/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
SOLCELLER PÅ TAG
Fra : vic200
Vist : 781 gange
100 point
Dato : 30-07-12 07:05

Jeg er næsten helt sikker på at der nok skal være nogle KANDUER som har solceller på taget.
Jeg har set en reklame på et anlæg som årligt ca. kan leverer 4100 Kwh.
Så trækker jeg de ca. 20.000 Kwh som jeg bruger og så er der til rest ca. 4080 Kwh som sælges til elværkerne.
Hvad for man pr. Kwh man sælger fra overproduktionen?
Alt hvad man bruger selv er vel gratis eller hvad?
Hvis jeg om vinteren når min varmepumpe køre skal købe el, er det vel til den sædvanlige dyre pris, men når jeg skal sælge el er prisen vel meget lavere?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 30-07-12 09:23

NEJ OG NEJ. Du har slet ikke forstået hvordan ordningen fungerer.

Du må max producere 6 kW
Du må "glemme" på nettet, altså bytte lige over, forstået således at du producerer hele sommeren og . forbruger hele vinteren. Der bytter man så lige over.

Dine tal lyder forkerte.

Laver du et anlæg med ca 6 kW peak, får du almindeligvis 6-7000 kWh pr år. Laver du et anlæg med overdimensionerede celler hvor du begrænser på konverterne kan du komme op omkring 10000 kWh. Og har du en varmepumpe + almindelig forbrug er det ikke noget problem at bytte lige over idet forbrug som oftest vil ligge på samlet fra 6-7000 kWh og opad.

Men der taler du så lige med nogen der VED noget og lader være med at handle i Bilka og den slags steder. Ejheller hos elektrikere der pludselig overnight er blevet eksperter! Jeg ville vælge Solarpanels i Skanderborg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-12 09:25

.....og VVS-Eksperten som annoncerer flittigt her, skal man kun købe fittings og rør ved. Deres varmepumper er rent kina-svindel. Og deres solceller ville jeg heller ikke røre med en ildtang.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-12 10:46
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-12 11:11

Og du har jo en stor varmepumpe, så vi snakker stort elforbrug. Du skal så afgjort snakke lidt med Polle og drengene. Og så få et max-anlæg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-12 14:41

Nu har jeg tilfældigvis en pap søn der er ekspert i Solceller...

Du kan få en rimelig forrentning af El der ikke overstigerdit eget forbrug,
men glem det med at kunne sælge til nettet.

Rigtigt: Du må max producere 6 kW, men for de fleste vil et 4 kW s anlæg være tilstrækkelig,
Det er hvad vi lige har bestilt...

Og husk de fleste tilbud er uden montage, undersøg først hvordan det kan monteres på dit tag?
Kan det overhovet bære solcellerne??

Og så skal der være invertere og tilstrækkeligt el kabel kapacitet for at få det ind i huset,
alt for mange amatører tilbyder halve løsninger i disse tider...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-12 15:16

Yes Svend, men VIC har iflg ham selv en varmepumpe, der iflg en tidligere oplyst pris er en af de lidt større luft/vand'er. Dvs han har et forbrug der sparker noget røv, formentlig større end 10000 kWh. Derfor kan han med fordel bruge flere celler + et par konvertere der så maxbegrænser til 6 kW til nettet. Optimalt installeret kan opnås op til lige omkrig 10000 kWh produceret, hvilket giver ca 20000 kr at forrente med.

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 04-08-12 19:26

Tak for svaret 3773.