/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Parkering af autocamper.
Fra : vedikkealt
Vist : 1050 gange
300 point
Dato : 05-08-12 22:24

Hej med jer.

Jeg bor i et helt nyt boligområde, hvor der er mange parkerings pladser, da vi er 180 bo enheder.

Men hvordan forholder det sig med parkering af en autocamper, under 3500 kg.

Autocamperen vil de fleste steder komme til at virke - som et hvidt gardin - i de stuelejligheder den holder foran.

Campingvogne og trailere må ikke parkeres i offentligt tilgængelige parkeringsbåse, men må en autocamper det ?

Kan bestyrelse henvise til den mindst generende parkeringsplads ?

Kan der indføjes i vores husorden, at parkering af autocampere ikke kan tillades på ejendommens parkeringspladser, eller har vedkommende ret til - ifølge dansk lovgivning - at parkerer hvor det passer vedkommende, da den jo er indregistreret.

Nogle her der har styr på regler...?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-12 22:48

Hvis der ikke er nævnt noget om autocamperforbud, må den parkere alle vegne.

Citat
Kan bestyrelse henvise til den mindst generende parkeringsplads ?

Ja, det kan de godt

Citat
Kan der indføjes i vores husorden, at parkering af autocampere ikke kan tillades på ejendommens parkeringspladser

Ja, ligesom med forbuddet for campingvogne og trailere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-12 22:51

Jeg kender til en boligforening der har forbud, men giver tilladelse til at den må stå der i to døgn før og efter en ferie, så ejerne kan få pakket og tømt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-12 01:50

Der gælder samme regler for autocampere, som for alle andre biler under 3500 kg der er indregistreret til persontransport.

Så ja, de må holde på P-pladser på lige fod med andre personbiler...og nej, det er meget tvivlsomt om I kan komme igennem med en særregel omhandlende P-forbud for autocampere på parkeringsarealerne.
I hvert fald ikke længere end til hvis autocamperejerne brokker sig og henvender sig hos de rette instanser

Kun hvis det drejer sig om uindregistrerede autocampere gælder der, som for alle andre biler, at de ikke må henstilles på P-pladser.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-12 01:55

Citat
Ja, ligesom med forbuddet for campingvogne og trailere

Nej, for det ville være det samme som at indføre et P-forbud der kun gælder for eksempelvis Skodaer.

Man skelner mellem om der er tale om personkøretøjer, lastvogne og busser eller påhængskøretøjer.

Campingvogne og trailere er påhængskøretøjer, det er forskellen og derfor der kan laves et særskilt P-forbud for dem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-12 07:32
Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-08-12 10:04

# Nordsted1

Vi har ikke lignende tekst sætning i vores Parkeringsbekendtgørelse for Aalborg Kommune.

http://www.aalborgkommune.dk/Borger/trafik-og-veje/Parkering/Sider/Parkeringsbekendtgoerelse.aspx

Men jeg har nu sendt en mail til trafik/veje afdelingen i Aalborg Kommune, og så håber jeg der kommer noget brugbart ud af det.

For som jeg læser Parkeringsbekendtgørelsen, kan han flytte plads hver 7 dag, uden vi kan gøre noget ...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 06-08-12 10:24

vedikkealt, det du skal "hænge dig i" i første omgang er ikke om bilen holder langtidsparkeret, men i §1 i den bekendtgørelse du linker til, om at "Ingen del af et parkeret køretøj må rage uden for et afmærket område."

For autocampere er normalvis store (lange) og kan derfor fylde for meget i almindelige P-båse

Det andet med 7 dage, det vil altid blive et påstand-mod påstand medmindre der sættes døgnvagt eller døgnkamera op til at dokumentere om bilen bakkes ud af båsen i 5 minutter i nattens mulm og mørke og køres tilbag igen.
Der gælder nemlig ikke om det er samme bås bilen parkeres i, men kun om den startes og flytter sig lidt, hvis du forstår hvad jeg mener

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-12 10:29

Med de regler du linker til, kan du ikke umiddelbart stille noget op, men det er op til boligområdet, om de vil have autocamperer på området eller ej iflg mit link.

Hvis der mangler p-pladser (hvilket det ikke ser ud til) er der større chance for at forbyde autocampere at parkere, da mange kun bruger dem i ferier

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-12 10:31

En autocamper på under 3500 kg er altså ikke særlig stor, og sandsynligheden for at den rager udenfor båsen er meget lille

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-12 19:43

Citat
En autocamper på under 3500 kg er altså ikke særlig stor, og sandsynligheden for at den rager udenfor båsen er meget lille

Narh...stop nu da lige

Min autocamper vejer noget under 3500 kg (egenvægt er kun 2 tons) , og den kan sgu ikke være i en almindelig bås på en parkeringsplads medmindre den var krympet alvorligt i vask, men må holde på lastbil- og buspladserne på rastepladserne

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-08-12 09:32

# dova

Ja ... § 1 er løsningen her, og så står der faktisk allerede i vores husorden, at parkering udover de afmærkede båse ikke er tilladt, og at der. Iøvrigt gælder samme regler som på offentlig vej.

Så her er løsningen, at Boligselskabet tilskriver vedkommende, og så er det problem løst.

Sikke en masse man skal sætte sig ind i af regler m.v., når sådan et boligområde skal fungerer optimalt.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-08-12 10:16

Tak for svaret dova.

Og 5 stjerne til dig.

For vores Husorden, og kommunens Parkeringsbekendtgørelse tilsammen løser problemet.

Men som jeg skrev til Aalborg kommune, kunne det have været rart, om autocampere direkte havde været nævnt.

Tak for hjælpen

Bedste hilsner fra vedikkealt