/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Butterdej dagen før ?
Fra : kipumi
Vist : 1361 gange
100 point
Dato : 16-08-12 20:45

Jeg skal lave noget til en fødselsdag i familien. Det skal være små butterdejsdimser , med fyld af skinke og ost. Jeg skal lave rigtig mange, og vil gerne vide, om jeg kan lave dem dagen før, og de så bliver sprøde i ovn, dagen efter, eller det bliver et dårligt resultat med opvarmningen. Jeg køber dejen færdig.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 16-08-12 21:21

Tror godt det kan lade sig gøre...men mon man skal sprøjte lidt vand på med en forstøver som man gør med gammelt brød for at det bliver sprødt igen..vi må lige se hvad de andre siger..for jeg er bestemt ikke sikker..nogen gange har vi bagt laks i butterdej og har haft en rest dagen efter synes den var fin næste dag også.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-08-12 21:25

Du kan lave dine butterdejspakker klar dagen før, altså fylde dem og sætte dem på en plade og så bage dem på dagen. Husk at pensle med lidt æg, så de bliver fine "blanke"

Accepteret svar
Fra : vedikkealt

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-12 08:58

Som udlært bager vil jeg IKKE anbefale, at du bager dem dagen før, og så varmer dem på dagen.

Er fyldet - for fugtigt - bliver det til noget slaskeværk med opløst bund.

Men du kan sagtens gøre dem klar dagen før, bare du husker at få dem lukket ordentligt, så ikke noget - sejler ud af dem, i nattens mulm og mørke...

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 17-08-12 10:35

Jeg plejer at forberede det helt færdigt dagen før, stille det hele tildækket med film i køleskabet natten over, - og det bliver depå superlækkert, når jeg på selve dagen bager det.
Ammitz

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-08-12 11:01

Godt at der kom nogen kloge hoveder så lærte jeg også lidt om det

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 17-08-12 14:09

Tak for svaret vedikkealt. Jeg frygtede netop, at jeg stod på selve dagen med noget, der hverken så kunne ud, eller jeg kunne være bekendt at serverer. Må stå tidligt, tidligt op. Mangler forresten en opskrift på vandbakkelsedej - det skal være til en stor bradepande. Den skal ikke flækkes, men pyntes ovenpå

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-08-12 23:52

Hmmm vandbakkelses dej er en lakmus prøve.

For når du kommer æg i - ET AF GANGEN - så skal du piske til du bliver træt i armen x 2.

Her er det ikke opskriften der gør forskellen, men hvor mange bøffer der sidder over albuen.

Har du en mand i nærheden, så sæt ham til det...