/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
kinesiske dværgvagtler
Fra : skjw
Vist : 357 gange
50 point
Dato : 13-08-12 10:53

hej
mine vagtler har fået kyllinger, men kan ikke finde ud af at passe dem.
der er 2 overlevende (efter at være taget ind og varmet), hønen sidder og kalder på dem, men hakker dem når de så kommer hen til hende.
har nogen en ide om hvordan jeg bedst giver kyllingerne en chance for at klare sig?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-08-12 12:43

Tror ikke der er noget at gøre.
Jeg har selv prøvet det samme og hele kuldet gik til, men anden gang hun fik kyllinger, var der ingen problemer.
Tror selv det var første gangs problemer.
De opfører sig til tider mærkeligt--den første kok jeg havde, forsøgte at slå hønen ihjel-med den næste var det bare fryd og gammen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : skjw

Dato : 13-08-12 17:47

har også tænkt tanken, men nogen udruger i rugemaskine.
og hvad så, tvivler på at hønen tager dem til sig igen? hvordan så med det videre forløb?

ps. håber du har ret i at det er førstegangs problemer, men håber ikke i at du har ret i at der ikke er noget at gøre

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-08-12 19:17

Hønen vil ikke kendes ved kyllinger den ikke selv har udruget.
Kyllinger der lige er udruget tager hårdkogte hakkede hønseæg og efter nogle dage myreæg, men så kom jeg aldrig videre og de forlod denne verden.
Jeg opdagede aldrig, hvad hønen fandt til de kyllinger, hun senere fandt ud af at passe.
Jeg ved at de voksne er tossede med at æde bladlus.

Kommentar
Fra : skjw

Dato : 15-08-12 09:41

hej igen
jeg har taget de to kyllinger der var tilbage, og varmet dem op, der efter sat dem i et gammelt akvarie med sand i bunden, sat en lampe med 75W pære i den ene side og skærmet den af så den ikke varmer i hele akvariet, sat lampen så der er ca 75 grader C
de har fået vand, birkes, tropefrø, kogt æg, myreæg og små myrer, jeg piller lidt i foder og vand med fingerspidsen og kyllingerne bliver intereseret og piller med
de er nu ca. 2 døgn gamle og virker friske, så mit håb er da ikke slukket inu.

Ps: har også prøvet at få fat i kyllinge start foder, men kan kun finde det i 15Kg så det har jeg valgt fra.

Kommentar
Fra : skjw

Dato : 15-08-12 09:44

ca. 35 grader og selvfølgelig ikke 75 grader

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-08-12 16:06

Held og lykke med foretagende.
Hører gerne hvordan det går.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : skjw

Dato : 22-08-12 08:23

hej
ville lige fortælle at kyllingerne nu er ni døgn og det går perfekt, eneste problem er at skulle ud og finde myrer og myreæg, i store nok mængder, da de fylder sig helst med myrer det ser virkeligt sjov ud når de løber rundt efter de levende myrer
men nu tror jeg nok det skal gå

Annuller spørgsmålet
Fra : skjw

Dato : 26-10-12 18:58

det går stadig fint med vagtlerne så problemet lykkedes