/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ondartet virus
Fra : lanny
Vist : 1057 gange
200 point
Dato : 08-08-12 18:47

Har haft besøg af ondartet virus som har sat harddisken ud af funktion.
Melding ved opstart er: Operating system not found.
Har prøvet at installere revovery cd - men får så beskeden der er ingen harddisk.
Hvad gør man så?? - Hjælp udbedes gerne.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-08-12 18:58

Citat
Melding ved opstart er: Operating system not found.

Hvad har det med VIRUS at gøre
DIN DISK ER STÅET AF...........
Eller ingen forbindelse til den/ kabler - strøm

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-08-12 18:58

Bærbar eller .........?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-12 19:07

Har du en memorystick /fotohukommelse / CD .......... eller noget andet siddende.

Kommentar
Fra : lanny

Dato : 08-08-12 19:13

Det er en bærbar Medion - kommer med sort skærm ved opstart med meldingen at der ikke er operativ system.

Ved at køre recovery kommer meldingen på et tidspunkt at Windows lukkes ned for at beskytte computeren - og så kan man ikke komme videre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-12 19:29

Vi skal lige vide noget mere:

1. Er det XP / VISTA / win 7
2. Hvordan starter du recovery - direkte med CD eller trykker du først på en tast
3. Hvor langt kommer den inden den melder fejl når du bruger recovery
4. Kan den computer du bruger nu hente og brænde en CD
5. Ved du hvilken tast der skal bruges for at komme i bios
6. Når du starter computeren - starter blæseren så også

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-08-12 20:13

Hvordan ved du at du har haft en virus? Kender du dens navn?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-08-12 21:16

Det er en reinstall, med mindre eyvind vil i gang med partition magic igen, hvilket jeg dog ikke tror på hjælper denne gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-12 21:22

webnoob ........................ det er jeg også bange for, at du har ret i.

Ps Min prøveversion af win 8 (som nok snart udløber) viser sig at benytte NTFS, men det er nok fordi det er en opgradering, fra en Vista tror jeg nok.

Kommentar
Fra : lanny

Dato : 08-08-12 21:42

Oplysninger om computeren: Svar på Eyvinds spørgsmål
Windows XP
Recovery - direkte med CD
kommer så langt i forløbet at der kommer melding at kan ikke finde hardisk baggrunden blå og deer skrives at windows lukkes ned for at beskytte computeren
Jeg sidder ved min stationære PC og kan hente og brænde CD
Er det ikke F2 man kan komme ind til BIOS i??
Blæseren fungerer upåklageligt

Kommentar
Fra : lanny

Dato : 08-08-12 21:46

Fra : Soren_Steen_Nielsen

Kender ikke navn på denne virus - min datter lånte den bærbare fik en melding om at der var infektion på comp. og der blev bedt om at opgive sit kontonr. - hun slukkede for pc - og da hun tændte den igen kom meldingen at Operating system not found.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-12 21:48

Tja - som jeg ser det så mangler der en driver til din harddisk som nok er en SATA disk.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-08-12 21:48

Citat
kommer så langt i forløbet at der kommer melding at kan ikke finde hardisk baggrunden blå og deer skrives at windows lukkes ned for at beskytte computeren

Det er en lille modsigelse, hvis den ikke kan finde harddisken, så kan windows ikke komme med en blå skræm. Men hvis du får den blå skærm kan du så ikke prøve og trykke F8 under opstarten og starte computeren i fejlsikret tilstand? Tag evt. et bille af den blå skærm med mobilen og læg det op på www.peecee.dk og link til det så vi kan se hvad der står. Kan du komme ind i fejlsikret tilstand så gå ind i C:\windows\minidump, komprimer mappen og send den til support (A) hilsoe . dk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-12 21:50

XP har ikke selv en driver med - det har kun Vista og win 7.

Måske webnoob har en ide.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-08-12 21:53

Citat
Tja - som jeg ser det så mangler der en driver til din harddisk som nok er en SATA disk.

Det ser jeg ikke, BIOS skal ikke bruge driver og windows vil jo ikke kunne sige den ikke kan se en harddisk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-08-12 02:18

Det er en Medion bærbar og Medion plejer at bruge Norton Ghost image som recovery, det vil sige at det slet ikke er Windows CDen men en CD som hedder Applications & Support disc du skal bruge til at føre computeren tilbage som den var første gang den blev startet. Applications & Support disc har ikke brug for specielle drivere til at se harddisken, det er jo et aftryk at harddisken som den var og med de nødvendige drivere indbygget.
Kør Applications & Support disc og se om ikke den kan finde harddisken, jeg gætter på JO!
Husk at alt du har på computeren bliver overskrevet når du kører recovery, det gør det forøvrigt også hvis du kun geninstallerer Windows uden at have sikkerheds kopieret vigtige filer

Kommentar
Fra : edison

Dato : 09-08-12 15:46

det kan være at boot record er blevet odelagt.
den kan repareres

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-08-12 17:59

Citat
det kan være at boot record er blevet odelagt.
den kan repareres

Det er en mulighed, men chancen er ikke stor når der ikke kan ses et styresystem eller at harddisken ikke kan ses.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-12 19:13

Altså
Bios har ikke brug for en SATA driver - men det har XP og tidligere udgaver.
Bios har en del standard drivere - diskette / PATA harddiske / USB ..................
Nyere computere har også en driver til SATA harddiske liggende i bios som win XP kan bruge til at starte op med.
Win vista og win 7 har drivere med til SATA diske.

