/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Honing eller udboring
Fra : mig-selv
Vist : 885 gange
50 point
Dato : 06-08-12 18:41

Jeg står og er godt igang med at restaurere en ældre mc, Benelli 6 cylindret
og ville høre lidt om forskellen mellem at hone en cylinder, og udbore samme
har hørt at en honing og nye stempelringe kan hjælpe på kompressionen, og i den forbindelse har jeg set et honings sæt ved biltema, er det noget man bør lave selv, eller bare holde sig fra.
Jeg kender ikke meget til olie forbrug og kompression på den, da jeg lige har fået den hjem.
Men altid rart at have lidt forhånds oplysninger inden man går igang
Og skal der nye stempler på motoren i forbindelse med en udboring, så kommer det sikkert til at koste, også mere end en brugt motor, som muligvis også skal have samme tur.

http://www.google.dk/imgres?um=1&hl=da&sa=N&biw=1016&bih=534&tbm=isch&tbnid=gCLPHgJgv_nzpM:&imgrefurl=http://www.bjorns-story.se/private/Rottneros%2520MCcollectionhtm/Rottneros%2520MC.htm&docid=eeKsybMsNUtSTM&imgurl=http://www.bjorns-story.se/private/Rottneros%252520MCcollectionhtm/imgrottneros/20080716_0092.JPG&w=700&h=466&ei=tvAfUJHcO6Ph4QS22oHwCw&zoom=1

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-12 19:20

Ved honing sliber man de lodrete slidspor i cylinder-væg.

Ved udboring laver man et større hul som kræver at du sætter nye stempler (overstørrelse) i.

Alt efter hvor slidt din cylinder er kan der være forskel på hvad der kan anbefales.

Du skal efter honing ofre nye stempelringe og olieskraberringe.

Det kan dog være en god idé at få målt hvor slidte din cylinder er.

Honing skulle du selv kunne klare.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 06-08-12 19:21

Honing kan både hjælpe på kompressionen og olieforbrug.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-12 19:44

Indtil videre tak, men kan man lave en honing med et sæt fra biltema
samt hvilket kornstørrelse bør jeg bruge eller er det som at slibe et bord,
at cylindrene skal have med flere størrelser, samt hastigheden på omdrejningerne

http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=honing

og

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Ovrigt/Honingsvarktoj-192275/

Tror kun der er 2 ringe på den motor jeg lige tænker på men er ikke sikker, jeg har andre motorer liggende, der har op til 4 ringe men normalt kun 3 på en firtakter.
Samt jeg har lige fået den hjem, så kender ikke noget til slid og andet på den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-12 20:06

Hvis din cylinder er meget slidt, så er den også smallere for oven og for neden.
Det kan du ikke klare med en honing.
Ved udboring på et cylinder værksted, vil de hone cylinderen efter udboringen og levere nyt stempel og ringe som passer til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-12 20:16

Jo tak, men det koster altså masser af penge, samt levering og så videre.
kunne gætte mig mig at en udboring + stempler ville koste 6000.- alt i alt
Så kunne jeg ligeså godt købe en ny/ gammel motor med garanti.
Men det er bare et project og intet andet, som jeg ikke vil ofre de mange penge på.

Samt jeg har endnu ikke fået skilt dyret af, der er trods alt 6 cylindre med det hele,
at holde styr på, så det må være en dag jeg ikke har så meget andet at lave.
Samt jeg har ikke manualen, men må gå rundt med små muse poter, hvis det ikke skal gå helt galt,
når det hele skal samles igen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-08-12 20:35

Få nu i første omgang målt komp. på den, det er jo ikke sikkert at der er noget i vejen med den.
Hvis det er den model du henviser til med dit link, vil jeg skyde på at du i værste fald kan nøjes med honing og nye ringe.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-12 20:40

Som skrevet, kender jeg ikke meget til den, og vil også lige få målt komp på den, men rimelig svært at smide den motor på en scooter, og ned det lokale værksted for at få det målt.
Men man kan jo købe et billigt og sikkert upræcist værktøj til at måle det med, bare de viser rimelig ens kompression, også ved Biltema.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 06-08-12 21:57

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-12 22:05

Hvis du laver en komprimationstest på alle dine cylinder og aflæser resultat. "Gemmer det"...

Bagefter laver du en komprimationstest, hvor du har puttet lidt olie i cylinder, og så måler du den igen. Hvis dette mærkbart øger komprimationstryk har der for meget slid ved dine stempelringe.

Olie ved den sidste prøve, laver en film der tætner ved stempelringe, herved tester du kun stempelringe.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-08-12 05:17

OK, tror jeg har læst eller set det før, man kan i hvert tilfælde se det live på denne side
Men når jeg er igang, så får alle stempler nye ringe.
Om motoren så kommer til at gå som den burde, kan man så snakke om bag efter
http://repvideo.lars-mc.dk/repvideo/view.repair_video.php?id=24
Tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-12 11:05

Men lad nu være med at købe overstørrelse stempelringe - du risikerer at de knækker fordi der ikke er plads i toppen, som jo ikke er så slidt som midten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-12 15:19

Honning giver en fin glat overflade, som man ikke kan få ved boring. Så honing er kun en efterbearbejdning. Du redder ikke en slidt cylinder ved honing.