/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Spejlrefleks - zoom
Fra : Gizmo-man
Vist : 749 gange
100 point
Dato : 01-08-12 19:39

Jeg har lige fået Nikon D5100 på prøve, men undre mig over at det "store" objektiv ikke kan zoome mere end mit kompaktkamera.

På objektivet på mit kompaktkamera står der: 3.9-58.5mm - 1:3.2-5.8 24mm

Og på de to objektiver til spejlrefleks står der:
Det lille: 18-55mm 1:3.5-5.6G
Det store: 55-200mm 1:4-5.6G

Ud fra min begrænsede viden på dette område, vurderede jeg at det lille objektiv, ville kunne zoome næsten lige så meget som mit kompaktkamera og at det store objektiv ville kunne komme noget længere væk. Men det store objektiv zoomer nøjagtigt det samme som mit kompaktkamera...! Hvorfor ?
Hvad skal jeg så kigge efter for at få et bedre zoom?

For flere oplysninger om kamera:

Spejlrefleks:
http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejlrefleks-systemkamera/D5100EDZKIT/nikon-d5100-18-55mm-vr-55-200mm-vr-kit-pakke

Kompaktkamera:
http://www.samsung.com/dk/consumer/photo-film/compact-cameras/performance/EC-WB650ZBPBE2

Håber i kan hjælpe :)

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-08-12 20:01

Når du skal udregne hvor meget dit kamera/objektiv kan zoome, skal du tage de 2 tal og dividere med hinanden.

Kompakt kamera: 3.9-58.5mm = 58.5 / 3.9 ==> 15 gange zoom

Objektiver:
Det lille: 18-55mm 1:3.5-5.6G = 55 / 18 ==> 3,1 gange zoom
Det store: 55-200mm 1:4-5.6G = 200 / 55 ==> 3,636 gange zoom
Og hvis du regner samlet mellem de 2 objektiver, kan du side 200 / 18 ==> 11,11 gange zoom

De øvrige talpå kamera/objektiv 3,5-5,6 / 4-5,6 / 3,2 - 5,8 er lysstyrken, altså blænde!

Men glæd dig over, at du får væsentlig bedre billeder med Nikon.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 01-08-12 20:39

Forstår ikke helt hvad du mener, for ifølge din udregning, så kan de to objektiver næsten zoome lige meget, 3,1 og 3,6. Men det store obejktiv kan jo tage billeder på meget længere afstand end det lille.!

Hvad du mener med at regne samlet, fordi jeg kan jo kun have eet objektiv på af gangen, så er det jo "værdiløst" at vide hvad zoom-forholdet er på to objektiver...

Jeg set objektiver på Nikon's hjemmeside, hvor der kun står 600 mm, hvad skal man så bruge det til?

Men det jeg i bund og grund gerne vil vide er: Hvad skal jeg kigge efter for at "beregne" zoom-afstand, altså hvor langt væk man kan tage billeder?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-08-12 20:53

Når jeg nævner forholdet ved at regne samlet, skal du tænke dig at du står et bestemt sted, og ønsker at tage et billede af noget langt ude i horisonten. Og hvis du så har det lille objektiv på, er det ret begrænset hvor tæt du kommer på motivet, men skifter du så til det andet objektiv kommer du væsentlig tættere på. Det kunne f.eks. være spidsen af et kirketårn.

Nu nævner du et 600 mm objektiv, det vil helt sikkert være godt hvis du skal fotografere dyr i naturen (f.eks. safari i afrika). - Men det er helt sikkert ikke et zoom objektiv, og så koster det.

Noget du ikke skal glemme er lysstyrken/blændeåbning, jo mindre tal jo bedre er det når det bliver mørkere om aftenen.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 01-08-12 21:11

Okay, men altså sige at jo højere mm et objektiv er jo større afstand kan man tage billeder på!?

Men kan stadig ikke forstå, hvorfor mit kompakt kamera kan zoome lige så meget eller mere, iforhold til det store obejktiv, fordi kompakt er kun max 58.5mm, hvor spejlrefleks er 200mm...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-08-12 21:32

Forholdet er det samme, prøv at læse specifikationerne på Samsung.

Citat: Objektiv
Blændvidde: Schneider Lens f = 3,9 ~ 58,5 mm (35 mm film equivalent: 24 ~ 360 mm)
F-nr.: 3.2(W) ~ 5.8(T)
Digital zoom: Still Image mode: 1.0x ~ 5.0x Play mode: 1.0x ~ 12.5x (depends on image size)

Især denne oplysning: (35 mm film equivalent: 24 ~ 360 mm)
Og på Nikon skal du gange oplysningerne på objektiverne med 1,5 ==>
Det lille: 18-55mm = 27-82,5 mm
Det store: 55-200mm = 82,5-300 mm

På Samsung er der ca. ganget med 6,15 og på Nikon kun med 1,5 - og forskellen skyldes, at billed chippen er væsentlig større i Nikon - det er også derfor at Nikon tager bedre billeder.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-08-12 21:34

Du kan læse lidt mere om billedchip størrelser: http://teknikalt.dk/73/hvad-er-en-sensor-en-billedchip/

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 01-08-12 22:05

Hmm forstod sku ikke meget af det du lige skrev der
Men vil da lige kigge lidt på den side du linker til, kan være det hjælper lidt.

Men som du sagde i dit først svar, så tager Nikon meget bedre billeder end Samsung. Men må indrømme jeg blev lidt skuffet, da jeg troede det nye og lidt halv dyre kamera kunne tage billeder på længer afstand. Så overvejer om jeg skal beholde det eller ej, da jeg skal lægge yderligere 4-6000 kr for at få zoom der er lidt bedre end kompaktkamera...

