/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Skal kommunen holde skrænten bag mit hus
Fra : Tobster
Vist : 605 gange
100 point
Dato : 27-07-12 11:34

Bag mit hus ned mod en cykelsti, er der en skrænt ned på ca 3 mtr i hele grundens længde.
Den er vokset godt til og buske og græs hæmmer min beplantning i skellet.
Så kom jeg til at tænke på, om kommunen egentligt ikke har pligt til at holde denne skrænt.
Det kan vel ikke passe, at jeg skal holde den, når det ikke er på min grund?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-12 11:45

Hejsa.
HVIS ikke det tilhører din grund er det kommunen der skal holde det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-12 11:45

Hvis dine skelpæle ikke dækker det område har du heller ikke pasningspligt.

Men men - hvis det var dit område ville kommunen nok komme og slå dig oven i hovedet indtil du ordnede det............................................kommunen kan bare sige at de ikke har råd eller tid.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 27-07-12 11:51

Tror det er sidstnævnte der grø sig gældende....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-07-12 12:56

Det må være ejeren af skråningen, der skal gøre det, og det er jo ikke 100% sikkert, at det er kommunen (som jo også er dig).

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-07-12 15:23

Umiddelbart lyder det rimeligt at kommunen står for vedligehold af de grønne områder, men det er ikke altid det er sådan. Prøv at se et eksempel fra Hørsholm:

Citat
Det påhviler grundejerne selv at foretage beskæring af beplantning langs offentlige veje, stier og pladser samt friarealer.

http://www.horsholm.dk/Borgerservice/Veje-gronne-omraader/Ud-i-det-groenne/Vedligeholdelse-af-groenne-omraader

Så kig på din kommunes hjemmeside eller henvend dig direkte til kommunen og spørg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-12 17:13

Ja Pifo - hvis det grønne areal er en del af en samlet bebyggelse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-12 21:48

Det kan ingen andre end din kommune svare på, der er ingen faste regler for sådanne naturgrunde, hvis kommunen ikke mener at de har pligt til at holde grunden så må du finde dig i bevoksningen men der er sikkert ingen som vil brokke sig hvis du beskære så bevoksningen ikke går ind på din grund, det er kun hvis der vokser ulovlige planter (bjørneklo eller flyvehavre) at kommunen har pligt til at fjerne dem, eller bevoksningen generer trafikken på vej eller cykelsti så skal kommunen beskære

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-12 10:48

Når kommuner endelig får fingeren ud kan man risikere at de rydder med hård hånd så det er brak et par år eller mere, og træer kan være så store at det ikke kan svare sig at beskære dem.

BaneDanmark laver det samme nummer ved banestrækningerne.

Jeg siger ikke at det skal holdes som parker alt sammen, men en let oprydning og beskæring hvert 3-4 år kan gøre det

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-07-12 11:38

Citat
Det kan ingen andre end din kommune svare på, der er ingen faste regler for sådanne naturgrunde

Det er nemlig rigtigt - så derfor skal man kontakte kommunen for at høre nærmere, eller kigge på deres hjemmeside