/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
LÆSE GAMLE FILER
Fra : werter
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 13-08-12 09:46

Mit classic-program er gået til - og jeg tror heller ikke, det ville kunne installeres på min nyere mac system 10.6.8
Men jeg har mange gamle filer, som ikke må gå tabt.
Og programmer for den sags skyld.
Er der slet ingen mulighed for, at jeg kan læse dem igen?

Vl h W

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 13-08-12 11:58

På en Intel Mac kan du ikke afvikle "Classic" programmer (programmer skrevet til at kører under Mac OS 9 på en PPC Mac). "PowerPC" programmer kan afvikles på en Intel Mac med 'Rosetta' installeret. 'Rosetta' blev distribueret sammen med 'Snow Leopard' (OS X 10.6). Med Lion (OS X 10.7) afskaffede Apple helt understøttelsen af de gamle "PowerPC" programmer. Du bliver således nødt til at anskaffe opdaterede versioner af dine gamle PowerPC eller Classic programmer, hvis du vil have dem til at kører på en Intel Mac med OS X 10.7 eller nyere.

Med hensyn til de gamle arkiver du fortsat ønsker at anvende, så findes der forskellige løsninger. Alt afhængigt af nøjagtigt hvilken type arkiver der er tale om. Kontakt evt. udgiveren af de programmer du oprindeligt har anvendt til at fremstille de pågældende arkiver, med henblik på at opdatere dine programmer til mere tidssvarrende versioner.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 13-08-12 12:33

Det her spørgsmål går vel også til?

Spørgsmål
- Ubesvarede   6
- Besvarede   18
- Annullerede   16
- Slettede   0
Ialt   40

Hvad er det for et program, jeg kender ikke det classic-årogram du omtaler.
Hvad mener du med at programmet er gået tabt?

vic200

Kommentar
Fra : werter

Dato : 13-08-12 14:36

Tak vlc 200!
Classic var et program, der gjorde det muligt at læse gamle filer på en nyere mac. Men på de nyeste macs kan man ikke installere classic. Derfor er jeg på den. Og programmet må være blevet slettet eller hvad ved jeg - jeg har det i hvert fald ikke mere…

M.h.t. din pointsopregning, kan jeg kun gentage hvad jeg allerede har skrevet til dig og et andet medlem af Kandupolitiet:

Hvorfor jeg annullerer mine spørgsmål?
Fordi de vist oftest er for specielle til at nogen kan besvare dem.
Typisk venter og venter jeg på en brugbart svar, i det mindste et svar på det, jeg spørger om. Og pludselig er der gået så lang tid, at spørgsmålet er blevet annulleret af Kandu.
Jeg mindes ikke selv at have annulleret et spørgsmål, men hvis jeg har, ville det ligne mig gårligt ikke at give bidragsyderne en forklaring.
Bemærk også at annulleringerne strækker sig over en meget lang periode.

og til "netop", der ikke var tilfreds med min forklaring, som han kaldte en undskyldning:

Ikke en undskyldning, men en understregning af, at de mange spørgsmål, som jeg ikke har kunnet få noget svar på, er stillet med jævne mellemrum over lang tid; i snit mindre end 3 om året - men talt sammen kan det jo godt se ud af mange.
For mange?
Er det min fejl, at ingen har kunnet svare på mine spørgsmål?
Burde jeg have godkent nogle uoplysende svar?
Bør jeg måske f.eks. på herværende spørgsmål have godkendt "netop"'s ovenanførte svar?
Eller bør jeg måske starte på en frisk med et nyt brugernavn, så ingen får ondt af, at jeg i tidens løb har stillet mange spørgsmål, som ingen har kunnet svare på!?

Jeg hører gerne "netop"'s svar på disse spørgsmål.

Omåske du, vic200 også har nogle?

Vl h Werter

PS: Er ked af, at man synes jeg responderer for lidt.
Skal nok forbedre mig.
Er bare bortrejst den næste ugestid…

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-12 15:12

Hvad er det for filer du ikke kan læse?
Hvilket program er de lavet i.

vic200

Kommentar
Fra : werter

Dato : 13-08-12 15:36

vic200:
På vej ud af døren: Det var et Nodeprogram, som tidl ikke har voldt problemer. Men dether må jeg vist grave lidt dybere i for der er også andre gamle filer, der har forlangt "classic" for at lade sig åbne.
Jeg må afsted nu, men vender tilbbage. Foreløbig mange tak! Vl h W

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 30-08-12 15:11

Tak for svaret vic200.
Man fortæller mig, at classic er "yt"
og jeg derfor lige så godt kan opgive
at læse disse ældre filer. Æv.
Men tak og venlig hilsen
Werter