/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Antennekabel og -stik? Skåret ud i pap.
Fra : Troldepige
Vist : 3121 gange
300 point
Dato : 16-08-12 11:52

Jeg har tidligere stillet dette spørgsmål: http://kandu.dk/Spg163373.aspx og får svar.

Men jeg har altså brug for, at få det skåret helt ud i pap.
Jeg bor til leje og får mit antennesignal fra en antenneforening.

Jeg har et TV i stuen, men skal også have et på knægtens værelse, men jeg har kun et stik til TV.

Jeg er med på, at jeg skal bruge en antennefordeler, som f.eks. denne: http://www.av-cables.dk/antennefordeler/professionel-antennefordeler-2-vejs.html

Men først skal jeg jo have lavet et kabel med et hanstik i den ene ende, til at sætte i TV'et, og et hunstik i den anden ende, til at sætte ind i antennefordeleren.
Jeg tænker, at dette kabel kunne bruges: http://www.av-cables.dk/antennekabler/high-quality-antennekabel-20-m.html
Og dette hunstik: http://www.av-cables.dk/antennestik/coax-antennestik-metal-hun.html
Og dette hanstik: http://www.av-cables.dk/antennestik/coax-antennestik-metal-han.html

Men på antennefordeleren kan jeg se, at der er gevind på alle "udgange", d.v.s. jeg kan jo ikke "bare lige" sætte antennefordeleren ind i stikket i væggen og så sætte antennekablerne i.

Hvad skal jeg "brygge sammen" til at sætte mellem antennefordeleren og stikket i væggen???

Hvad skal der på de 2 "udgange" på antennefordeleren før jeg kan sætte antennekablernes hunstik ind i dem???

Please, er der en, der kan skære det helt ud i pap for mig, så jeg kan slippe for ungernes evindelig diskussion om hvad de skal se i TV'et.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-08-12 12:11

Det er lidt kompliceret.

Du skal bruge 3 ledninger, disse skal alle have et "gammeldags" antennestik i den ene ende, og en F-Connector i den anden ende. Den ledning der skal gå fra stikket i væggen skal have den ene type gammeldags antenne stik, de to andre den anden type. Jeg kan ikke huske hvilen der er hvilken, men se bag på TV'ene, det er enten han eller hun. Jeg ved ikke om du kan købe den type ledning med færdig monterede stik, elles bliver du nødt til at samle ledningerne selv.

Den ledning du linker til kan ikke bruges. Du bliver nok nødt til at købe antenneledning i metermål.
Jeg kender ikke den type stik du linker til, det er muligvis ok, men så vidt jeg kan se er det ikke godkendt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-08-12 12:41

De tre kabler du skal bruge er i princippet disse:
http://www.av-cables.dk/antennekabel-f-stik/high-grade-antennekabel-rf-han-til-f-stik-5-m.html
http://www.av-cables.dk/antennekabel-f-stik/high-grade-antennekabel-rf-hun-til-f-stik-5-m.html

2 af den ene type og en af den anden. Men de kabler er ikke godkendt. Jeg ved ikke om du kan finde nogen der er godkendt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-08-12 14:37

Sikrer dig lige, at det er 75 ohmkablerne er på. Så er de dobbeltskærmet!

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 300 point
Dato : 16-08-12 16:10

Køb det antal meter du skal bruge af denne type antenne ledning
http://www.av-cables.dk/antennekabel-i-maal/antennekabel-coax-6-8-mm-pris-pr-meter.html

+ 1
Coax antennestik metal hun
http://www.av-cables.dk/antennestik/coax-antennestik-metal-hun-5864.html

+ 1
Coax antennestik metal han
http://www.av-cables.dk/antennestik/coax-antennestik-metal-han-5865.html

+ 1
TV-splitter - 2 vejs
http://www.av-cables.dk/antennesplitter/tv-splitter-2-vejs-244.html

Sæt TV-splitter i væg-dåsen, sæt kabel til det første tv i den ene side af splitter og sæt kabel til det andet tv i den anden side!

En lille skitse...
http://peecee.dk/upload/view/379776/full

Den installation bruger jeg, tv fra yousee, 12 meter kabel, uden problemer!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-08-12 16:17

Klaudi, den splitter er ikke godkendt. Jeg er sådan set ligeglad med om den "virker" hos dig, det er Troldepige der får problemer med yousee hvis ikke det virker hos hende.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-08-12 16:20

Citat
Klaudi, den splitter er ikke godkendt. Jeg er sådan set ligeglad med om den "virker" hos dig, det er Troldepige der får problemer med yousee hvis ikke det virker hos hende.

Jeg er da så'n set ligeglad med om du er ligeglad med at den virker hos mig!
Bare lortet virker, og det gør det

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-08-12 16:28

Klaudi, du er vel også ligeglad med om folk kører fulde rundt i deres biler eller selv laver deres el installationer, så længe folk kommer frem og tilbage og huset ikke brænder af.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-08-12 16:31

Citat
Klaudi, du er vel også ligeglad med om folk kører fulde rundt i deres biler eller selv laver deres el installationer, så længe folk kommer frem og tilbage og huset ikke brænder af.

Hva' er det for noget p.. at fyre a'

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-08-12 16:35

Klaudi, det er præcist det samme. Men lad os nu stoppe denne tåbelige "diskussion", det ødelægger tråden. Troldepige skal selvfølgelig have en løsning der er godkendt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-08-12 16:48

Citat
Klaudi, det er præcist det samme.

Det er det da ik', det er en forbindelse til et TV med antennekabel!

Citat
Men lad os nu stoppe denne tåbelige "diskussion", det ødelægger tråden.

Nemli', du stopper da bare med dit bavl!

