/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
DNS problem.
Fra : stone47
Vist : 2299 gange
300 point
Dato : 23-07-12 13:32

hej venner .
Nogen der har erfaring med whoo internet. Har en Telgrin Router sat til her. telefon og alt, virker fint.
Som i ved er min server her i kælderen. ,Dermed også min mailserver.
Problemet er når jeg tilgår min egen server fra min ny indkøbte tablet, via WiFi får jeg bare routerens login side. Det har jeg tidligere løst ved at lave mit Domainnavn i host filen så funker det. Det er bare ikke løsningen med smartphone og tablets der skifter fra sted til sted.
Er der nogen der har de vise sten og anden erfaring med dette??.
Nettet kommer ind i kælderen, kabel til førstesal og router for wifi, tilbage til kælder til switch og fordeler sig til andre ting her iblandt serveren.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : voo

Dato : 23-07-12 23:54

Kan du ikke bruge Ip adr. i stedet for, forudsætter at server har fast Ip
Voo

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-07-12 03:14

Kender ikke en Telgrin Router og kan ikke umiddelbart finde en manual til den.

Mange routere har mulighed for at tilføje særlige ruter, altså du kan pege stoneplace til din egen server uden at skulle spørge gratisdns.
Når du spørger ude i verden får du serveret den offentlige ip (som du jo har forwardet til din server) og når du er hjemme får du serveret den lokale ip til din server.

Hvis din router ikke har den mulighed (billige routere har ofte ikke så mange funktioner) kan du benytte en anden metode.
Du har jo egen server og du kan jo lade den virke som dnsserver for dit netværk. Dermed får du mulighed for at lave en zone der hedder stoneplace.dk der henviser til serverens egen ip.
Når du er hjemme svarer din server med lokal ip og når du er i byen svarer gratisdns med offentlig ip

Uanset hvilken af metoderne du benytter vil resultatet være det samme, du kan kalde dit domæne både ude og hjemme på samme måde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-12 08:33

Jeg tror det er en Tilgin router.

http://www.youtube.com/watch?v=hxWkJrnJhB4

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-07-12 08:34

Citat
Som i ved er min server her i kælderen

Ved vi det ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-07-12 20:05

Som jeg forstår dit spørgsmål, så er det på lan du har problemerne.

Jeg går ud fra at din router har oprettet diverse A records, så det du kan prøve er at bruge nslookup i cmd til at se hvad det er der svare på fx. din webservers adresse. Prøv med både hostheader, altså din webservers navn, og med ip adressen. Hvis det er en android tablet så findes der vel et program der kan det samme.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 25-07-12 08:11

Til Exterminator : ja det er nok den rigtige løsning. jeg har en pakke installeret Bind9 dns. Men så vidt jeg ser kører den ikke, så det må jeg læse lidt på.
Til Teil : bare sådan for at være lidt familiær, jeg er da en del her på siden hej hej.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-07-12 15:59

Måske du lige skal præcisere om din problemer om problemerne er på lan eller wan?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 300 point
Dato : 25-07-12 23:46

@webnoob: prøv lige at nærlæse oprindeligt spørgsmål igen, stone47 har ret godt styr på hvad der svarer og også hvorfor.
Han har lige som jeg en server stående hjemme og hvis man ikke "fusker" lidt så oplever man ovenstående problem.
Du opretter en a-record der angiver din offentlige ip og laver forwards i din router. Nu kan alle få fat i din hjemmeside og email o.s.v . udefra.
Men på lan siden vil der opstå et sjovt fænomen, du beder om www.minhjemmeserver.dk og dns farer ud på nettet og finder ip adressen på din router, men du sider jo på lansiden og derfor vil du jo få serveret routerens admin panel (den forwarder jo fra wan til lan og ikke fra lan til lan) istedet for din hjemmeside på din server som jo var hensigten.
Dette problem klares så ofte ved at rette i host filen på computerne så de ikke behøver dns opslag til hjemmeserveren.
Men det er bedre at "fuske" lidt med dns sådan at dit dns opslag kan klares på lansiden også.
Her hos mig har jeg sat min server til at være dns server og hvis jeg spørger efter min hjemmeside sender den svaret 192.168.0.1
På wan siden svarer gratisdns med den offentlige ip og dermed kan min bærbare forbinde til min mailserver uanset om jeg er hjemme eller ude uden at skulle ændre opsætning.

