/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledninger i væggen?
Fra : Troldepige
Vist : 4366 gange
200 point
Dato : 17-08-12 09:44

Jeg skal have boret et hul i en væg, så jeg kan trække en ledning til et TV på knægtens værelse.

Min plan er, at bore hullet helt nede i et hjørne, ved panel og dørkarm.
Så jeg kan trække ledningen langs panelet, igennem et boret hul i hjørnet ved panel og dørkarm, og videre over døren på knægtens værelse.

Men jeg er jo lidt bange for, om jeg kan risikere, at bore ind i en eksisterende ledning, inde i væggen.

Ejendommen er bygget mellem 1955 og 1959.
Der er ikke mange stikkontakter på væggene i lejligheden, og slet ingen på den væg jeg ønsker at bore. Væggen er lige ved siden af have-døren.

De fleste stikkontakter i lejligheden sidder på dørkarmene, nogle steder er der endda en stikkontakt på hver side af døren.

Da jeg lige var flyttet ind havde jeg besøg af elektrikeren, som fortalte, at man på et tidspunkt har fundet ud af, at der manglede stikkontakter (der er jo sket meget siden 1950'erne), og så har den nemmeste løsning været, at placere de nye stikkontakter på dørkarmene.

Kan nogen, ud fra disse oplysninger, fortælle mig, om jeg risikerer, at ramme en ledning/installation?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 17-08-12 09:57

Ledninger går normalt lodret og vandret i forhold til stikkontakten.
Hvis der ikke er nogen stikkontakt i den væg eller dørkarm/dørgerigte - er der heller ikke nogen ledning.

Ps. I mit hus fra 1964 er der også stikkontakter i dørgerigterne. Det var standard dengang.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-08-12 10:16

Hvis du har mod på det kan du evt skrue kontakten af og se om ledninger går ned mod gulv
eller op mod loft, du skal ikke skrue ledninger af, men afbryd alligevel for strømmen...

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 17-08-12 10:29

Mener der er noget om, at en ledningssporer kan købes i byggemarked.
Jeg mener vi engang har haft sådan en, - man kører den langsomt hen over væggen, - og der kommer et udslag når der ligger en ledning lige bag ved, inde i væggen.

Ammitz

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-08-12 12:18

Hvis du har et alm. spejder kompas kan du "grov-pejle" ledninger i væggen,
tænd for kontakten og kør kompas langsomt langs væggen,
hvis der er ledninger med forbrug på, drejer kompas nålen!

Måske ikke ligefrem den mest profesionelle løsning...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-08-12 13:37

Der findes et instrument der kan lokalisere ledninger...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-08-12 14:35

Citat
Der findes et instrument der kan lokalisere ledninger...

Jada, det skriver Ammitz også, men det koster næsten li'så meget som at
få en elektrikker ud og finde kablerne!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 17-08-12 16:08

aldi har et til 100,00 kr i næste uge

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-08-12 16:18

Citat
aldi har et til 100,00 kr i næste uge

Skal en tur i Aldi i morgen, det er faktisk fra imorgen de har det!
http://www.aldi.dk/aldi_fra_lordag_den_1808_48_5_365_4274.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-12 16:45

Citat
Hvis der ikke er nogen stikkontakt i den væg eller dørkarm/dørgerigte - er der heller ikke nogen ledning. Indsæt dit citat her

Der er en kontakt i den karm, som er lige ved siden af det hjørne jeg påtænker, at bore hullet i.

Citat
aldi har et til 100,00 kr i næste uge

Det så jeg faktisk tidligere på dagen.
Der står:
"Strøm- og fugtighedssensor". "Praktisk til opsporing af fugt og strøm".

Jeg tænker så, om det kan passe, at det samme apparat kan bruges til, at opspore både fugt og strøm.

For så suser jeg dælme i Aldi i morgen når jeg har været ude med hunden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-12 17:01

Men som jeg forstår det, så er der ikke nogen "nem" løsning.

Min egen tanke er, at der ikke går ledninger i denne væg. Væggen er en skillevæg inde i lejligheden, 1-2 meter længere henne støder væggen op til ydermuren, og der er ingen stikkontakter på væggen, men der er i dørkarmen lige ved siden af.

Og så kom jeg da lige i tanker om, at på knægtens værelse, altså på den anden side af væggen, der er faktisk en stikkontakt på ydervæggen ca. en halv meter over gulvet, og det er jo ikke ret langt fra hvor jeg påtænker, at bore et hul.

Spørgsmålet er så, om sensoren fra Aldi virker, men det er da bestemt et forsøg værd.

Ellers må jeg vel ud i, at investere i sådan en fætter: http://www.pixmania.com/dk/dk/7727565/art/black-decker/3-i-1-detektor-metal-tra.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-08-12 17:05

Bor du bare det hul i væggen, så tæt på dørkarm som muligt,
du skal da være meget uheldig hvis du rammer et kabel der!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-12 19:25

Citat
Bor du bare det hul i væggen, så tæt på dørkarm som muligt,
du skal da være meget uheldig hvis du rammer et kabel der!

Min umiddelbare tanke er, at de vel ikke har trukket ledningerne helt ned ved fodpanelet, jeg kunne bedre forestille mig, at de ligger lidt højere oppe i væggen, fra en halv meter over fodpanelet og op til der hvor kontakterne sidder på dørkarmen.

