/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min bil bliver varm ved højere fart
Fra : Pcgeni
Vist : 495 gange
40 point
Dato : 01-08-12 00:08

Hej
Har lige købt en Musubishi space wagon 2.0 TD fra 94, 7 personers.
Har skiftet følgende
Vandpumpen.
div remme.
pakninger.
køler
Vand systemet skulle være helt tæt... Men
Når jeg kører på motorvej bliver bilen varm, daler igen hvis jeg nedsætter farten.
Har prøvet med køler rens og kigget alt igen, dog ikke inde i motoren. Den taber ikke vand nu, kun når den stiger for meget ved høj kørsel, så ryger det op i overvandbeholderen. Slangerne bliver hårde, både i top og bund. Ved snart ikke hvad der kan være galt med den. Nogen der har et forslag til hvad det kan være?
lidt kedeligt man kun kan kører ad landeveje

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-08-12 00:17

kunne godt minde om en defekt toppakning/revnet topstykke,
en kompressionstest vil højest sandsynlig vise om det kan være årsagen,
du kan evt, selv udføre testen for små penge.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-08-12 00:22

Hvis du tager påfyldnings-dækslet af,.. eller løsner det, så der ikke kan opstå tryk i kølesystemet,
kan du sikkert køre længere inden den smider vandet af,
... altså kun som nødløsning/test af problemet. (ikke en løsning)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-08-12 00:27

prøv at spørge den tidligere ejer, om han kender problemet,
det kunne være derfor han har solgt den,..... ..

hvis det er en bilhandler,.. skal der være garanti på 'problemet'.

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 01-08-12 00:32

nå ja termostaten er også skiftet, den gamle var knækket, mener vi har fået det hele ud af den, af den gamle altså.
Har kommet til og prøve og sætte kølerdækselt på og havde kørt en tur, efter 7 km, var der ikke noget vand på og temperarturen var høj
Den er blevet købt som reservedels del bil med 14 måneder til syn.
Skulle bruge en 7 syvpersoners bil, da jeg og kæresten har 5 børn i alt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-08-12 00:41

Citat
Den er blevet købt som reservedels del bil med 14 måneder til syn.

Hmm,.. så skal du sikkert have fat i en 'reservedelsbil' mere,.. gerne med en brugbar motor,

Citat
Har kommet til og prøve og sætte kølerdækselt på og havde kørt en tur, efter 7 km, var der ikke noget vand på og temperarturen var høj

det lyder virkelig ikke godt,.. (for motoren)
har du handlet privat,.. ?

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 01-08-12 00:44

ja handlet privat.
De var godt klar over at der var noget galt, nok også derfor den billige pris jeg gave for den.
Men ellers må jeg jo bare holde mig til landevejene, der er fin i temperatur, og den kan sagtens holde i kø osv uden og stige.
Det er kun når man presser den op i fart.
Var ude og kører 300 km i den i går uden problemer på landeveje

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-08-12 00:54

det lyder som en meget lille utæthed, og kan muligvis køre i et stykke tid,
man vær forberedt på det værste,

det bedste du kan gøre er,.. altid,.. at have en dunk vand liggende i bilen, og sørge for at den aldrig kommer til at mangle vand,
.. mener,.. en grundig undersøgelse af problemet koster jo også penge,
og hvis du ikke har for mange i forvejen,.. såååå --
kan kun sige held og lykke på turen, og håbe det bedste,..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-08-12 03:29

En lille ting

1 tjek dit oliedæksel sidder der "snot" i dækslet vis ja kan det være tegn på toppakningen
2 i tomgang starter kølerblæseren ?
3 luft kan blokere ( Skoda tilbage i 80 havdet dette problem hvis den ikke blev luftet rigtig ud) dvs ingen problemmer når man kørte på landevej med på motorvej viste problemmer sig oftest

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-08-12 06:00

et problem der er ret alm på mange biler og når du har skiftet termostat og pumpe er der kun et par muligheder tilbage
enten er der blokeret for luftgennemstrømningen , kan ske hvis der er kommet anden gril på der er mere lukket , de plastskjolde der sider på mange biler , både over og under køler er lavet til at lede luften op foran køleren , mangler et af dem , vil det gi netop det problem
et andet ret alm problem er køleblæseren , hvis den er med elmotor eller køleblæserkontakten ( sider i køleren , er en af dem defekt giver det de samme symtomer

det med toppakningen lyder usansynligt , så ville problemet også være det ved alm kørsel

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-08-12 07:03

Har du gennemskyllet motoren? -Og er du sikker på der ikke er luft i systemet efter du har genfyldt vand?
Ellers skal det ikke være uprøvet.

