|
| skift forhjulsleje på passat 1,8T, 1996 Fra : HansDammaier | Vist : 412 gange 20 point Dato : 05-08-12 00:36 |
|
Hvordan skiftes højre forhjulsleje på en 1,8T passat fra 1996?
Er vant til at lave en del mekanik, dog især MC, men jeg har aldrig skiftet forhjulsleje og jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om emnet. Synes ikke Haynes har været til megen hjælp......
Nogen der kan hjælpe?
| |
| Kommentar Fra : edison |
Dato : 05-08-12 10:24 |
|
hej du....
det kommer an på hvilket værktøj du har.... der 2 måder. har du adgang til et aftrækker sæt eller en presse.
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 05-08-12 12:56 |
| | |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 05-08-12 18:28 |
|
Princippet er langt hen ad vejen det samme. Dog skal du under ingen omstændigheder begynde, at hamre løs på et leje der er presset i. Det skal i presseværktøj og trykket kan godt komme op på et par tons eller tre, før bæstet gi`r sig. Samme metode når nyt leje skal L I G E i ( Har set et par uheldige forsøg med hammer og træklods, hvor lejet "kæntrer" og kiler sig fast. )
Masser af frisk lejefedt, nye pakdåser og så er den kørende igen.
| |
| Kommentar Fra : pabloj |
Dato : 06-08-12 22:12 |
|
Jeg kan ikke forstå at du ikke kan se det i haynes, hvis det er den model der går fra 1988 til 1996 står det der, jeg ved ikke med modellen nyere.
Der sidder låseringe og pakdåser. Når du har taget låseringen af, er der 3 udfræsninger ved lejeskålen, der kan du banke med en dorn på lejeskålen.
Når du skal have den nye på, så brug den gamle, du skal slibe den lidt udenpå, som dorn.
Lad være med at bruge en træklods til at banke på, tag et stykke jern 10-12 mm tykt, når du skal have det nye leje i.
Jes
| |
|
Det er modellen der er nyere med 3B motor ig McPherson/multilink
| |
| Kommentar Fra : pabloj |
Dato : 07-08-12 00:32 |
|
Det er vel samme type lejer, de sidder også på Golf modellen.
Klumpen sidder på fjederbenet og bærekuglen.
Hvad er multilink?
Jes
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 08-08-12 00:11 |
|
kan man ikke finde ud af skifte lejet, ud fra youtube-guiden,...
gør man nok klogt i at holde nallerne helt væk, der er ikke ret meget der er mere simpelt og indlysende end at skifte et forhjuls-leje, uanset det er 2 enkelte (koniske)
eller de er samlet til ét dobbelt-leje,
så vidt jeg husker, er eneste 'problem' at øverste ophæng kan flytte sig, når bolten løsnes,
så du gør klogt i at mærke det,.. ellers ændres hjulets camber indstilling, (på dem jeg har skiftet)
med efterfølgende sporing til følge.
dem jeg har skiftet (mange forskellige bil-mærker) har foregået i en stor skruestik, en god hammer, en alm dorn, en stor top (til at banke det nye leje på/i,) og ellers ganske alm. værktøj.
fuldt på højde med et proff. værksted.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|