@stone47: såvidt jeg kan se kører du ubuntuserver så prøv lige at tage et kig på denne tråd http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=236093
den burde kunne hjælpe dig med bind

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 26-07-12 08:33

Jeg har lavet en DNS server i serveren bind9 den viser i hvertfald den kører. Men nu gik der kløjs i den møg router fra trefor. men fik den resat til factory, men nu var alle mine forwards væk, og jeg kunne ikke få mails. og serveren fik en anden addresse. jeg laver bare så routeren resaverer adressen til webcam og server men nu må jeg have rettet til. Men lige en ting til skal routeren så ikke vide at det er serverens ip der er DNS server. og vil det virke med wifi?.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-07-12 12:40

jo, helt rigtigt. I routeren sætter din servers ip ind som dns.
Det er lidt forskelligt hvordan de forskellige routere gør det men hovedparten af dem har et menupunkt der hedder dhcp hvor man kan indsætte den dns der skal udleveres til computerne.

Hos mig selv har jeg lavet det lidt anderledes da jeg altid har ladet min server fungere som router. Så det jeg gør er at sætte min server i DMZ i routeren og så lade min server klare det hele for mig.

Det gør det meget nemmere hvis ISP finder på at skifte routeren ud til en anden model, jeg skal ikke rode med forwarders da det hele styres af min server

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-07-12 15:15

Citat
Du opretter en a-record der angiver din offentlige ip og laver forwards i din router. Nu kan alle få fat i din hjemmeside og email o.s.v . udefra.

Ja ja det siger du nok, men selv om jeg bruger gratisdns så jeg kan fange mine servere udefra, er det jo ikke ensbetydende med at jeg ikke vil kunne opleve problemer på indersiden. Eller omvendt, at jeg har dns på indersiden og kan se den på indersiden, men ikke udefra. Så derfor er det da ret væsenligt om han oplever problemerne på den ene eller den anden side.

Citat
Men på lan siden vil der opstå et sjovt fænomen, du beder om www.minhjemmeserver.dk og dns farer ud på nettet og finder ip adressen på din router

Da ikke når han har en dns på indersiden! Har han lavet en A record til hans lan IP på webservere så skal default sitet svare. Han kan også ha' lavet en CNAME hvis han har flere sites og de skal også pege på lan IP'en. Hvis han hverken har A record eller cname, som forudsætter han har A record, så vil den fare ud på nettet og spørge en dns.

Citat
derfor vil du jo få serveret routerens admin panel

Arj det er jo noget vås, du vil aldrig kunne fange en routers UI fra wan siden, uanset hvad. Den svare aldrig på port 80, som jo er standard porten til webservere, den svare nærmere på port 8080.

Citat
Dette problem klares så ofte ved at rette i host filen på computerne så de ikke behøver dns opslag til hjemmeserveren.

Der er jeg så heller ikke enig, for at klare det lettest når du har en dns server på lan, er at sikre dig at dine A records og cnames er rigtige.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 27-07-12 09:29

tak for indput
vender tilbage senere (vejret er for godt)
kik lige på min side http://stoneplace.dk
Så jeg kan se om tælleren Tæller nogle hits.
vi ses senere hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 28-07-12 20:21

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Jeg tror jeg har fået det lavet:
webmin som jeg bruger til at administrere serverens opsætning, har fået instaleret et modul til at administrere DNS serveren. Opsætningen er testet og ok. Jeg har pindet alt ud af min hosts fil så den ikke kender stoneplace.dk. har forøvrigt lavet serveren til en fast ip uden for DHCP området.
Både min HTCPhone og min Protab tablet ser mine sider i kælderen. Jeg er stadig i tvivl om hvilken DNS server waoo internet bruger. Men læste i setup at Google har en der hedder: 8.8.4.4
Der var lidt problemer til at begynde med, men jeg tror, det er Chrome der husker gamle setup og ikke forstår tingene kommer ad en anden vej. Det ser også ud til at være faldet til ro.
Hitscounteren er også begyndt at tælle moget. Men det jeg satte ind på hovedsiden viser bare Admin nede i hjørnet det kommer senere.
Det var bare en overskyet dag der skulde til, hej hej.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-07-12 01:01

Citat
Men læste i setup at Google har en der hedder: 8.8.4.4

googles ipv4 dns
primær 8.8.8.8
sekundær 8.8.4.4

og deres ipv6 dns hvis nu du skulle løbe ind i flere dage med vejrlig
primær 2001:4860:4860::8888
sekundær 2001:4860:4860::8844

Jeg skal lige skynde mig at sige at det er underordnet om du har angivet den primære eller den sekundære da de jo helst skulle være ens.

Citat
Der var lidt problemer til at begynde med, men jeg tror, det er Chrome der husker gamle setup og ikke forstår tingene kommer ad en anden vej.

Jeps, har selv oplevet samme problem. Jeg var ude og slette computerens cache men det virkede ikke, det hjalp dog med en genstart.

Citat
har forøvrigt lavet serveren til en fast ip uden for DHCP området.

God ide