Men jeg smutter nu alligevel i Aldi i morgen, de 100 kr. kan være givet godt ud.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 17-08-12 22:54

Du må ikke lave faste installationer med bløde ledninger. Ikke noget med at bore huller i væggen og føre kabler igennem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-12 09:32

Jeg ved ikke hvor god den fra Aldi er.............men du kan teste der hvor du ved at der er en ledning.
Fra din stikkontakt og ovenover eller nedenunder eller til siden bør du kunne kunne følge den.
Jeg kan ikke huske om det er nødvendigt at der er forbrug på ledningen, men bare sæt en lampe til den stikkontakt, og prøv.

Fugtighedsmåleren er sikkert bare to spidse pinde som måler om eks. et stykke træ eller en væg er fugtig.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-08-12 09:47

Den bibber godt nok hvor der er kabel og rør i væggen, men det er jo ikke super præcist!

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-08-12 09:49

Bor nu det hul , man køre jo også i bil og på cykel uden at have disse tanker '' kan der nu ske noget'' . Er der ikke en kontakt eller stikkontakt i nærhed af hvor du vil bor .....SÅ BOR

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-08-12 09:54

Den med fugt er vist et reklame stunt, jeg kan ikke lige finde noget om det, udover at det står i reklamen! På indpakning står der Detektor til strøm/metal/træ

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-08-12 09:57

Betjeningsvejledning i læse venlig størrelse!
http://peecee.dk/upload/view/380050/full

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-12 10:15

"Det kan pejle spændingsførende strømledninger i en max. dybde på 35 mm"

Hmm, væggen er jo ca. 17 cm tyk.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 19-08-12 01:20

Apparatet I taler om er beregnet til at tjekke om der er kabler lige under væggens overflade, så man ikke støder på dem, når man vil hænge et billede eller lignende op. Der findes også nogen der søger dybere - til en helt anden pris.

Sikkerhedsregler er lavet for at genere folk, men for at sikre at elforsyningen til husene er i orden her i landet. Troldepige, det som du vil lave, passer ikke med sikkerhedsreglerne.

Nu skriver du ikke noget om, hvad det er for en ejendom du bor i. Ejerlejlighed, andelsboligforening eller lejerbolig. Hvis det er en af de sidste to, må du regne med, at der kan blive en efterregning til at betale en elektriker for at tilbageføre væggen til det oprindelige, når du flytter.
Men så kunne det måske bedre betale sig at få elektrikeren til at etablere en godkendt ny stikkontakt inde hos knægten.

Når der allerede er en stikkontakt tæt ved i det andet rum, vil det for en professionel måske være en ret enkel opgave. Du kan i hvert fald gratis få en fagmand til at komme og se på det og give et prisforslag (husk at spørge om der kommer 25% moms oveni). Du kan oven i købet bede flere forskellige firmaer om at give pris og så vælge den billigste - eller ingen overhovedet. (De vil sikkert gerne have at du siger nej tak for tilbuddet.) Samtidig kan du få at vide, hvad man må, og hvad man ikke må lave selv.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-08-12 01:36

Citat
Hvis det er en af de sidste to, må du regne med, at der kan blive en efterregning til at betale en elektriker for at tilbageføre væggen til det oprindelige, når du flytter.

Undskyld, men jeg ser ikke det store problem i, at fylde et hul med spartelmasse, det har jeg jo gjort med alt andet jeg er flyttet fra.

Citat
Men så kunne det måske bedre betale sig at få elektrikeren til at etablere en godkendt ny stikkontakt inde hos knægten. [Glad]

Når der allerede er en stikkontakt tæt ved i det andet rum, vil det for en professionel måske være en ret enkel opgave.

Øøøh, der skal ikke laves nogen nye stikkontakter.
Jeg skal såmænd bare have en antenneledning fra et rum til et andet.

Da jeg lige var flyttet ind var elektrikeren her for at ordne nogle småting, i den forbindelse snakkede jeg med ham om hvad det er for noget lim elektrikerne bruger til, at lime ledning fast på en væg med (jeg har lagt mærke til, at man nogle steder limer ledningen fast i stedet for, at bruge ledningsholdere, altså de der plasticdimser med et søm i).
Jeg fortalte ham, at det var fordi jeg ville trække et antennekabel fra stuen til værelset.

Han nævnte intet om, at dette ikke var lovligt, og jeg ved, at denne elektriker er dygtig nok.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 19-08-12 02:01

Når du skriver ledning, tænker jeg som handymand på elforsyningskabel.
Havde du skrevet antennekabel, havde jeg ikke vovet mig så langt ud.
Men så fik jeg da en på "skriveren". Alt det jeg skrev drejede sig kun om elektriske kabler til strømforsyning.

Der kun ubetydelig strøm i et antennekabel (digitale signaler giver faktisk ingen egentlig strøm overhovedet). Det er der ingen restriktioner om mht. sikkerhed. Her skal du bare sørge for at du ikke, når du monterer eller trækker det, maser kablet fladt nogen steder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-08-12 15:44

Citat
Når du skriver ledning, tænker jeg som handymand på elforsyningskabel.

Det kan jeg da sådan set godt forstå.

Det er ikke mange dage siden jeg lavede denne: http://www.kandu.dk/Spg163494.aspx
Så det er ren tanketorsk fra min side, at jeg har forventet, at i andre vidste hvad jeg tænkte.

Undskyld.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 19-08-12 15:54

Tak for svaret Eyvind.

Min oprindelige plan var, at bore hullet helt nede i hjørnet ved fodpanel og dørkarm, for en sikkerhed skyld gik jeg ca. 10 cm op og ind på væggen, og borede hullet dér.
Så mente jeg, at jeg havde taget højde for de stikkontakter, der sidder ca. en halv meter oppe på væggen (på ydervæggen på knægtens værelse) og en evt. sjusket elektriker.

Og det gik fint.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-12 17:08

Yes - god plan.