/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Sjovt projekt med mosaik.
Fra : klausen32
Vist : 480 gange
25 point
Dato : 01-08-12 18:17

Hejsa Kandu'er.

Min bedre halvdel ønsker at lave vores nu gamle og udskiftningsparate sofabord om til et mosaikbord, jeg har lovet at gøre bordet klar, så hun blot skal montere de små fliser.

Bordet er lavet i massiv sæbebehandlet eg (ligner dette: http://www.bilka.dk/bolig/moebler/sofaborde/egetrae/sheffield-sofabord--31710900010(purchase_other_ds) )

Hun ønsker at lave bordet i samme stil som dette: http://www.storgaard-viborg.dk/Snedker_pic5.html

Altså skal jeg lave en central fordybning i bordet på ca. 10 mm, dog er jeg i tvivl om hvordan jeg gør det bedst? nogle forslag??

Klausen

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-08-12 18:30

Du kan klare det meste med en overfræser, men hjørnerne bliver runde. Du kan evt. lave dem firkantede med et stemmejern bagefter.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-08-12 18:38

Som fun2 siger..

du skal lave en liste du kan bruge som land, til at styre overfræseren op af, og det er en god ide at sætte et par klodser på bagsiden så den er nemmere at styre og du får den samme afsted hele vejen rundt..

Når du så har fræset hele vejen rundt skal du igang med at arbejde dig henover bordpladen i små ryk af gangen, dette gøres nemmest ved at afmontere klodserne på undersiden og derefter flytte listen med henover bordet.. din liste bør være rimelig tyk 15mm -21 mm for at have en vis stabilitet og gerne 5 til 10 cm bred..

du skal være opmærksom på ikke at kører ud igennem enden af bordet, så et par klodser på listen til at stoppe fræseren vil være godt..

Melander

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 01-08-12 18:57

tak for jeres svar.

Jeg vil prøve med en overfræser.

Lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-12 20:43

Husk at modfræse - ellers kan det flække hvis fræseren "tager fat"

Modfræse er at skæret bevæger sig mod det der skal fræses.

Du skal jo have en fuge rundt i yderkanten, så en 6 - 8 mm fræser vil ikke lave nogen større runding en at fugen passer.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 01-08-12 21:18

Hvis jeg nu køber dette, er jeg så godt nok kørende??

Overfræser: http://www.harald-nyborg.dk/p8092/bosch-overfraeser-pof-1200-ae

Mht. jern findes der tons vis af forskellige mærker, hvilke er gode? HN har et sæt med 50 dele på tilbud til 398,- nedsat fra 698,- : http://www.harald-nyborg.dk/p9232/fraesejernssaet-i-skab-50-dele

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-08-12 21:28

Det er ikke så vigtigt hvad det er for en overfræser, den der Bosch ser fin ud.

Jeg ville nok vælge at købe ét enkelt godt jern, til 200-300 kr, i stedet for en stor kasse med 50 dele. Egetræ er ret hårdt og det slider en del på de billige jern.

Det er ikke så let at arbejde med en overfræser, så hvis ikke du har prøvet det før, vil jeg anbefale dig at prøve med forskelligt andet træ, inden du kaster dig over egetræsbordet.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 01-08-12 21:49

Jeg har ikke arbejdet med sådan en fætter før, men glæder mig til det, har kigget lidt på nettet for inspiration og synes det ser spændende ud. Hvilke jern vil du anbefale at jeg køber?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-08-12 12:09

Og hvis nu det var mig, der skulle lave sådan et projekt (jeg kan godt bruge et stykke værktøj, men jeg tør ikke kaste mig ud i noget med en overfræser) så ville jeg sætte en liste på hele vejen rundt om bordet, som en slags ramme.

Jeg ville selvfølgelig prøve at se, om jeg kunne skaffe en liste i samme materiale som bordet, medmindre bordet alligevel skal males, for så kan det jo være ligegyldigt.

Og så ville jeg lægge mosaikken ned i den nye ramme.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-08-12 14:58

Det er langt lettere at sætte en liste rundt om, men så får man en kant mellem listen og resten af bordet, på siden af bordpladen, som man så skal forsøge at skjule. Det kræver nok at man sliber bordet, da den nuværende kant sikkert er mere eller mindre afrundet.

Man kan også vælge at save en firkant ud i midten af bordet, og så sætte en ny bund i, der hvor kaklerne skal være. Men jeg er ikke sikker på at det er lettere end at fræse.

Jeg ved desværre ikke så meget om hvilke jern der er gode. Jeg bruger de billige fra Harald-Nyborg og nogen jeg har arvet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-12 18:47

Jeg har lavet et par gulvhøjtalerkabinetter sammen med min søn, med en billig overfræser, men vi, måtte købe et par nye fræsere. Husk at planlægge din fræsning, så fræseren hele tiden har noget at "hvile" på. Og så kun 2-3 MM ad gangen i dybten.

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 05-08-12 21:37

tak for jeres svar.

Jeg vil forsøge mig med en overfræser, den som vist i tidl. link, dog vil jeg købe et billigt jern (selvfølgelig til "hårdt træ") og se hvordan det går, går det ikke kan jeg jo altid købe et dyrere.

Det med rammen lyder som en fornuftig ide, den vil jeg benytte mig af. Bordet skal ikke males efterfølgende, så jeg må være forsigtig.