/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
opel tempetur/benzinmåler og centralås
Fra : sonne75
Vist : 384 gange
20 point
Dato : 22-07-12 11:15

Hej jeg har lige købt en opel astra 1999 g model.
Sys det er en dejlig bil.

Men opdaget hurtigt at benzinmåler altid viser fuld og tempeturmåleren altid viser det samme.

Derud over virker fjrnbetjeninge ikke til centrallås. Selv om jeg har læst side op og side ned hvordan man programer den.

Så jeg tænkte om der måske var en sammenhæng mellem de tre ting?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-07-12 11:43

Du har åbenbart en instruktionsbog til Astra'en.
Dér må du også kunne finde en oversigt over sikringer.

Men jeg må klart erkende, at det er et halmsstrå jeg klynger mig til, da det ikke umiddelbart forekommer logisk, at kun 2 instrumenter ikke virker - sammen med Centrallåsen.

Instrumenterne virker normalt ved, at de er forbundet til plus i den ene "ende" og så er der et følerelement med variabel modstand til stel, i den anden "ende".
Derfor lyder det IKKE umiddelbart som en dårlig stel, da tankføler sidder i tanken på bagenden af bilen og temperturmåleren sidder på motoren foran i bilen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-07-12 12:25

Hvis du har købt den ved forhandler har du garanti.

Så skal du ikke rode med det problem selv.

Benzinmåler og temperatur kan godt have en fæles konstantspændingsregulator. På gamle Ford og Opel var denne placeret på bagsiden af instrumenterne.

Hvis din fjernbetjening ikke virker på det ligge i din håndenhed der ikke sender og det kan ligge i modtager i bilen.

Hvor fejlen er kan vis ikke entydigt afklares uden at se øsen....

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sonne75

Dato : 22-07-12 12:31

Ja enig, dog var min tanke at det hele mødes samme sted bag rattede.
Sikring har jeg udlukket. Stell bag instrumentbrettede måske?

Men er der ikke noget som hedder spændningesregulator eller noget sådan.
Tænkte kort sagt om det kunne være en fejlstrøm eller noget sådan.

Men ved ikke om det giver forbindelse mellem de tre ting

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-07-12 12:38

Hvis konstant-spændingsregulator kortslutter bliver udgangspændingen så høj at dine instrumenter vis Max værdi....

Spændingsrgulators formål er at sikre at instrument-visning er ens med starter motor (når ladespændingen er høj) og stoppet motor (lav batterispænding).

Spændingen på denne kan himle hvis stelforbindelse forsvinder. Men da du ikke nævner at f.eks lys i instrumentbrædt heller ikke virker, tvivler jeg på at det er stelforbindelse der mangler.

Så du skal nok regme med at der mindst er 2 af hinanden uafhængige fejl der skal findes på din bil.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sonne75

Dato : 22-07-12 12:40

Tak benjamin det var lidt min samme tanke.
Har ikke gangti på den købt den privat

Har bestil en ny remote fra kina kostede 60kr tænkte det var en billig måde at finde ud af om det var den del.

Ellers må jeg jo nok leve med at åben med nøgle. Da det ikke er noget jeg gider bruge alverden på.

Hvis det er en spændings regulertor. Er der da nogen der har en ide om hvad det vil koste at få skiftede?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-07-12 18:10

Hvis det er den simple elektroniske 78 xx kan du næsten med sikkerhed selv klare den. Der er tre ben:
Ben 1 ( set fra tekst siden ) 12 volt +
Ben 2 Stel ( og den er meget vigtig for, at enheden kan virke 100 % )
Ben 3 En given spænding ud. Den er afhængig af, hvilken type - hvilke tal der står til sidst.

F.eks. 7805 = 5 volt ud
7809 = 9 volt ud
De ligner en transistor i et sort plasthus med et stykke køleflade ( metal ) bagpå.
Det er meget udbredte små kredse, da de er yderst spændings stabile og ekstremt sjældent fejler.
Da de endvidere er kortslutnings og varmesikre, vil der i reglen ligge nul volt på ben 3 ved fejl, men som Benjamin Hansen så rigtigt anfører, kan en manglende stelforbindelse medføre al for høj spænding på instrumenterne, og derved felvisning.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 23-07-12 14:51

kik på sikringerne der er nok gået en eller flere sikringer