/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fugning ved vinduer
Fra : pedroso
Vist : 2113 gange
100 point
Dato : 29-07-12 14:05

Hej! Jeg har nogle 1. sals vinduer, som lige er sat op. Det jeg mangler er at lukke af mellem vinduets karm og husets karm, begge af træ. Se billederne.

http://peecee.dk/upload/view/377119

Vinduerne sat i indefra, hvor de støder op imod husets karm. Dvs. de er forsænket lidt i forhold til ydervæggen.

Da det ikke passer helt er der en sprække, fra ingenting til måske 1 cm. Overkanten har en sprække på måske 2 cm, her vil jeg nok sætte en liste. Underkanten er skrå.

Der er lige nu dækket af med dampspærre-tape.

Nu ved jeg ikke helt hvordan jeg skal lukke denne sprække. Jeg kunne lægge en liste hele vejen rundt, eller jeg kunne fuge (det er sådan det var gjort før).

Hvad skal jeg gøre for at få en tæt og holdbar løsning? Hvis jeg skal fuge, hvad skal jeg så fuge med? Skal der også fuges hvor jeg evt. lægger en liste?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-07-12 14:08
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 29-07-12 14:14

Fug det med tjæret værk/"pakkeværk" og luk af med en liste. Ved vinduets underkant skal du sørge for, at regnvand og slagregn kan løbe af væk fra huset (gæt hvor jeg ved det fra!), monter eventuelt løs drypnæse af aluminium eller lignende.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-07-12 14:18

Der må ikke kunne være stående vand i karmen eller vindueshullet. Jeg har prøvet at skifte 5 år gamle bundkarme og bundrammer i et fritidshus, jeg overtog for 20 år siden. Det var besværligt.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-07-12 14:28

Ok tak. Får jeg mon pakkeværk i Bauhaus?

Skal listen bare sættes på og ikke tætnes af i kanterne? Kan der ikke sive vand ind der?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-07-12 14:41

Vedr. fugning så skal den jo ligge udenfor - indenfor er der jo bare hul ind til isoleringen - sprækken har jo ingen dybde.

Så hvis jeg bruger pakkeværk (hvad det så end er) må det jo ligge som en pølse udenpå, og hvordan skal listen så sættes?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-12 16:34

Citat
Så hvis jeg bruger pakkeværk (hvad det så end er)

"Pakkeværk" er lysebrune stride plantefibre af sisal, hør eller hamp, det man også bruger til reb, i lidt finere og kæmmet form bruges det til pakning af rørsamlinger, og i tjæret form til tætninger mellem planker i træbåde, såkaldt "kalfatring".
Altså et rent naturmateriale.
Det Du kommer til at bruge minder et bundt uld der lige er klippet af et får, det skal blot stoppes ind med løs hånd uden at blive komprimeret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-12 17:20

Der må kun total-tætnet på enten ydersiden (bedst) eller indersiden - ej begge sider.

Der findes ekspanderende fugemateriale som også tætner helt.

Det monteres bedst på halv-kølige dage, fordi det i varme udvider sig meget hurtigt.

Det udvider sig kun i en retning så der skal lige tænkes inden der startes.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-07-12 19:39

Ok, det forstår jeg, men hvor skaffer jeg så pakkeværk? Og hvad med listerne?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-12 11:57

Citat
hvor skaffer jeg så pakkeværk?
http://linoliebutikken.dk/ovrige-produkter/til-vinduer.html
listerne er til at tætte så vand ikke træmger ind i din pakkeværk fuge, de sømmes eller skrues på udefra og monteres sådan at vand kan dryppe ned ad facaden, pas på at der ikke bliver en liste som ikke rager ud over underlaget, drypnæse kaldes det når der er liste eller andet som leder vandet ud i luften og væk fra bygningen, se de fremspringende lister som er drypkanter, drypnæser er kortere end drypkanter, altså vand skal ud i det fri og dryppe ned, ikke løbe ned ad facaden med risiko for indtrængning:
http://www.bolius.dk/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Fpics%2Farkitektoniske-muligheder-med-tra-3.jpg&md5=a5d3378edb1ece0903846ead3b107e9e56cc12ed¶meters[0]=YTo0OntzOjU6IndpZHRoIjtzOjQ6IjgwMG0iO3M6NjoiaGVpZ2h0IjtzOjQ6IjYw¶meters[1]=MG0iO3M6NzoiYm9keVRhZyI7czo0MToiPGJvZHkgc3R5bGU9Im1hcmdpbjowOyBi¶meters[2]=YWNrZ3JvdW5kOiNmZmY7Ij4iO3M6NDoid3JhcCI7czozNzoiPGEgaHJlZj0iamF2¶meters[3]=YXNjcmlwdDpjbG9zZSgpOyI%2BIHwgPC9hPiI7fQ%3D%3D

