/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tæppe Tis Plet
Fra : svendgiversen
Vist : 678 gange
100 point
Dato : 16-08-12 15:43

Jeg har et dyrt ægte tæppe fra mit gamle hus med lys beige baggrund,
desværre har det et brunligt område ved den ene side som jeg ikke kan få væk.

Det er helt sikkert ikke fra min lille velopdragne Debbie,
men nok fra et par af mine tidligere hunde, der på deres gamle dage ikke havde selskabs blære?

Inden jeg bestiller en tæpperenser med dyrt udstyr, hvad kan jeg selv gøre??

Jeg har prøvet med sæbespåner, rense benzin og hvis det er tis, også WC Rens...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-08-12 15:47

Her er en anden, der har haft samme problem:

http://www.husmoderen.dk/hjemmet/hundetis-pa-aegte-taepper

Den der med at lægge tæppet ud i sne, det er bare genialt.

Men pas på! Er det et dyrt ægte tæppe, du er glad for, så kan det betale sig at få renset det af en prof!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-12 16:34

Når jeg har haft pletter på gulvtæppet, har jeg hældt danskvand (boblerne er med til at få skidet op) og derefter hældt kartoffelmel på, og øverst flere lag køkkenrulle. Det har altid hjulpet, men jeg må indrømme at med alt det du har forsøgt, ville jeg ikke forsøge mere, men sende det til en proff.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-08-12 16:45

Prøv alm tæpperens og bearbejd det i 5 - 10 min med en bred børste, så det i skummer godt op. Sug derefter al væsken op med godt sugende køkkenrulle. Lad det tørre og støvsug bagefter. Gentag evnt. processen.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-08-12 16:47

Når du har anvendt så mange produkter tror jeg at du har bundet pletten til tæppet og så er det for sent at behandle med yderligere ting. Jeg ville lave en tynd klorinopløsning og bade hele tæppet - og skylle med koldt vand hvis det er muligt - heri. Efterfølgende vil det måske have en lidt anden nuance, men det vil nok blive den samme kulør på hele tæppet.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-08-12 16:50

Ups - nok en dårlig ide - jeg så ikke at det var et ægte tæppe, men med det du har udsat tæppet for ind til videre er det vel hip som hap

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-08-12 16:54

Her også en link, hvor man kan bruge eddikke og tæpperens: http://livsstilhjem.blogdansk.com/sadan-fjernes-urinen-fra-madras.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-08-12 19:00

Nej ikke Klorin, selv om jeg ikke ved hvor farveægte tæppet er?

Dengang min kone købte det kostede det mere end en månedsløn.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-08-12 19:18

Nu ved jeg jo ikke, hvor meget din månedsløn er, men for mig lyder det klart, som om du bør ofre at få sendt det til rens. Hele tæppet bliver frisket op, så det er ikke så dumt endda

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-12 20:26

svendgiversen du skriver

Citat
Det er helt sikkert ikke fra min lille velopdragne Debbie,
men nok fra et par af mine tidligere hunde, der på deres gamle dage ikke havde selskabs blære?

Jeg går så ud fra at det er en gammel plet, som du nu vil fjerne. Det bliver ikke nemt. Pletten er mere eller mindre indtørret i tæppet samt at du nu på forskellig vis (uden held) har prøvet at fjerne den.
Pletten skulle du have fjernet kort tid efter uheldet.

Citat
Jeg har prøvet med sæbespåner, rense benzin og hvis det er tis, også WC Rens...

WC rens ???? det har jeg aldrig nogen sinde hørt kunne bruges som tæpperens

Jeg tror, du har skadet tæppet, mere end det gavnede.

Du kan forhøre dig i en forretning, der sælger ægte tæpper. Måske de kan give dig et råd. Jeg tvivler på, at du kan få pletten væk.

Kan tæppet ikke ligge et sted, hvor man ikke lægger mærke til pletten?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-08-12 10:05

Tak for svaret ans.