Men du skal have mange tak for din hjælp, og for ulejligheden

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-08-12 22:30

Jeg er bange for, at du mangler lidt generel viden om fotografering. Prøv at søge nogle oplysninger på internettet eller i nogle foto bøger eller f.eks. digitalfoto. Det jeg har nævnt til dig, er almindelig grundlæggende fotoviden. Generelt kan man sige, at man sjældent får et særligt godt objektiv, hvis der er meget stor zoom. Det vil altid være en fordel med flere forskellige objektiver.

Hvis du vil se lidt mere om zoom - så prøv at se denne side: http://www.tamron.eu/en/lenses/focal-length-comparison.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-08-12 23:01

Linset er d et kompromis mellem forskellige egenskaber. du kan ikke få en linse med stort zomm område til at lave skarpe billeder, og slet ikke under dårlige lysforhold,

linser med zomm 1; 10 er for normalt for dårlige til gode kameraer.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 02-08-12 10:01

Ja, det lyder som om du virkelig skulle overveje om du er til spejlrefleks. Det er dyrt og tungt og tager under optimale lysforhold ikkevæsentligt bedre billeder - selvfølgelig afhængig af hvilke motiver du i øvrigt ønsker at fotografere. Men er lysforholdene ikke optimale eller ønsker du at lege lidt med baggrund, sløring og mange andre ting, så kommer du ikke udenom spejlrefleks. Men det kræver at du ikke bare vil tage billeder, men virkelig har en lyst til at udvikle dig og dine kreative evner, for at du får fuld glæde af spejlreflekskameraet. Jeg kunne ikke leve uden, men på den anden side, det ER tungt og dyrt og så videre ... så hvis du mest er til snapshots, så er kompaktkameraet da meget snildere.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-08-12 11:13

Er nok mest enig med wibbi her. Hvis det (ligesom hos mig) er vigtigst hvor stor "forstørrelse", du kan få, eller "kikkertvirkning" så er det det højeste tal i zoomen, du skal kigge på. Man regner "normal" objektivet til at være 50 eller 55mm. (Det der svarer mest til et alm. menneskes syn) Står der så 55-200mm har du en ca 4 ganges forstørrelse i forhold til normalen.
Selv på mit gamle Lumix kompaktkamera når forstørrelsen op til 420 mm, så jeg mener jo, at den lille kvalitetsforbedring du opnår med spejlreflex ikke står mål med bøvlet med at skulle slæbe rundt på flere objektiver og at skulle skifte hver gang -med fare for at motivet forsvinder imens.
Men det er en lille smule ligesom religion dette her. Alle holder fast i deres tro, og vil ikke give sig. I al fald skal du ikke vælge spejlreflex blot for "imponator effekten" eller sagt rent ud: for at kunne blære sig med det. (Nu får jeg tæsk af IBM 760)
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-08-12 11:20

Sønder - nej du får ikke tæsk af mig.

Jeg bruger selv både kompaktkamera og spejlrefleks, hvad jeg benytter afgøres af hvor jeg er og hvor tungt udstyr jeg gider slæbe på.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 02-08-12 11:41

Hvis man skal have glæde af et spejlreflekskamera skal man have lysten og interessen til at sætte sig ind i hvordan det fungerer. Gider man ikke det og kører alene på automatikken, så er det begrænset hvor stor glæde man får ud af det. Til gengæld kan det jo virkelig blive en passion og en opdagelsesrejse at få kameraet til at fungere og tage det billede man forestiller sig inde i hovedet - og sådan har jeg det, men som sagt man må gøre op med hvad det er man ønsker.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-08-12 12:02

Pu - ha, så er jeg rolig igen IBM760 Ja, det lyder fornuftigt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-08-12 23:08

Hej
Jeg er enig med dem som skriver at man virkelig skal sætte sig ind i fotografering med et spejlreflekskamera. Jeg har begge dele og indrømmer blankt at jeg oftest bruger mit Canon Power Shot G7. Næsten alle billeder i mine blogge er taget med dette kamera og jeg bruger kun spejlreflekskameraet på stativ, når jeg gerne vil have knivskarpe billeder af opstillinger og genstande.
Til billederne i mine blogge
www.strikinge.blogspot.com
www.strikingeshave.blogspot.com
bruger jeg mest mit Kompaktkamera og synes selv at det tager gode billeder.
Jeg overvejer faktisk at sælge mit OLympus E-520 med 4 gode objektiver til fordel for et kompaktkamera, som næsten kan det samme, men ikke kræver objektivskift eller en kæmpetaske.
Så du skal virkelig tænke dig om inden du køber et spejlrefleks. Jeg var lige så uvidende på det område, som du er - men har været på SLR-kursus hele sidste vinter - før det dæmrede
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : steno

Dato : 09-08-12 22:35

Undskyld jeg går ind i debatten :) men se link :
http://www.mydigitalphotos.dk/panasonic-lumix-dmc-tz30/#more-6994

af Noel Christensen, som må regnes for professionel anmelder.

Her gennemgår han Panasonic Lumix DMC-TZ30 som kan fås fra Kr. 2.249 (Sort) Med Leica objektiv 24 mm vidvinkel til 480 mm

Jeg har selv Panasonic Lumix DMC-TZ20 med fuld HD 1080p og en ting jeg værdsætter. Man kan stille kameraet på billedoptagelse 3:4-3:3-16:9-1:1. Leica objektiv 24 - 384 mm. Herligt nemt kamera.
Har både analogt og digitalt spejlrefleks, men fortrækker ovenstående lette. Smag og behag !
Det analoge klarer dog bedre rigtig store forstørrelser end det digitale. Men hvor tit har man som amatør brug for det ?