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-07-12 14:12

Glem Luffe, du skal komprimere, så det er fjedrende med et ret slankt værktøj. Selv brugte jeg en murmejsel med en klingebredde på ca. 7½ cm. Bliver værktøjet meget bredere end det, kniber det med at presse tilstrækkelig hårdt. Værket er stort set vandskyende i frisk tilstand, men da konstruktionen gerne skulle holde de næste 100 år, vil det være udmærket, om også træet til begge sider får en gang linolie, og sprækken får en dækliste efter ovn's anvisninger.
Selv har jeg lige renoveret/revideret vinduer på et 97 år gammelt hus, hvor der var tættet mellem murværk og karme med tjæret værk og mørtelfuge. De steder, hvor mørtelfugen var uskadt, var værket stadig tjæreduftende og spændstigt. Hvor mørtelen var revnet eller faldet ud (båtnakken havde ikke blandet fæhår i!), var det yderste af værket reduceret til et sort pulver, som kunne børstes ud med pensel. Teknologisk Institut har i en undersøgelse fastslået, at tjæret værk plus mørtelfuge beskytter med svampe-og skimmelangreb i over 40 år; vindueskarmene her i huset har foreløbig klaret det i fin stil i 97 år med klassiske materialer. Undgå "smarte" løsninger som ekspanderende fugeskum og -fugebånd. Huse af træ og af sten og af murværk har det bedst med at væggene kan transportere vanddamp i den retning det måtte være nødvendigt.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 31-07-12 23:37

Ok, men igen: der er ingen spalte, kun en åbning, så jeg kan ikke pakke indenfor hullet. Skal jeg så lægge en pølse udenfor, og hvad så med listen?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-07-12 23:52

Hvis det er fordi du har fyldt ud med rockwool, så krads det ud i en dybde svarende til det yderste læg brædder i væggen og erstat med værk. Et af dine billeder viser, at der er plads til en hånd under vinduets karm og der med også til en god stopning. Du skriver selv, at der er fra 0 til 1 centimeter; fyld det ud og dæk med liste som ovn skriver.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-08-12 22:56

Bag spalten er der et par steder vel 5 cm mellem vindue og karm. Det må jeg så fylde ud med værk.

Skal der lukkes af med noget efter at listen er sat på. Altså ved kanten af listen, jeg tænker på silikone f.eks?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-12 23:31

Citat
5 cm mellem vindue og karm
jeg ville overveje et bræt før der bliver stoppet når der er så stor sprække, tjæret værk er ret dyrt.
Du bestemmer selv om der skal en fuge under den afsluttende liste, det er ikke nødvendig, hvis du sømmer listen fast med 10-15 cm. mellem sømmene og så burde der ikke være nogen mellemrum tilbage.
Husk at alle ender af listerne og kanter på vandrette stykker skal rage ud og pege ned så vand kan dryppe af i stedet for at sive ind og ødelægge træværket

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-08-12 10:01

Fyld ud, gerne med brædder, men prøv at få plads til 1 cm bred og 3-4-5 cm dyb værkstopning. Slut bare af med liste og gem siliconen til akvariet og køkkenvasken og som ovn og jeg skriver gang på gang: Giv vandet mulighed/ anvisning til at løbe af

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 02-08-12 23:20

Ok tak alle sammen, jeg tror jeg har en ide om hvordan det skal være. Kigger på det igen når jeg er hjemme, så kan det være jeg lige vender tilbage med et par spørgsmål :0)

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 15-08-12 21:39

Hej igen, det er ikke fordi jeg tvivler på at værk er godt. Men er alternativerne virkelig så dårlige? Bolius plejer at give nogle gode råd:

http://www.bolius.dk/alt-om/vinduer-og-doere/artikel/fuger-omkring-vinduer-og-doere/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-08-12 21:50

Bolius siger det samme: Tjæret værk er godt, ydersiden skal kunne ånde (=slippe vanddamp igennem). I dit træhustilfælde vil en yderliste uden på den tjærede værk være fint.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-08-12 21:55

Lige for en ordens skyld: min kone har et traditionelt murstenshus i København (fra 1915, hvor jeg nylig har repareret fuger omkring vindueskarmene med værk og kalkmørtel med fæhår), og jeg har et lige så traditionelt træhus i Småland (Sverige), hvor karmene er tættet mod træværket med værk, og der er lister udvendigt. Det er fra 1894 og viser, at princippet fungerer.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 16-08-12 18:37

Ja du har ret i at til murede huse er tjæret værk bedst:

"Trævinduer og yderdøre i murede huse har bedst af at blive fuget med kalkmørtel, der lægges på en isolerende stopning af tjæret "værk"."

Men hør så lige hvad de skriver om træhuse:

"I træhuse vil man altid anvende enten en elastisk gummifuge eller et fugebånd til den udvendige fuge omkring vinduer og døre."

Jeg har jo et træhus, der hvor vinduet sidder i hvert fald.

Men er en silikonefuge åndbar? jeg har jo sat plastfolien fast til vindueskarmen indvendigt, så her er der tæt. Og hvis det ikke er åndbart udvendigt kan der vel dannes kondens, som ikke kan komme væk. Eller er det så i stedet træværket, som ånder?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-12 11:53

En silicone fuge er ikke åndbar, hvis du lukker tæt med ikke åndbar materiale både udvendig og indvendig så vil træet rådne, enten vinduet eller træværket omkring eller begge dele, træ skal kunne ånde, optage og afgive lidt fugt

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-08-12 20:50

Ok, tak. Jeg er også kommet frem til nu at jeg må åbne op for dampspærren indvendigt, og så lægge en silikonefuge udvendigt.

Det er ikke muligt for mig at lægge hverken mørtelfuge eller fugebånd udvendigt.

Tak alle!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-08-12 20:54

Alternativt kunne jeg bruge pbps løsning med en liste udvendigt. Jeg tror begge dele fungerer, så må vi se hvad det bliver til.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 24-08-12 20:57

Tak for svaret pbp_et.

Silikonefuge fungerer også, hvis jeg åbner dampspærren. Men du kom først :0)