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 01-08-12 08:41

blæseren har jeg fået sat til og køre konstant, da termostaten til den skal skiftes.
Den er blevet gennemskyllet med vand da vi havde vadpumpen af, og efter jeg havde prøvet køler rens.
Men kan måske være at der er et luft derinde, men lige hvordan jeg får det væk ved jeg ikke. har prøvet snart alt.
Må se om den driller i dag, efter det i går. Har hele tiden en dunk vand i bilen, så er jeg sikker på, at det ikke går galt. Husker altid og lade den stå et stykke tid før påfyldning, da der er så meget tryk på den, at hvis man skruer låget af, sprøjter den rigtig meget vand op.
Som om der er for meget tryk på?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-08-12 09:11

Hvis du prøver at køre en tid med varmeapparatet lukket helt op for varmen, og hvis du hører klukken deri i perioder, det behøver ikke vær konstant, -ja så er du sikker på der er luft i dit system. Ofte kan man så få luften ud ved at løsne spændebåndet og lirke med de øverste slanger i systemet. -- Ved nogle biler er der endog en udluftningsanordning monteret på den absolut øverste slange som til tider er den som går ind til varmeapparatet.

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 01-08-12 09:21

har en udluftningsbolt lige før den går ind i motoren, er det den man skal løsne når bilen er varm? og så vente lidt og så fylde vand på den igen eller?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-08-12 09:32

Den skal løsnes indtil der kun kommer vand ud uden der er luft iblandet, - og så har du en god mulighed for den er udluftet.
PS: og varmeapperathanen skal være fuld åben unde processen, og med tændt motor.

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 01-08-12 09:37

ok, det vil jeg da prøve :D

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-08-12 10:01

Lige et par ting som nok er velkendt,jeg har bare ikke set det nævnt her:

Temperaturmåleren reagerer ikke (ej oppe i det røde felt) hvis motoren er TOM for vand.

Vær forsigtig med at hælde kold vand,på en "skoldhed" motor.Lad motoren gå i tomgang,og påfyld med en ganske tynd "stråle".

M.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 01-08-12 12:49

glem ikke at termostaten er vigtig i dette forløb måske åbner den ikke det den skal smider den vandet
kan det skyldes en toppakning som er defekt et forkert tændings tidspunkt kan også sagtens være fejlen

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 01-08-12 13:50

har løsnet luftbolten 4 gange nu, uden der rigtigt kommer vand ud af, kun måske et par dryp. Har skruet 4 gange på den indtil videre, den skal vel ikke helt af eller?
den daler når jeg sænker farten og tænder for varmen i bilen, dog ikke når man kører stærkt.
har også prøvet og lade den stå med luftbolten løsnet i ca 10, uden der kom vand ud..
Har haft kørt bilen varm inden, inden jeg løsnede den, huskede og lukke helt op for varmen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-08-12 16:01

Så må du prøve med at sætte tryk på. Men som skrevet tidligere,-så skal du da være sikker på at thermostaten åbner, den kan du faktisk afprøve ved at varme vand i en gryde og putte den deri, men du kan også prøve om du kan få vand ud af luftskruen ved at afmontere thermostaten. Vær kreativ, for der skal kan cirkulere vand i systemet, og som sagt er en luftlomme nok til at hindre dette.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-08-12 18:36

Citat
den daler når jeg sænker farten og tænder for varmen i bilen, dog ikke når man kører stærkt

Har prøvet noget lignende, konstaterede, at blæseren løb den gale vej - en klovn af en autoelektrikker havde fået byttet om på ledningerne til den, så blæservingen modarbejdede fartvinden. Blæseren var altså den stærkeste ved lave hastigheder, men "det stod lige" ved større => nul luftskifte gennem kølerribberne.

