde mig frem til

2,5 kg champignon ( 4 personer normalt 500 g)

10 store løg (4 personer normalt 2 løg)

5 dåser tomat, hakket (4 personer normalt 1 dåse)

de 3 flasker rødvin kan du undlade

resten aner jeg ikke

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-08-12 21:00

hvor er gulerødderne henne ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-08-12 21:01

Jeg ville brune kødet i bradepander, så det ikke bliver kogt.

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-12 21:41

Tusind tak for svaret smuller54. Ej rødvin, løg og gulerødder undlader jeg, og resten må jeg sjusse mig frem til, men nu har jeg da noget at gå i krig med i morgen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-12 22:41

Du skal svitse kødet i mindre portioner . *Gerne sammen med evt. løg og champignon.

Kød og champignon kan så lægges til side , indtil det hele samles i de store gryder.

Husk at en stor portion er langsom at opvarme, men også holdersig længe varm, så kødet mørner mere længe efter at gryden er taget fra.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-12 21:55

Jeg vil lige give jer opskriften på det færdige resultat - fremstillet på et alm. komfur

6 kg. svinekød i tern... svitset på stegepanden - fandens til arbejde i denne varme
10 ds flåede tomater
4 ds pure
2 l madlavningsfløde
2kg ærter
2 kg majs
1200 g champingon
3 røde peberfrugter
3 gule peberfrugter
6 pk cocktalilpølser, jeg kan ikke huske hvor meget der var i g

4 kg ris og 6 store ciabattabrød

og kl 8 i morgen skal der serveres morgenmad, også til 30