/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hortensia
Fra : amatør01
Vist : 802 gange
50 point
Dato : 04-08-12 07:54

har et problem med mine hortensia,der er et eller andet der er efter bladende på dem nogen der har en ide om hvad det kan være,og hvad man evt kan gøre ved det.har læst et sted at man kan tage lidt vand og opvaskemiddel og en lille slurk husholdningssprit i en blomsterforstøver og bruge det,men ved jo ikke om det skader

http://peecee.dk/upload/view/378038
http://peecee.dk/upload/view/378036
http://peecee.dk/upload/view/378037

Kommentar
Fra : poten

Dato : 04-08-12 08:19

Det skader kun hvis du sluger det

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 04-08-12 11:32

Citat
vand og opvaskemiddel og en lille slurk husholdningssprit Indsæt dit citat her

Denne blanding har jeg med held brugt til stueplanterne.

Jeg fyldte en spand med vand, kom lidt opvaskemiddel og lidt sprit i, så tog jeg mine stueplanter, én af gangen, holdt om urtepotten og jorden, og dyppede dem så i blandingen, sådan at alt hvad der var over jorden blev dyppet i blandingen.

Nogle dage senere brusede jeg planterne over med vand, for at skylle sæbe og sprit af igen.

Planterne overlevede, men det gjorde lusene ikke.

Kom blandingen i en vandforstøver og sprøjt din hortensia, og andre planter i nærheden, med blandingen, sørg for, at komme ind alle steder.

Hvis der så ikke er kommet regn om nogle dage, så kan du jo skylle planterne med en vandkande.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-08-12 14:18

Jeg har oplevet lidt det samme på mine georginer. Det var ørentviste fandt jeg ud af- men det ser ud til at de har opgivet efter jeg har spulet med alm. vand et par gange.

Umiddelbart ligner hullerne det, som du har, men jeg tænker at det hvide på bladene mere ligner en svamp eller en solskoldning.

Godkendelse af svar
Fra : amatør01

Dato : 04-08-12 21:43

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-08-12 22:25

Takker.

Held og lykke med, at få utøjet væk.

Kommentar
Fra : amatør01

Dato : 05-08-12 07:37

hmmm,nu går det rigtig godt opdagede lige her til morgen at nu har jeg også fået en mulvarp på besøg :-/ så står klar med skovlen til at klappe den en hvis den kikker op