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 01-08-12 21:18

den suger luft gennem køleren og ud i motoren.
Har luftet den igennem igen..
Har læst lidt mere angående påfyldning af vandet, og det er at lade motoren kører lidt uden køler dækselt, også udlufte der er det sådan man gør?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-08-12 22:56

Det er også en god ide, men luften i de små varmeaparatslanger, og i varmeapparatet kan i nogle biler være mere genstridige.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-08-12 03:07

Citat
Har læst lidt mere angående påfyldning af vandet, og det er at lade motoren kører lidt uden
køler dækselt, også udlufte der er det sådan man gør?

det er nemmere, og mere sikker metode, at mærke (med en hånd) på slangerne til/fra varmeapparatet
husk med varme 'tænt'/ på / åben,.. og dermed gennemgang,
hvis temperaturen er meget forskellig, tyder det på dårlig gennemgang (luft eller tilstoppet)
hvis de kun svinger omkring 10 grader, eller mindre,.. er det helt normalt,

det samme kan du gøre overalt i kølesystemet, (fx før/efter termostaten)
den øverst slange på køleren, skal dog være betydelig varmere end den nederste,
i resten af kølesystemet,.. er under normale omstændigheder,.. ikke de helt store udsving,

eksempel ;
hvis en termostat ikke åbner,
vil slangen være kold på den ene side,.. og meget varm på den anden side af termostaten,
egentlig ret logisk,... ik',..

det samme er tilfældet med varmeaparatet (når der er åbnet for varmen)
faktisk lige så logisk,
alt sammen når motoren er driftvarm,.. naturligvis,

bortset fra det,....
det kunne være interessant at høre hvor meget bilen har kostet dig,.. i ALT,
altså købsprisen + de reservedele / arbejde / brændstof til testkørsler mm.
bare for at høre om det kan betale sig at købe 'billigt'

... mener en 18 - 19 år gl. bil i god stand (nysynet) koster vel ikke mere end 8 - 9.000 kr

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 02-08-12 03:21

den stod til 3500 kr, byttede en bil med i prisen jeg fik 2500 kr for. Jeg har nok brugt omkring de 2000 kr på reservedele. Men skulle bruge en syv personers da kæresten og jeg har fem børn tilsammen. Så det er lidt svært og finde en bil i den pris klasse..
Vil prøve og gå slangerne igennem i morgen, der kommer varme i bil når jeg skruer op for. Kan det måske være jeg skal udskifte kølerslangerne? Fandt huller i den ene, hvor de havde været spændt fast før, det har jeg fået skåret væk.. Kan jo være at de er blevet for slidte eller noget?
Temperaturen falder i bilen når der bliver skruet op for varmen og man sænker farten til landevejs kørsel.
Det er jo kun galt når bilen skal arbejde for føde på motorvejene

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 06-08-12 11:50

ja der sprang tandremmen..
Får bestilt et nyt ventilslibesæt samt ny tandrem.. Så bliver motoren gået helt igennem fra a til z.. Nu gider jeg ikke flere problemer med den.. Nægter dog og smide den på autiværksted, da det vil koste det hvide ud af øjene.
Nogle der ved et billigt sted og købe et billigt ventilslibesæt? det billigste jeg har fundet indtil nu er 2100

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 07-08-12 19:07

der er vel ikke nogle der ligger inde med en billig motor til den? den har smadret 7 vippearme, en ventil der er bukket, ja og så er der nok noget man ikke kan se

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 09-08-12 09:04

nu billig motor er på vej, kan snart kommer på gaden igen :D

Kommentar
Fra : Pcgeni

Dato : 07-09-12 09:04

hjalp med en ny motor. har skiftet tandremme og det hele på den nye motor, fandt en til 2500 :D hos hugger ville de sørme have 10000.