/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel regneark vægtet gennemsnit.
Fra : galaterne2
Vist : 404 gange
20 point
Dato : 23-07-12 20:14

Der er 3 sjak, 2 der maler, 1 sjak der afrenser vinduer på en etageejendom. På ejendommen er opsat 10 stilladser som dækker ejendommens facade.
de 3 sjak arbejder her og der med forskellige processer, og samlet set er der en færdiggørelssesprocent på de 10 stilladser: 75,40,30,20,0,5,0,30,15,60.
Hvad er det vægtede gennemsnit for den samlede gennemførelse?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 23-07-12 20:29

Jeg forstår ikke din gåde...

????

Simon

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-12 20:31

Ovenfor denne færdiggørelses %: 75,40,30,20,0,5,0,30,15,60.
må du anføre de arbejds timer der tilsammen giver den samlede gennemførelse,
først herefter kan man beregne det vægtede gennemsnit for færdig gørelsen...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-12 08:42

Citat
de 3 sjak arbejder her og der med forskellige processer, og samlet set er der en færdiggørelssesprocent på de 10 stilladser: 75,40,30,20,0,5,0,30,15,60.
Hvad er det vægtede gennemsnit for den samlede gennemførelse?

Udregnet med papir og blyant er resultatet 27,5 %

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-12 08:51

Er du sikker på de 10 delopgaver er lige store, det er næppe tilfældet?

Derfor må der suppleres med del opgavernes tidsforbrug, som skal bruges til vægtningen...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-07-12 12:17

Er helt enig med svendgiversen, at man kune kan regne gennemsnittet ud hvis man tager det antal timer der er afsat til opgaverne hver især og ud fra det kan man så finde en fælles færdigheds procent. Elles giver det inge mening. Men er alle opgaverne af samme antal timer kan du blot lægge alle færdigheds procenter sammen og dele med 10. (der er 10 opgaver)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-07-12 15:39

timer??+

så hvis en mand spiser 75 % af et æble og 40 % af et andet æble så vil du have timer ???
jeg er ligeglad hvad du kalder det .

jeg antager arbejdet på de ti stilladser er ens.
og derefter antager jeg luffes regnestykke er korrekt, gider ikke regne efter.