/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Aftræk til bad - 100 eller 125?
Fra : jorael
Vist : 382 gange
200 point
Dato : 24-07-12 19:29

Hvor stort skal hullet til aftrækket være i en bruseniche, hvis ventilatoren skal sidde på væggen og der skal være et 90 graders knæk inde i en gammel skorsten - og valget står mellem 100 mm og 125 mm?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-12 20:01

Det er nemmere at suge luft end det er at skubbe til luften.
Jo mindre et ventilationsrør er jo større bliver hastigheden og dermed støjen ved en given luftmængde.
Jeg ville foretrække 125 mm frem for 100 mm.

Hvis du er heldig så ser bruger 3773 dit spørgsmål, og han ved en del om ventilation.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 24-07-12 22:41

Mit umiddelbare ønsker er en ventilator på 125 mm, men udvalget er betydeligt større i 100 mm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-07-12 01:14

Nu kan udvalget af ventilatorer være ganske ligegyldigt, idet meget af det der findess i almindelig handel er værdiløst. Her tænkes på alt polak-skrammel og skrammel fra kina.

I et bad skal du iflg BR bruge 54m3/h og det kan du fint producere med en K100 fra SystemAir eller en CBU100 fra Lindab.

Og er ma lidt snedig, kan man fabrikere en bette to-trinsregulator vha en motorkondensator. Man skal så lige have ventilatoren så man kan prøve sig frem og finde størrelsen, og finde den kondensator der giver et spændingsfald til 80-90V til ventilatoren. Sådan en i serie og du har en grundventilation på ca en 1/3 af fuld knald. Kortslut kondensatoren og ventilatoren kører fuld fart. Gør dette manuelt, eller sammen med lyset og du har en simpelt styring og et sikret grundluftskifte.

De billige polakventilatorer fra Harald Nyborg, støjer bare - yder intet og lader sig meget dårligt regulere. Har en splinterny liggende i bilen vi lige har rykket ned. Og vil man have skrammel kan den fåes for kr nærmest ingenting.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-07-12 01:43

Du skal være velkommen til at kontakte mig pr PM. Skal du have noget krims krams til kr 0, hae jeg bras liggende jeg har demonteret. Vil du købe gode dele, kan det også fikses.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 25-07-12 06:56

Fint nok - og tak for svar.
Min næste ide går på at installere en indvendig ventilator på loftet i skorstenen inden renselemmen (som ikke bruges mere), og så trække luften op gennem skorstenen, frem for at sætte en sædvanlig ventilator i brusenichen. Skorstenen bruges kun som trækkanal fra brusenichen - hverken til fyr eller brændeovn. Ved brusenichen skal der så bare være en åbning på fx 125 mm.
Er det en mulighed, og hvilken ventilator skal jeg anskaffe og sætte på loftet i skorstenen?
Så skal jeg bare have en form for sensor eller kontakt ved brusenichen som aktiverer ventilatorern - eller hvad anbefaler I?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-07-12 09:12

Hvis badeværelset er indeliggende vil jeg lave konstant sug på lav fart og manuelt eller lysstyret forcering svarende til BR kravet. Dvs omkring 50 - 60 m3/h i baderummet og omkring 1/3 - 1/2 power til grundudsugning. Ventilatoren ville jeg vælge som Systemair K100M + lyddæmper som SLU 100 900 og kontrolventil som URH 100 i selve rummet.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 26-08-12 11:18

Du kan lave det i ø100 rør og monter en thermex ventilator til at suge luften ud fra badet , Lav knækket i to 45 grader bøjninger.
Thermex ventilator suger cirke 80 m3/t ...... Og disse kan få i flere variationer.

Mvh Bassebo.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-08-12 20:20

Til enhver tid: Køb aldrig Thermex. Det findes simpelthen ikke dårligere (og dyrere). Og der ydelsesangivelser er nogenlunde så pålidelige som bilstereo-watt.