/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Skomager hammer
Fra : mig-selv
Vist : 872 gange
10 point
Dato : 26-07-12 16:27

Nogen der ved hvor man kan få fat i en skomager hammer

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 20 point
Dato : 26-07-12 17:16

Prøv at forhøre dig her
http://www.baj-skind.dk/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-12 17:20
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-12 17:30

Hej har værett inde på siden, og fundet det de kalder en pindetang
http://www.baj-skind.dk/site/Baj_skind/FORSIDE/vaektoej/Taenger/
men tænke på om den måske kunne købes i Hnyborg eller andet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-12 19:22

En rigtig skomagerhammer er magnetisk.

Grunden er at en skomager altid mangler et par hænder, det er jo uladsiggørligt at holde sejt læder på plads for også samtidig at pille et søm op, holde på stedet og slå med hammeren.

Derfor brugte de fleste skomagere at have sømmene i munden med spidsen indad, så kunne de trække sømmet ud med magnethammeren og med lidt træning slå sømmet i nøjagtig hvor det skulle uden at slippe med hånden.
Tapetserere bruger dem også.

Udtrykket "munden fuld af pløkker" stammer muligvis derfra

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-12 20:51

Javel, den sidste jeg så bruge sådan en, var ikke magnetisk, han brugte fingerne til at trykke sømmet ned i læderet og så ellers banke sømmet ned, men stadig med munden fuld af stifter.
Står og skal ompolstre et par læder møbler og derfor skal jeg bruge sådan en hammer/tang.
Men de er vist ikke lige sådan at finde, der kommer ikke mange resultater ved at søge på Google

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-12 21:05

Der findes også en magnet-hammer til glarmestre.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 27-07-12 19:20

Tak for svaret katekismus.
Det lader ikke til at der kommer andre foreslag, så jeg kontakter dem.