/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Møre champignon
Fra : winetaster
Vist : 435 gange
15 point
Dato : 17-08-12 12:30

Hvor længe skal champignon koge/stege
for at blive meget møre/bløde ?
tak
W

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 25 point
Dato : 17-08-12 13:05

Principielt så kort som muligt da de jo er naturligt møre.........hvilket er grunden til at jeg æder mange af dem mens jeg renser dem og får for lidt i sidste ende

Steger man dem bør de kun få lidt farve, ellers bliver de små og seje som de dybfrosne champignon man køber.
Skal de bruges i en sammenkogt ret eller i sovs så svits dem kort i olie eller smør først, det giver mere smag og får dem til at "holde formen".
Brug også så lidt vand som muligt ved rensningen, normalt kan man nøjes med at børste snavset af og lige skære lidt af roden, men jeg jeg bruger selv at holde dem 1/2 sekund under vandhanen og gnide det sidste muld af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-12 16:04

Der er ikke muld på champignon. De gror ikke i muld. Der er heller ikke rødder .Paddehattene kommer op fra myceliet, som gror i gammel møg.

Friske suger de vand-som en svamp- Så de rengøres tørt inden de ristes. Mils ristning fremhæver smagen. Vand ødelægger den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-12 16:31

Citat
Der er ikke muld på champignon. De gror ikke i muld. Der er heller ikke rødder .Paddehattene kommer op fra myceliet, som gror i gammel møg.

Gammel møg er en form for muld.
Nå ja, vi kalder da bare roden for stokken.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 18-08-12 09:50

Kan jeg give jer begge point ?
W

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 20-10-12 11:07

Tak for svaret LuffeA.