/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Flere Linux på samme harddisk
Fra : Eyvind
Vist : 929 gange
100 point
Dato : 31-07-12 12:08

Det er nu lykkedes mig at finde en boot-manager som kan styre windows og Linux boot-partitioner.
Her på den gamle computer styres det ved hjælp af en diskette men programmet ligger i windows.
http://peecee.dk/upload/view/377506
http://peecee.dk/upload/view/377507

Spørgsmål...............er det ikke smart.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-12 12:23

Citat
Det er nu lykkedes mig at finde en boot-manager som kan styre windows og Linux boot-partitioner
øhh det klarer Grub her hos mig og de fleste andre, hvad har du imod Grub? Smart - måske men hvad kan den som Grub ikke kan? Grub bliver installeret (ændret hvis der er flere Linux) af den Linux som sidst bliver installeret, opstarts rækkefølgen kan ændres hvis man installerer Grub-customizer: https://launchpad.net/grub-customizer
Citat
programmet ligger i windows
hvad nu med den ene af mine computere som ikke har en Windows på harddisken, men 3 forskellige Linux distroer?
Computeren er vist din legeplads så jo det er lidt smart noget af det du finder på

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 31-07-12 12:53

Hej med jer:
jeg synes den ser fin ud.
men som o.v.n. siger grub kan jo også. nu er det jo bare det den er ikke nem at lave om i.
Hedder den ikke grub2 idag?. jeg ville en dag bytte et par linier i denne det var da ikke nemt.
Nu husker jeg det havde lagt en ubuntu på min windows maskine og hvis jeg gik var ubuntu startet når jeg kom tilbage det var jo ikke lige meningen. Nå jeg smed den Ubuntu ud og loadede en frisk master bootrecord. og det virkede.
Det er forøvrigt den der kører server nede i kælderen nu. Den har fået en ny linux lagt ind igen, men nu går det jo ikke noget at ubuntu booter først.
Men jeg kunne tænke mig at fjerne windows helt, den bruges jo aldrig. så var det nemmere at styre en backup. Mener i ikke at det går bare at fjerne den uden at gøre grub noget??.
lidt tanker om dette hilsen Steen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-12 13:08

Citat
jeg ville en dag bytte et par linier i denne det var da ikke nemt
jo med Grub-customizer er det nemt.
Citat
jeg kunne tænke mig at fjerne windows helt, den bruges jo aldrig
Ja slet du bare partionen med Windows, hvis der nu kun er 1 styresystem så ser du slet ikke Grub mere men går direkte til Ubuntu hvis det er den som er på computeren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-12 13:12

Boot-us programmet installeres i windows.
Linux styresystemerne lægges i 2 primære partitioner og 2 logiske partitioner
Alle 4 Linux kan pilles ud og sættes ind som man lyster (partitions backup)
Hver enkelt Linux bootloader lægges i egen partition, og er uafhængige af de andre (win undtaget)
Opstartsiden med bootvalg kan redigeres og rækkefølge ændres i et snuptag.

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-12 14:39

OK Edvind
jeghar da denne her liggende her på denne maskine , min nye medion her på kontoret.
https://www.virtualbox.org/
den kan bare starte dem alle og så sabber bu bare mellem dem.
OK o.v.n. Jeg slettter det når jeg kommer hjem fra ferie tager afsted fredag det var jo sjovt om jeg kunne se lidt ovre i England.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-12 14:48

Jow den er god også.
Min win 7 har en ubuntu wubi og så denne
http://peecee.dk/upload/view/359337/full

Legetøj..................nemlig.

Jeg har XP med fordi den kan køre med min gamle scanner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-12 09:17

Da jeg lige fik rodet lidt med XP, fik jeg også afprøvet en recover af XP.
Efter ca. 5 min. kørte systemet med bootvalg igen.

Så det ser ud til at windows og Linux styresystemerne kan skiftes ud uden videre.
Den kan også vælge styresystemer på andre tilsluttede harddiske.

Men windows skal lægges ind først, og så er det vigtigt at hver enkelt får lagt sin bootloader på egen partition.

Det virker som den gamle BootMagic fra Powerquest som skulle køre på win 95/98.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-08-12 18:13

Hej

Jeg har i flere år brugt OSL2000 fra http://osloader.com som har den store fordel at den ikke skal administreres fra noget styresystem. Installationen foregår dog via enten DOS eller Windows, men derefter foregår det via boot-skærmen. Man risikerer altså ikke altså ikke at stå med håret ned ad nakken hvis det styresystem som den administreres fra pludselig ikke kan startes op. (Har prøvet det med BootMagic.)

Det er som udgangspunkt et købeprogram, men kan dog downloades og bruges uden licens. Læs mere på siden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-12 20:27

Ja den ser ud til at kunne noget, men til gengæld er min meget enkel at bruge og styre måske.

Boot-us har jeg sat til at styre fra diskette, netop for ikke at tabe adgangen ved hovedsystemets nedbrud.
Den kan også ligge i MBR, men det er bedre at comp. virker normalt når disketten ikke er i, for så er det bare den aktive primære partition som starter.
Jeg prøvede faktisk at have defekt på win XP så den skulle geninstalleres. Det gøres med Acronis backup af hele partitionen, hvor jeg inden havde lavet en backup af winXP med installationen af Boot-us. I mellemtiden havde jeg ændret de partitioner den skulle styre, men den fandt selv ud af der er var ændret.
Linux får kun lov til at lægge bootloader i sin egen partition, dog kan jeg ved opstart se mulighed for at vælge en af de andre styresystemer.

BootMagic lagde jeg altid på en lille partition som ikke blev brugt, netop for at den ikke skulle drille.

Min allerførste bootmanager hed noget i stil med BootCommander - et program der kunne være på en diskette.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-08-12 21:31

Hej igen.

Jeg glemte vist at sige at OSL2000 lægger sig i MBR, og derfor er helt uafhængig at de styresystemer som ligger på maskinen.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-12 13:41

Tak for svaret stone47. - det er denne som du henviser til, at jeg vil bruge foreløbig, for der kan jeg styre backup.
Sagen er jo den at jeg leger meget og er et stort rodehoved.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-10-12 14:01

Den diskution Havde jeg da helt glemt.
Tak alligevel vi er jo videre Hej hej.
hilsen Steen.