/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattelem og "gaver"
Fra : vombatsi
Vist : 687 gange
100 point
Dato : 23-07-12 08:32

Hej
Jeg har et spørgsmål om kattens uransagelige sind, eller nærmere kan man og hvordan ændre på dens opførsel.
Jeg har en udekat som har kattelem og glad går ud, men ikke mere ind. Lemmen kan blokeres til enten ud eller ind eller ingen af delene.
Og hvorfor så kun ud. Jo den kommer med gaver; mus mosegrise og ind imellem en fugl. Den spiser dem ikke men lægger dem i gangen eller under spisebordet.
Det underlige er så at når vi tager på ferie og stiller lemmen til både ud og ind (der bliver set til den hver anden dag), så tager den ALDRIG dyr med ind.
Har nogen gode råd til hvordan jeg kan forhindre den i at tage dyr med ind når vi er hjemme? og har nogen forslag til forklaring på dens opførsel?
vh vombatsi

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-07-12 08:51

Du kan ikke ændre på den adfærd.....
--
Jeg kunne tænke mig til at katten tager ''mad'' med
hjem, er fordi den er glad for dig, og måske syntes
at du trænger til lidt mad.
Min gør det samme, dog æder den det hele selv
med stor fornøjelse

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-07-12 08:53

Citat
måske syntes at du trænger til lidt mad.

Derfor er det heller ikke mad til dig = når du ikke er hjemme.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-07-12 09:47

Kan du ikke bare acceptere det som det er. Det er helt normal katteadfærd, ikke rigtig et adfærdsproblem. Men du kan også spørge den selv, det kræver tilgengæld lidt af dig først :

http://www.youtube.com/results?search_query=animal+communication&oq=animal+communication&gs_l=youtube.1.0.0l3j0i5l4.1437.9756.0.13105.20.19.0.1.1.0.203.2693.0j18j1.19.0...0.0...1ac.XvXSUsCKbFY

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-07-12 11:08

Citat
Jeg har en udekat som har kattelem og glad går ud, men ikke mere ind.

Hmmm, vil det sige, at den ikke længere bliver lukket ind???

Hvis man ikke kan acceptere en kats natur, så finder jeg det lidt underligt, at mananskaffer sig en kat.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 23-07-12 11:40

Jeg kan da godt forstå katten - og selvfølgelig bliver den stadig lukket ind. Den kan bare ikke frit bestemme hvornår den vil ind.
Det er ærgeligt at der ernogen der bevidst misforstår det man spørger om
Jeg søger bare efter en måde at kunne holde kattelemmen åben OGSÅ når vi er hjemme.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 23-07-12 15:26

Din kat elsker dig højt, vombatsi - ellers kom dem ikke med "gaver" til dig, som du selv kalder det.
Jeg har flere katte, og der er kun en af dem der kommer med mad til mig, heldigvis

Som flere har skrevet, er det en del af kattens adfærdsmønster. Særligt hunkatte(også neutraliserede) kommer med deres halvdøde fangst, for at lære killingerne at hvordan man behandler et bytte. Når der så ikke er nogen killinger at komme med mad til, bliver det så dens mennesker der får fornøjelsen

Hankatte kan også blive "moderlige" og komme med mad. Jeg havde engang en gammel sur hankat, og jeg var bekymret for hvordan han ville tage det da jeg havde anskaffet en killing. Men han blev meget kærlig moderlig type, der kom med halvdøde mus til den lille killing - os andre kom han med store fede halvdøde rotter til det ville han ikke byde den lille ny!!!

Katte er vidunderlige og som jeg har læst et sted: "Det er katten der lader os mennesker bo i huset sammen med den"

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-12 16:06

Katten viser jo bare hvor dygtig den er. Den forventer ros.

Vær du glad for den kommer med døde dyr. Det er da bedre end, hvis de løb levende rundt i dit hjem

Mine hankatte har altid afleveret deres bytte på gulvet i boligen.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 23-07-12 18:46

Ja det er ganske normal katteadfærd. Så vær glad for at dyrene er døde. Vores kommer nogle gange med levende mus. Og et par gange er det hændt at musen er smuttet fra dem og har gemt sig under sofaen, hvor kattene ikke kan nå den. Det opdager vi først når det begynder at lugte mærkelig. Vi havde også en der kom med en levende mus, op i sengen til vores overnattende gæster i gæsteværelset. Der blev lidt roden rundt, for at få både kat og mus smidt ud!

Kommentar
Fra : tanifit

Dato : 23-07-12 20:22

Hey

Se det som et bevis på at katten ser dig som noget specielt og ikke bare en som giver den mad
Det er kun dig den vil beære med gaver.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 23-07-12 20:53

Har fundet denne hjemmeside - der kan du lære katten at ændre adfær.

http://www.bolius.dk/alt-om/skadedyr/artikel/saadan-undgaar-du-at-katten-tager-mus-med-ind/ og husk at være lige så tålmodig som din kat er når den ligger på lur

Kommentar
Fra : katekismus