/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda fabia 1,4-64 hk, servo svigter
Fra : warrior
Vist : 1777 gange
50 point
Dato : 06-08-12 23:55

2001-168000 km

Efter start af motor lyser advarselslampen, og det er meget svært at dreje rattet. Efter nogen minutters henstand starter jeg igen og kan dreje normalt på rattet i ca. 30 sekunder, hvorefter lampen lyser igen, og rattet går meget trægt. Når det ikke sker med det samme efter start, vil jeg formode der mangler olie på beholderen. Der sidder et skruelåg hertil under batteriet i den ene side, og jeg vil gerne se om der mangler noget, men stedet er svært tilgængeligt, og skal nok have batteriet ud. Er der noget der indikerer hvor meget olie der skal være på, og hvilken type olie er det?Skal der udluftes efter evt. påfyldning?
Når strømmen har været afbrudt efter udtagning af batteriet, mister man så dataene i hukommelsen(f.eks. næste serviceeftersyn?)
Tak for svar

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-08-12 00:14

Du ser på rem hjulet så følger du slangen fra servopumpen op til beholderen.Du skal ikke fjerne batteriet. Du kan købe servo olje på benzin stationene.Den plejer at være rød.Du udlufter ved at dreje rattet et par gange fra højre til venstre helt til endestop.
alimak

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-08-12 00:19

Du er sikker det er den rigtige beholder du har fundet ?
VW "plejer" at have en målepind siddende i låget, så du straks kan se om der mangler væske.

Du må IKKE bruge bremsevæske.
Du skal bruge servo olie fra VW, eller grøn servo olie i fri handel, f.sks. det grønne LHM til Citroen.
Det koster under en hund pr liter, og du skal højst bruge en kopfuld eller 2, medmindre du har mistet al væsken.

Du drejer frem og tilbage på rattet nogle gange, så er servoen udluftet, men husk at tjekke igen, da væske standen synker efter udluftning.

Hold øje med om det drypper fra systemet, ellers må du finde årsagen.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 07-08-12 05:57

Til alimak
Som jeg ser det, er der et grønt skruelåg i bunden under batteriet i højre side, set forfra. Jeg kan se kun ca. halvdelen af låget, pga. batteriets placering, og jeg kan meget dårligt få en hånd derned.
(Jeg er først hjemme i eftermiddag igen for yderligere respons)

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-08-12 21:11

Er remmen stram nok ? Der kan være nok så meget eller lidt olie på, men hvis remmen ikke trækker pumpen med rundt, har du ingen servo virkning.
Olien fordufter ikke "bare" fra et servo kredsløb. Hvis den mangler olie må der være en lækage. Da der er relativt stort tryk, kan en liter olie blive skudt ud næsten hurtigere end du kan fylde på, hvis motoren kører imens. Så hvis muligt, lad motoren gå tomgang og hold øje, om oliemængden stiger under påfyldning, eller om den afslører hvor det forsvinder hen ?
Kig især ved tandstangen, hvor omløberne sidder. På VW Golf kan man bedst se dem nedefra, men til gengæld nemt konstatere, om det hele sejler i olie ( Håb på, at det er remmen )

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 08-08-12 16:37

Tak for svar. Regner med at jeg finder ud af noget i dag eller torsdag

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 08-08-12 16:40

En ulempe er bare, at jeg skal have både batteri og kasse ud for at komme ned til påfyldningen. Det sidder nedenunder som tidligere beskrevet. Har forhørt mig hos vw/skoda.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 08-08-12 18:09

Yep, det er surt. Men start lige med, at lade bilen gå tomgang og få en hjælper til, at tage i rattet.
Hold øje med remhjulet på pumpen. Hvis det stopper når der tages i rattet, er det fordi remmen ikke kan trække det rundt. Har set det på en Fiat hvor remspændingen var for svag. Kørte fint med rundt lige til der blev taget i "rorpinden". Så kryds fingre og kil på.....

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 11-08-12 09:57

Jeg har fået adgang ned til påfyldningen (tog noget tid at få gjort, da jeg manglede en top.) Jeg har fyldt noget servoolie på, så det når op over målepinden i låget. Oliestanden stod ca til en blank skrue man kan se nede i beholderen. Lige hvor meget jeg kom på ved jeg ikke da jeg spildte en del under påfyldningen. Har ikke kunnet se nogen rem, men det sidder måske under et dæksel. Når batteriet skal tilkobles igen for at kontrollere, er det vel heller ikke til at se om det kører som det skal?

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 11-08-12 11:53

Jeg har lige prøvet at starte op igen, drejet i rattet, og efter ca. 1 minut lyser lampen og trykket er gået. Jeg har fået den tanke, om der sidder en føler et sted, i forbindelse med styringen, som svigter.
Ellers er der nok ikke andet at gøre end få den transporteret til værksted, da jeg ikke kan komme under bilen og se.

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 13-08-12 14:26

Tak for svaret Cortina01.
Jeg har fået kørt den på værksted i dag; de kikker på det en af dagene

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-08-12 18:04

Selv tak.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 19-08-12 21:53

På værkstedet sagde de, at det sandsynligvis var nogen elektriske forbindelser der havde fået tectyl, som forårsagede manglende forbindelse; de havde renset for det, og der var derefter ingen problemer. (Den havde fået underv.behandling kort tid forinden.)
Som tidligere debatteret om mulig fejl, blev remmen nævnt, men der er ingen rem i forbindelse hermed. Det sker elektrisk.
Mvh.