/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
motorcykelbatteri/lader
Fra : madglad
Vist : 561 gange
300 point
Dato : 05-08-12 19:53

jeg har et batteri på 12 volt 14 amp..så har jeg en lader 12 volt og 6 amp..er det ok at bruge den lader eller er den for kraftig eller kan man ødelægge det ? kan man regne ud hvor lang tid den er om at lade det op ca ? og sidst hvormange gange lader i jeres batteri om vinteren hvis i altså ikke har en ctek der selv klarer det

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 05-08-12 20:29

Dy batteri begrænser selv strømtræk - eller lade strøm. De 6 Amp på din lader siger hvad din lader maksimalt kan yde.

En lader skal normalt kunne klare 10% af kapacitet på et batteri, så din lader kan avnedes til alle 12V akkumulatorer op til 60 Amp/timer.

Alt efter hvor dødt eller afladet dit batteri er burde du kunne lade dette helt op på 10 - 12 timer.

Det eneste du kan ødelægge - er at du kan koge syren af, men så skal du lade meget længe.

Da jeg køre MC, kørte jeg hver dag hele vinteren (stort set), så der var aldrig behov for lader hjælp. Men hvis du lader det for hver 2 mdr. Går det ikke til på grund af manglende ladning.

(PS. det sidste omkring vedligeholdelse ladening er en religion. Nogle lader slet ikke på batteriet om vinteren og dyret starter uden problemer til foråret.... alligvel

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 05-08-12 20:51

det var sgu nogle svar der kunne bruges til noget..takker lige der benjamin..og det svar må der være andre der også kan nyde godt af

Godkendelse af svar
Fra : madglad

Dato : 05-08-12 20:52

Tak for svaret Benjamin.Hansen.