Citat
Troldepige skal selvfølgelig have en løsning der er godkendt.

Sæ'fø'li'... Den løsning jeg har er da os godkendt, af MIG

PS der er kun stik med plastik hætte på!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-08-12 17:39

Klaudi, de 2 coax antennestik (han og hun) du linker til, svarer de til dem jeg selv linker til i mit spørgsmål, bare med vinkel?

M.h.t. plastikhætte, så kan jeg se, at det antennekabel, som jeg har nu, købt hos Expert, har også plastikhætter.

Hmmm, i den gamle lejlighed havde vi 2 TV'er, men jeg havde ikke selv sat dem op, og det var heller ikke mig, der tog det ned før flytningen, men ham der hjalp mig glimrer ved sit fravær.
Og jeg kan dælme ikke finde den splitter (eller hvad det var for en), som have været der.
Jeg fik nyt fladskærms-TV i foråret, full-HD, LED, SMART. I den forbindelse blev der købt et nyt antennekabel.

Så fandt jeg sørme splitteren.

Nu er spørgsmålet så:
Så vidt jeg har forstået, så handler det der med, at det skal være dobbeltskærmet om, at busserne skulle begynde at bruge en anden frekvens. Eller blander jeg noget sammen?

I den gamle lejlighed boede vi lige ud til en befærdet vej, tæt på togstationen, alle busser, som skulle mod/fra vest, nord-vest o.l. kørte lige udenfor stuen, d.v.s. flere busser i timen.
Det ene TV var et nyt fladskærms, som beskrevet ovenfor, det andet et gammelt med billedrør (forventes udskiftet i nærmeste fremtid).

Det fungerede fint. Med splitteren.

Nu bor jeg noget længere væk fra togstationen, enkelte busser kører lidt herfra.

fun2, jeg sætter meget stor pris på din hjælp, og din omhu, men på baggrund af min tidligere erfaring (som beskrevet ovenfor), så tænker jeg, at når det virkede i den gamle lejlighed, så må det vel også virke i den nye lejlighed.
Så jeg vil lige tænke over Klaudi's anbefaling, og tjekke, om det nu også var den split, som blev brugt i den gamle lejlighed

Det er samme antenneforening i begge lejligheder.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-08-12 17:46

Citat
Klaudi, de 2 coax antennestik (han og hun) du linker til, svarer de til dem jeg selv linker til i mit spørgsmål, bare med vinkel?

Ja.

Citat
M.h.t. plastikhætte, så kan jeg se, at det antennekabel, som jeg har nu, købt hos Expert, har også plastikhætter.

Det anbefales at bruge metal afskærmede stik...

Citat
Nu er spørgsmålet så:
Så vidt jeg har forstået, så handler det der med, at det skal være dobbeltskærmet om, at busserne skulle begynde at bruge en anden frekvens. Eller blander jeg noget sammen?

Det ved jeg så ikke en sk... disse om...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-08-12 17:47

Troldepige, jeg forstår så udmærket din lyst til at hoppe over hvor gærdet er lavest.

Der er to problemer, at du ikke ved om du får problemer der hvor du bor nu, og at andre i samme antenne forening kan få problemer. Hvis "bare" det er dig selv der får problemer, så er det til at overskue, hvis det er genboen der render ind i problemer, så bliver det noget bøvl.

Så derfor anbefaler jeg på det kraftigste at man, når man laver nye installationer, gør det rigtigt, dvs. bruger godkendt udstyr fra ende til anden. Så undgår man også at skulle lave det om senere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-12 09:26

Jeg har nu fundet ud af, at splitteren blev brugt i den gamle lejlighed, med fint resultat.

Så sådan bliver det også her, ihvertfald lige nu.
Hvis det så viser sig, at give problemer, så må det laves om.
Uanset hvad, så kan ledningen (til knægtens TV) jo bruges igen, så der er ikke noget forgjort i det.

Det er muligvis mig, der ikke helt forstår det, men jeg kan ikke se, at min installation skulle kunne give problemer for andre, som får deres signal fra samme antenneforening.
Antenneforeningen dækker hele byen og det skulle undre mig meget, om ikke der er andre, som stadig benytter den gamle type splitter.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-12 09:26

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-08-12 10:11

velbekomme

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-08-12 11:15

Jeg er ked af at det ender med at du laver noget ikke-godkendt fusk. Så må man bare håbe at du ikke får problemer med det senere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-08-12 20:37

Så er antennekablet monteret, hullet i væggen er boret, og knægtens TV fungerer fint.

Jeg fik den tanke, at de 25 m kabel, som jeg fik fra Dansk Kabel Tv i forbindelse med flytning af mit internet, ret meget lignede det kabel, som skulle bruges til antenneledningen.
Eftersom der var rigeligt at det, så klippede jeg et stykke af og tog med ud i min lokale afd. af Expert og spurgte, om kabel til internet var det samme som til antenneldning.

Svaret var, at "det kunne det være", han kiggede på mit ledningsstykke og godkendte det.

Han kunne heller ikke se nogen problemer i, at bruge splitteren og han havde aldrig hørt om, at det skulle kunne give problemer hos andre i samme antenneforening.

De coax-stik han havde var med vinkel og jeg syntes det ville komme til, at se lidt klodset ud, så jeg endte med, at købe 2 "dimser" (F-connector?) og 2 stik (et han og et hun), "dimserne" skulle monteres først, noget med, at skære isoleringen af, krænge de der metaltråde ned, skære det inderste isolering af, og så på med "dimsen", og så stikkene på.

Jeg gav 100 kr. for de 4 dele, det var vist lidt dyrere end på nettet, men han var s'gi så flink, at demonstrere hvordan de skulle monteres, og så havde jeg jo lige sparet ca. 200 kr. på ledning.