/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Kogevand
Fra : LemmiWinks
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 16-08-12 13:34

hvor varmt eller hvor langtid skal man Kogevandet Før baktierne er Dræbt.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 16-08-12 13:40

100 grader i 5 minutter!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-08-12 13:46

Legionellasikring = 65° i 60 minutter

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 16-08-12 14:50

Farmaceuter skelner mellem forskellige grader af sterilitet (uden bakterier).
Bakterierne sætter sporer, ligesom planter sætter frø.
Bakterierne gør det bare på en anden måde og er ret hurtige til det, hvis de fx. er i vand der bliver varmet langsomt op.
Når kogt vand har henstået en rum tid, bør man ikke anse vandet for at være sterilt.

Citat
Bakterien er hvilende (formerer sig ikke) i vand med en temperatur under 20 °C.

I spektret mellem 25 og 45 °C sker der en tilvækst af bakterien. Opformeringen er eksplosiv i området lige under 40 °C; spabade er derfor særligt kritiske. Over 50 °C dør bakterien; dog er 90 % af bakterierne først slået ihjel efter 5-10 timer ved 50 °C .
Ved en varmtvandstemperatur på 60 °C slåes bakterien ned efter 10 minutter, det samme kan klares på 10 sekunder ved 70 °C.
En højere temperatur gør det muligt at afkorte processen til blot ganske kort tid.
Med en trykkoger kan vandet opvarmes til damp under tryk til 120°C eller højere.

Kilde http://www.fjernvarmefyn.dk/da/Viden-om/Viden-om-fjernvarme/Legionella.aspx

Hvis det er en ting du skal sterilisere må du selvfølgelig sørge for at tingen opnår den samme varme og i samme mængde tid.
Et hospital kan fx. opvarme brugte sygesenge med damp op til 200°C i 30 minutter for at opnå en sterilitet de anser for passende.