/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
udskrivning af hjemmesider
Fra : oleho
Vist : 577 gange
50 point
Dato : 27-07-12 14:59

hej
har windows 7 og browser google chrome
på diverse hjemmesider kan jeg regulere tekst-og billedstørrelse på skærmen
når jeg skal udsrive bliver det altid meget småt
hvordan ændre jeg skriftstørrelse på udskrift af hjmmesider
jeg er synshandicappet og ønsker derfor stor skrift også
på udskriftpapiret
kan nogen måske hjælpe mig ?
mvh
oleho

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-12 15:37

Kopier teksten over i et tekstbehandlings program, der kan du få bogstaverne i den størrelse du ønsker, ved først at trykke Crlt. + A så alt markeres og så gå op iværktøjs linjen og der bestemme størrelse på skriften,
ved direkte udskrivning fra en hjemmeside kan du ikke ændre størrelse på hverken billeder eller tekst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-12 15:42

Når du udskiver kan du klikke på Filer og på Vis udskrift, der får du en forhåndsvisning af hvordan siden ser ud efter print, måske kan du få en større side printet ud og dermed en større skrift hvis du har en printer som kan udskrive på større papir end A4, måske bliver teksten lidt større hvis du lægger siden ned (landskab i stedet for portræt) det giver 2 stykker papir for hver side og striften burde tilsvarende være større

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-12 15:50

Det sidste, altså vælge Landskab i stedet for Portræt giver en tydelig forskel hos mig når jeg klikker på Filer og Vis udskrift

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-12 19:24

Udskrivning af hjemmesider bestemmes pr. DEFAULT ...af den person som har udformet hjemmesiden

Teknikken?

Den hedder : CSS (Caskading Style-Sheet's: http://www.w3schools.com/css/ ) ..og omhandler lay-out af hjemmesider.

Derfor findes der netop standardisering's principper i den vedtagne norm for "Brugervenlighed" ..også kaldet WAI projektet, som præciserer hvorledes en hjemmeside skal udprintes. Bl.a:

http://www.w3.org/WAI/WCAG20/glance/

Følges anvisningerne af programmørerne bag den hjemmeside du vil have udskrevet?
Tjaeh... så er det en 'smal sag' at indstille din printer til at udskrive i det format du ønsker
Ps. Dette var blot en 'design-bøvs' ...fra en web-nørd
Summa-Sumarum: Det er programmørens ansvar, at en side er 'læselig' ...i alle formater!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-12 22:23

Har du fattet det oleho ??? ...eller ska' jeg uddybe ???
Javascript giver til eksempel denne mulighed for progammøren:

http://www.htmlgoodies.com/beyond/javascript/article.php/3471121/Print-a-Web-Page-Using-JavaScript.htm

..ikke, at det hjælper stort på DIN udskrift
</MOLOKYLE>