/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Ændring af skærmopløsning
Fra : jeanettesmor
Vist : 689 gange
500 point
Dato : 24-07-12 10:15

Hej

Er der nogen mulig måde at ændre skærmopløsningen på? Altså udenom bundkortet.
Jeg har for meget nylig måttet skifte bundkort. Købte et - påstået - magen til det gamle.
Det viser sig, at driver-funktionerne ikke er 100% i overenstemmelse med det gamle kort. Bl.a. er det ikke muligt at indtille skærmen til den for mig bedste opløsning, heller ikke når jeg har installeret den driver, som fulgte med skærmen. Det er en Philips 220SW Brilliance.
Den bedste indtilling er 1440 x XX, men nu kan jeg kun få 1440 x større værdi, hvilket jo bevirker, at skrivebordet bliver totalt forvrænget/lægger sig på siden.

Hvad ville der ske hvis jeg installerede skærmdriveren fra det gamle bundkorts CD-rom? Jeg er ikke så vild med tanken om hvis alt gik i kludder

Bundkortet er et MSI 760GM-E51 (FX) og jeg holder stadig fast ved XP Pro.

Dejlig solskinsdag til Alle

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-07-12 10:42

prøv at højre klikke et sted på skrivebordet så kommer skærmopløsning frem prøv der eller gå på nettet og søg på slimdrivers den bruges til at opdatere hardware driver det vil sige bundkort drivere

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-12 13:47

Det er ene og alene grafikchippen der bestemmer, så hvis Dit gamle kort var ATI og det nye Nvidia duer det ikke at installere den gamle driver.

Nu kan jeg ikke se hvilken chip der sidder på kortet, måske kan Du finde det i manualen, hent så en ny driver.
Ihvertfald ATI har et ekstraprogram der lægger sig i systembakken hvor man har udvidede funktioner som f.eks skærmopløsning og så ikke kun er afhængig af de få indstillinger i Windows.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 24-07-12 15:01

Tak for svar kivi og LuffeA.

kivi: det er ved højreklik, osv., jeg indstiller skærmopløsning osv. Kunne ikke finde en bedre driver nogen steder, øv.

LuffeA: det ar AMD chipset - og både det gamle og det nye bundkort er ATI.
Der findes ikke nyere drivere end det der fulgte med bundkortet.

Detder ekstrafunktion i ATI du nævnte - hvordan får jeg det frem? Der er intet at finde på installations CDrommen.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 500 point
Dato : 24-07-12 18:05

Citat
Detder ekstrafunktion i ATI du nævnte - hvordan får jeg det frem? Der er intet at finde på installations CDrommen.

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Bliv ikke forvirret, det er AMD er ejer ATI.

Når Du har udfyldt felterne kommer der et punkt hvor Du kan vælge "Driver only" eller "Ati Catalyst software", vælg så det sidste.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 24-07-12 19:18

Tak igen LuffeA.

Alle de akronymer - det er umuligt at holde rede på dem, så jeg vil slet ikke forsøge.

Har hentet, installeret og studeret programmet. Desværre giver det ikke andre muligheder for skærmopløsning end dem jeg allerede havde. 1440 x --- optræder overhovedet ikke på listen.

Jeg må nok vænne mig til at bruge den indstilling jeg har nu - selv gamle hunde må til at lære nye kunster

Venlig hilsen
jeanettesmor

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 24-07-12 19:18

Tak for svaret LuffeA.