Linux ubuntu osv / Parted Magic / Gparted / og andre har selv en driver til forskellige harddiske

Derfor kunne jeg godt tænke mig at benytte en Linux baseret CD til at kigge på harddisken.
Så er det muligt at vi kan konstatere hvad der er på harddisken og om den kan sættes til at starte op.

Denne CD kunne jeg tænke mig at bruge:
http://partedmagic.com/doku.php?id=downloads
Og så vælge denne:
Most people will only need this file:
pmagic_2012_08_09.iso (md5sum: 5362dc4bb70634b5fe1b454fff0cabb4)

Den skal hentes og lægges på skrivebordet.
Med et brænderprogram skal den brændes som iso fil / image / billedefil (nero)
Hvis det er - så er her et godt brænderprogram:
http://cdburnerxp.se/da/download
og vælg denne:
Download latest version (4.4.1.3341)

Alt det viste er ganske gratis.

Her ved jeg ikke om den kan rette på en SATA disk hvis bios ikke har driveren liggende.
Med denne CD kan man rette op på MBR:
http://www.allbootdisks.com/download/98.html

Ps. Til dem som er uenig med mit redningsforsøg...................kom med en bedre løsning.
Kritik er godt, hvis det fører noget positivt med sig.

Jeg lover ikke at kunne redde denne harddisk, men mener det er et forsøg værd.

Eyvind.
Windows98_SE.exe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-12 19:16

Ps.
Kender ikke navn på denne virus - min datter lånte den bærbare fik en melding om at der var infektion på comp. og der blev bedt om at opgive sit kontonr.
Det ligner nu ikke en virus, men nærmere et phishing forsøg på at franarre et kontonummer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-08-12 19:29

Citat
Bios har en del standard drivere - diskette / PATA harddiske / USB ..................

Arj Eyvind nu stopper du, bios brugere ikke nogen drivere, som du nok ved, eller burde vide, så står BIOS for Basic Input Output System og BIOS ser/registere bare enheder i computeren. Men hvis du stadig mener BIOS brugere drivere, så fortæl os lige hvordan du opdatere en driver i biosen.

Hvis vi skal tage fejlsøgningen fra starten af, som jeg ville gøre det, så starter man computeren, gå ind i BIOS og finder ud af om harddisken kan ses der, kan den ikke det så slukker man computeren, fjerner alle stik i harddisken og sætter den ind igen. Der efter starter man computeren igen og igen går man ind i BIOS og finder ud af om harddisken kan ses. Kan den ikke det, så piller man harddisken ud og prøver at tilslutte den en anden computer med et SATA/PATA til USB konverter kable, kan harddisken ses der så er det enten bundkortet eller kablerne der skal kigges på, kan harddisken ikke ses i den anden computer så er harddisken død.

At harddisken ikke kan ses eller at der ikke kan findes et styresystem har ikke noget med drivere og gøre. Windows skal jo hellere ikke bruge en driver for at køre, det er systemfiler der skal til.

At der ikke kan ses et OS har noget med harddisken og gøre og den lille del af harddisken som indeholder harddisk tabellen som bl.a. indeholder MFT-allokeringsindekset (Master File Table) og hvilke partitioner der er aktive og som kan bootes fra. Når vi snakker XP så har det ikke noget med MBR og gøre så er det ntldr.exe hvis det er boot problemer og den fejl vil komme frem på skærmen og lyder sådan her NTLDR.EXE is missing

Så hold nu op med og snak om drivere og windows, dette er enten harddisken eller bios, ergo bundkort.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 09-08-12 19:38

lanny - desværre orker jeg ikke, at skulle diskutere med wenoob hver gang, jeg forsøger at hjælpe.

Ps. webnoob - sidste gang jeg hjalp en med at få en harddisk til at virke havde du også en masse kloge ord, som dog ikke kunne bruges .................og den harddisk kom vist til at køre - ikke.

Jeg hopper af spørgsmålet, fordi det ikke hjælper med alt den snak.

Kommentar
Fra : lanny

Dato : 11-08-12 19:56

Hej til Eyvind og alle hjælpsomme.

Grundet feriebesøg af barnebarn - har jeg desværre ikke haft lejlighed til at efterprøve de forskellige forslag.
Nu er der faldet ro over feltet - jeg vil nu gøre et forsøg og skal nok vende tilbage med resultatet.

Foreløbig tak til alle hjælpsomme'

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-12 20:57

OK

Godkendelse af svar
Fra : lanny

Dato : 12-08-12 12:57

Tak for svaret Eyvind.

Jeg har opgivet - har fundet en HIREN's Boot & Revovery CD v 9.8 har prøvet at installere en Mini Windows XP - det kunne godt lade sig gøre - men kunne ikke derfra komme på nettet - det er nok mig som misforstår noget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-08-12 13:22

Forsøgte du slet ikke at gendanne med Applications & Support disc?
Så ville din bærbare Medion være som dengang den første gang blev startet

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-08-12 18:49

Jeg synes at det allerbedste du kan gøre er at følge o.v.n.'s råd om at bruge den recovery CD som fulgte med maskinen. Den ville blive helt som da den var ny når du har brugt den!