/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Slå en svensker med en kæp
Fra : gywerd
Vist : 3543 gange
100 point
Dato : 06-08-12 01:07

Ifølge diverse sider på nettet skulle der findes en lov om, at "hvis Øresund fryser til og en svensker krydser isen må man slå ham med en kæp." Andre hævder at man endog har pligt til at åbne ild (skyde). Jeg har gennemtrævlet Danske Lov og Schous forordninger uden at finde noget. Er der nogen der er klar over, hvor det stammer fra, og hvorvidt det er korrekt, at det stadig gælder.

Jeg kunne forestille mig at den slags sjove/meningsløse love er underholdning på jurastudiet.

Skulle der være andre andre sådanne love (med kildeangivelse), vil jeg gerne høre om det. Fx. kan jeg læse i Danske Lov, at man må holde ulveunger, såfremt man har styr på dem - og at hvis en sværm bier følger med dig hjem, er det dine - bier i stader er ejendom, men ikke bier i naturen.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-08-12 01:40

Den med en sværm bier er god nok.

Kommer der en flok bier, og slår sig ned, der hvor du bor, så er sværmen din ejendom. Ringer du til en biavler, og han kommer og henter sværmen, og sætter dem i bistade, så er de hans ejendom.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-12 13:48

Citat
Andre hævder at man endog har pligt til at åbne ild (skyde).

Jeg tror det er helt tilbage til januar 1658, hvor svenskerne gik over Lillebælt.

Citat
December 1657 var usædvanlig kold, og frosten tiltager endnu mere i begyndelsen af januar 1658. Hurtigt gik det op for den svenske konge, at såfremt Lillebælt frøs tilstrækkeligt til, så havde hans hær nem adgang til Fyn. Temperaturen var med svenskerne, og den 30. januar var isen stærk nok til, at man kunne passere.

http://www.b.dk/din-mening/da-svenskerne-gik-over-isen-til-danmark

Så du må søge i lovgivningen fra 1658.

Citat
Takket være Christian 4.s krige, hvori en af dem svenskerne krydsede Øresund og lammetævede os, blev der vedtaget en (på daværende tidspunkt yderst relevant) lov.

Loven er stadig aktiv, men dog mest til et billigt grin for os alle sammen (den blev sikkert lidt glemt fordi folk ville være på den sikre side i tilfælde af at tv'et ikke blev opfundet)

http://thepirateowl.blogspot.dk/2012_04_01_archive.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-12 13:55

Kilde: 'Danmarks Krigshistorie' udkommet på Gads Forlag 2008.

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/kan-svensken-komme-over-isen-igen