/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rengøring af bageforme
Fra : o.v.n.
Vist : 1686 gange
200 point
Dato : 17-08-12 01:13

Hej vil i eksperter hjælpe mig med et lille problem?
Jeg har et rugbrøds bageform af metal, så vidt jeg husker stod der noget om at den ikke måtte rengøres med vand i almindelig opvask, det blev den (ikke af mig) og nu er bunden i formen anløben og der kommer nogle mørke pletter på brødet, uanset hvordan den bliver rengjort nu.
Hvad gør jeg? Kasserer formen og ønsker mig en ny til fødselsdag? Eller hvad?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-08-12 01:24

hvis man ikke må vaske bageforme i vand, ville det da blive ret uhygiejnisk. men formen skal tørres godt, ikke stille til tørring i stativ.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-12 05:22

Jeg ville skrive den på ønskesedlen!

Du kan jo ikke vide præcist hvilket metal formen er lavet af, og derfor hvad det er for noget, du spiser som krydderi på brødet!

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 17-08-12 08:45

Står der et mærke på formen? For så kan du ringe til producenten i Danmark eller tage kontakt til et sted hvor de forhandles.

Bare af nysgerighed, hvordan gjorder du den ren før? altsår uden vand.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-08-12 08:52

Brun sæbe er meget vel løsningen her. Formen smøres ind i et godt lag brun sæbe, og pakkes ind i plastik - så den brune sæbe ikke tørrer ud - og der skal den stå i 2 døgn, og så bare vaskes af med vand.

Ville undre mig om den ikke blev brugbar igen...

Efter den behandling tager du noget almindeligt madolie på et stykke køkkenrulle, og giver den - en let strygning - med det.

På samme måde med pletter på tøj - der ikke lige vil gå væk, dog skal tøjet ikke have - en let strygning - med madolie - efter vask...

PS. Er det selve metallet der er anløbet / angrebet, så er det UDDDDDDD

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 200 point
Dato : 17-08-12 08:59

Beklæd formen med bagepapir opvredet med vand, når du bager, så undgår du 'afsmitning' fra formen!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-08-12 09:03

Rugbrødsforme skal ikke gøres rene, de skal bare tørres af.

Rigtige rugbrødsforme er ofte i et metal som ruster / bliver anløben ved brug af diverse rengøringsmidler, selv et mildt opvaskemiddel vil affedte "jernet".

Men som jeg skrev ovenfor, har man fået sulfo eller andre rengøringsmidler i sådan en form, skal den straks den er tør - smøres ind.

Bare lidt om pleje af - rigtige - rugbrødsforme.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-12 09:58

Citat
Rugbrødsforme skal ikke gøres rene, de skal bare tørres af.
så husker jer rigtig det var jo sådan jeg gjorde, lige indtil en venlig hjælper ville hjælpe med opvasken efter en fest og formen røg med i opvasken, der skulle være "rent bord" efter festen.
Jeg sætter en ny form på ønskesedlen
Citat
Du kan jo ikke vide præcist hvilket metal formen er lavet af, og derfor hvad det er for noget, du spiser som krydderi på brødet!
netop og det er jo ikke en større formue vi snakker om her

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-08-12 10:22

Nu du skal have ny form, så se om du kan skaffe en træramme i stedet.

Måske i Metro - eller søg på nettet.

Bagerne bruge trærammer - vanligt til 10 sidebagte rugbrød - nok lige i overkanten til dig...

Men det ville undre mig, om der ikke var mindre rammer på markedet - ellers prøv en grossist i bageri udstyr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-12 10:50

Min kone bruger en "Eva rugbrødsform" som bare skylles en gang i mellem.
Den er belagt med noget der ligner Teflon indeni.
Pris: Ca. 250-300 kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-12 15:58

Min favorit er en form af silicone. Den er ikke så stiv så brødet bliver lidt rundt i formen, hvis man ikke sætter den i ovnen med en udvendig afstivning.

Til gengæld er smøring og papir helt overflødigt. Brødet falder ud når men bare hælder den , og den går med i opvaskemaskinen uden problemer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-12 16:15

Eva rugbrødsformen har jeg haft mange år, den er genial, men jeg har set folk brokke sig over holdbarheden på de nyere, så det skal man nok lige chekke, da der er ret pebrede.

Man kan få siliconeforme med en ramme i toppen (den skydes ind over nogle tappe), de holder formen fint, har lige lavet en terrine i dag, ingen problemer. Og så er der lige det med opperen!

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-12 23:31

Tak for svaret dogvillestar. Du kommer med løsningen indtil jeg får en ny form, om det bliver en silicone form eller en af andet materiale er ikke helt bestemt endnu, gider du tilføje hvorfor opvredet i vand? Er bagepapiret mere bøjeligt når det kommer i vand eller hvad?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 17-08-12 23:47

ingeleins bagepapir tip:
http://www.kandu.dk/tip18679.aspx

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 17-08-12 23:54

- eller Samvirkes råd: Skyl bagepapiret og "knug" vandet af - så er det mere føjeligt
http://samvirke.dk/laesernes-raad/faa-styr-paa-bagepapiret.html

- eller sæt bagepapiret fast med smørelse:
http://samvirke.dk/mad/raad-og-tips/saadan-faar-bagepapir-siddende-springformen.html

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-08-12 07:27

Hej o.v.n ...........

Grunden til at jeg skyller bagepapiret under koldt vand, og derefter vrider vandet af, er at så er det nemt at tilpasse det i enhver form for form (!).

Papiret bliver så blødt at det er nok at bare lægge det i formen, så vil dejen selv komme ud i alle hjørner, hvis man presser den lidt med en spatel!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-08-12 14:28

Tak for de sidste oplysninger, jeg bliver lidt klogere hver dag