/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vandskuring af murersten, udenfor
Fra : HenrikJeppesen
Vist : 1150 gange
100 point
Dato : 25-07-12 13:05

Hej alle.

Vi har købt et ældre hus fra 1970. Men vi har de typiske kedelige gulesten, og de tidligere ejere har sat maghonivinduer og døre i huset. Det ser lige "mærkeligt" ud at der er ædeltræ også de kedelige gule sten.! Desuden har vi tilbagetrukkent fuger, ca 10-12mm er det et problem??

Så derfor overvejer vi at vandskure huset, i en cremefarve eller lign. :) Men mange syntes det er en dum idé, pga. alt det vedligeholdelse som kræver efterfølgende. Så som puds der skaller af osv. Men kan det virkelige være så slemt?

Søger lidt råd som det er en besværlig opgave, eller om man bare skal gå i krig?

/Henrik

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-07-12 15:11

Citat
Men mange syntes det er en dum idé, pga. alt det vedligeholdelse som kræver efterfølgende. Så som puds der skaller af osv. Men kan det virkelige være så slemt?

Jeg er helt enig med "de mange".Har i for nuværende,en rimelig flot teglstensmur hele vejen rundt,skal i tænke jer godt om,inden i går i gang.

For det første,er det noget af en job,hvis i ikke er kendt med "proceduren".

For det andet,vil jeg påstå at jeres hus taber i værdi. Fordi en vandskuret (og malet) hus,virker lidt fordækt. (Dårlig mur,der skal skjules). En nødløsning.

Her tænker jeg ikke på huse,der er opført i cementsten,Leca eller lign. og derefter pudset.Det er jo en del af den oprindelig konstruktion.
.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-12 15:11

Det er en besværlig opgave, huset skal først sandblæses og du skal naturligvis have fyldt fugerne op inden du kan vandskure, senere igen skal det males og afhængdig af maling skal ret ofte male igen.
Smag og behav er som bekendt forskellig, jeg synes at maghoni vinduer klæder et gulstens hus - en cremefarve uf føj, tænk dig nu om inden du vælger farve

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 26-07-12 09:10

Puuha det lyder som en stor opgave! :( Troede faktisk ikke det var så slemt. Farve er smag og behag, så det er svært at diskutere ;) Men det var bare en tanke med hensyn til farve. :) Jeg har hørt man kan få en vandskuring med farve. Så det ikke skal males hele tiden.
Hvis det falder i værdi, hvorfor er der så mange huse som er vandskuret.? Vi bor i et kvarter med 70 er huse, og mange af dem er vandskuret. Syntes faktisk det er meget pænt. Maghonivinduer og gule sten, syntes jeg ikke spiller 100%. :(

Men er sku stadig meget i tvivl. :(

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-07-12 10:11

Citat
Jeg har hørt man kan få en vandskuring med farve.

Det kan man også. Bl.a. Skalcem....et rigtigt godt produkt....hvis det skal være.

Men som o.v.n. også skriver,er det en betingelse,at muren er "klargjort" inden.Da det skal være rimelig tyndflydende ved brug.

http://www.skalflex.dk/

Citat
Hvis det falder i værdi, hvorfor er der så mange huse som er vandskuret.? Vi bor i et kvarter med 70 er huse, og mange af dem er vandskuret.

Som jeg har antydet,tror jeg en væsentlig grund til det er at murstenene skaller.(Skjule en dårlig finish).Det er jo velkendt at mursten fra 70`erne,især gule,havde tendens til at "skalle".Teglværkerne var nok lidt for ukritisk med leret under datidens "byggeboom".Flere teglværker fik erstatningssager på halsen.Vi bor selv i et halvfjerdser-hus,med gule sten.De holder rimelig godt......så jeg kunne ikke drømme om,at smøre dem ind i diverse produkter.

M.

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 26-07-12 10:36

Ja det har jeg også læst mig lidt frem til, at det skulle være et godt produkt. :) Men jeg mener bestemt også at hvis grundarbejdet er gjort godt, dvs alt forarbejdet, så får man også et bedre resultat !
Nåå ok vores sten er ellers i en rigtigt god stand. Der er ingen som skaller eller er flækket. Men det kan være man skal overveje at male træværket i en anden farve som passer til resten af huset? Kan man uploade et billede herinde? Så kan i se hvad jeg mener!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-07-12 11:15

fritidshus ved vesterhavet fra 1948
Gule sten
Blev sandblæst og vandskuret og silikatmalet efter alle gældende regler for 4 år siden-alligevel 1 år med isvinter og stenene skaldede som aldrig før.
reperation 30.000
oprindelig vanskuring og maling 80.000
og huset er kun 100 m2

Jeg vil ønske der var en " ikke gjort" knap

Så mit råd er : har du sten der "opfører sig ordentligt" så behold dem ubehandlet !

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-07-12 11:20

Citat
uploade et billede herinde?

Ja,det er ret simpelt i Peecee.Som jeg selv bruger. (Der er flere andre).Sådan gør jeg:

Åbn http://peecee.dk/

Klik på "gennemse". (Nu åbnes Stifinder). Marker billedet, klik på "åbn".

Klik på UPLOAD knap. (Varer lidt den indlæser).

Under "UPLOAD SUCCES" klikkes på billedets originale filnavn.

Nu står linket oppe i adresselinjen.(Øverst på skærm).

Kopier den,(CTRL + C) og indsæt den i Kandu vindue. (CTRL + V).

M.

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 26-07-12 14:54

Puhha det lyder dyrt.!

Det skal vidst overvejes kraftigt om vi bare skal beholde de sten.

tak for vejl. Her kan du se huset. http://peecee.dk/upload/view/376735

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-07-12 15:40

Hvis murværket står så flot,hele vejen rundt,er det da synd at røre ved det.

Som du selv er inde på,kan "helheden" jo peppes op med nogle nye farver.

Men her skal jeg ikke gøre mig klog,da det påstås at jeg er farveblind.

Jeg har nu en svaghed for hvid/svenskrød.

M.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 28-07-12 21:19

Tilslutter mig koret. Det går i reglen galt, og selv, når det går godt er der bare vedligeholdelsesarbejde i al fremtid. Gule sten er uegnede til at pudse (glødeskallen er meget hård). Mal du hellere gavle og udhæng mahognifarvede og lad vinduerne være som de er, så har du et meget stilrent 1970'erhus. Lur mig om ikke det blever trendy inden længe.

PS: Vær opmærksom på fugt bag busken på langsiden mod haven. Der bør være lidt luft ind til muren og jord og rødder må ikke komme op i nærheden af stenene.

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 30-07-12 08:35

Tusind tak for alle de vejl som er kommet herinde.!

Så må jeg overtale fruen i huset. Hun er ellers meget opsat på at få huset vandskuret.!

Jeg ville i første omgang male træværket, så må vi se om det kan ændre glansbilledet lidt?

/Henrik