/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt tag på udestue - Bituwell eller stål
Fra : lhg1
Vist : 981 gange
100 point
Dato : 02-08-12 10:17

Hej

Jeg har en kolonihave som skal have skiftet tag på udestuen.

Det nuværende tag ser således(Bituwell) ud og jeg ved ikke hvor gammelt det er.
https://www.dropbox.com/s/o6mfbvmhqw9novf/Tag%20-%20overblik.JPG

Der er et fald på nuværede tidspunkt på 1,5 cm pr meter

Der er lavet en samling op i mod huset som virker fint. men jeg vil gerne have input om hvordan det burde laves ved nyt.
https://www.dropbox.com/s/mklio43s3smhvxq/Tag%20-%20samling.JPG

Det nuværende tag ligger ovenpå et gammelt plast tag.
https://www.dropbox.com/s/9jej86tislgdgg1/Tag%20-%20Undertag.JPG

Mit spørgsmål.
- Er der erfaringer fra nyt tag om bitiwell virker fornuftigt. (prisen er jo væsentligt mere fornuftig.)
- Skal jeg lave faldet størrer, eller er de 1,5 nok.

Ståltag
- Hvis jeg lavet det i stål, så er jeg ude i noget som jeg ikke har arbejdet med tidligere, og ikke kender processen for.
Jeg fandt dette, hvor jeg også kan få en plade i fuld længde, dog bliver prisen noget mere end det dobbelte i forhold til Bituwell.
http://www.profilmetal-shop.dk/staltrapez-tag/160-trapez-tp19-mal-1090x4000-mm.html
(dette var bare første sted jeg fandt, forslag er velkommende.)

Mvh
Lars

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 02-08-12 11:37

stål så er du også mere brandsikret og stål er ikke så slemt at arbejde med

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-08-12 12:10

Stål er let at arbejde med,kræver dog opretning af lægter inden for en-to millimeter

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 02-08-12 13:14

Min bekrymring med Stål er egentligt ikke så stor, dog er jeg ikke sikker på at jeg forstår pbp_et kommentar med opretning af lægter.

Men udfordringen er at Bituwell plader koster næsten ingenting, og at et ståltag ligger på 3-4 gange så meget.

Så er udfordringen også at taget har en meget lille hældning, og spørgsmålet om det skal forhøjes og ikke mindst hvordan dette kan gøres fornuftigt.

Mvh
Lars

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 02-08-12 13:27

ståltag er at foretrække især hvis man har set det andet brænde prøv at tage et stykke tagpap og sætte ild til det så vil du forstå det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-08-12 17:27

Ståltag skal ligge på lægter med 60-80 cm afstand, og oversiden af lægterne skal være en plan flade inden for det par millimeter, jeg nævnte. Så er det til gengæld "a piece of cake" at lægge stålpladerne. Min erfaring er fra trapezplader, som er ret lette at krumme på den ene led men meget vanskelige den anden vej.
vh
pbp

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 04-08-12 07:38

Hvorfor ikke plasttrapezplader? Jeg har set bitumentage, der er blevet meget bulede og mærkelige. Om det skyldes sol, katte, eller efeu, ved jeg ike, men som tag var de ikke meget bevendt. Vær opmærksom på at uisolerede ståltage larmer vildt i regnvejr.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-08-12 08:22

Plastplader har den kedelige ulempe, at de dårligt tåler sollys. Det gælder dem, jeg har prøvet, som var klare trapezplader. Eller også var det fordi de blev skøre i kulden, begge steder er der gået hul efter nedfaldne smågrene.
Larmen mærker jeg ikke meget til, selvomjeg har stålplader på både stuehus og lade på min svenske ødegård. Hvis man er ude i regnvejr, lyder anslaget af dråberne en del skarpere på stål end på tegl. Inde er der stort set ingen forskel.

Kommentar
Fra : Wowjoeys

Dato : 22-08-12 19:19

Hej Lars.

Da jeg skulle have skiftet tagplader på mit redskabsskur, og mit drivhus fandt jeg information på www.hustag.dk. Der står alverdens ting om tagplader i stål, plast eternit osv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-08-12 20:34

Mine bemærkninger om opretning af lægterne gælder hvis du anskaffer plader i fuld længde og med trapezprofil. jeg TROR ikke, det samme kræves, hvis du bruger pladesektioner som på stor afstand og i dårligt lys skal minde om tegl. Jeg ved det ikke, har aldrig prøvet, men har lagt trapezplader på mit stuehus efter udspænding af stramme snore, som jeg rettede lægterne op efter. Det kostede nogle hundrede trækiler til at rette lægterne op efter. Det var ordinære 1" * 2" lægter, som lå ret tæt. Laden blev tækket af en lokal blikkenslager og lægtet op med 2" * 3" regler, så der var større lægteafstand og dermed færre kiler. Begge tagene er i øvrigt ganske flotte, selv om jeg selv kun kan tage æren for det ene.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-08-12 20:38

Hvis Bituwell minder om Onduline, så glem det! Og til din hældning skal du have tagplader i fuld længde. jeg kender ikke det danske marked, men i Sverige kunne jeg få plader produceret på mål.